Trummaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Trummaskin

Inlägg av jack »

Ännu en grej som ligger på min att göra-lista :)

Hade tänkt mig något ganska fristående, behöver inte vara allt för avancerat.
Någon som har tips på bra ritningar/design-koncept? Gärna beprövade saker.

Tacksam för svar.

//jack
kk74

Inlägg av kk74 »

Hejsan,

Har du sett den här?

http://www.introspectiv.eclipse.co.uk/

OT: Tack för sidchippen!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tack för länken och bra att chippen kom fram! Den där verkade riktigt cool.

Men jag hade nog tänkt mig något lite mindre avancerat, samt digitalt :) Eller allafall lite mer digitalt. MIDI är inte helt nödvändigt heller.

EDIT: Kollade lite mer på länken. Den är ju helt sjukt uppbygd! Så jävla analog! Fy fan vilket jobb, men låter säkert riktigt bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag borde försöka låta bli att inspireras av såna här idéer, men det går inte att låta bli. :D

Jag har ingen färdig lösning, men spånar lite på hur man kan göra ljuden:

(OBS, det låter värre än vad det är.)

Bastrumma: Ett lågt basljus i t.ex sinuskurva, runt 100Hz, där man snabbt "tonar" frekvensen ner till ca 60Hz. Sedan stängs ljudet av.

Pukor: Samma sak som för bastrumma, men då tonar man upp frekvensen istället, lite långsammare än för bastrumman.

Virveltrumma: Ett brusljud som ligger runt 800-3000Hz där man har ett lågpassfilter som går ner, mer och mer i frekvens. Sedan stängs ljudet av.

Hihat: Ett *kort* brusljud runt 4-5kHz.

:shock:

Lugn. :)

Det låter kanske mycket, men allt man behöver är 2st tongeneratorer och 2st brusgeneratorer och ett lågpassfilter med valbar frekvens. Går säkert att hitta ritningar på nätet. Dessutom går det att bygga med några op-förstärkare.

Annars borde det inte vara så omöjligt att labba med detta på en mikroprocessor. Har du provat att programmera något ljud på t.ex en PIC-krets?

Detta var allt annat än ett förslag på ett färdigt schema, men något kanske det kan leda till. Åtminstone är det en skiss på hur man gör trum-ljud. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tackar för utförligt svar :)

Jag är ju ännu inte så säker på op-amps osv, så att bygga någon analog sak från grunden blir det nog inte tal om ännu.

Men egentligen vore det jäkligt coolt med någon enkel lite low-fi 16-step trummaskin byggd kring en PIC eller nåt :) Bara något enkelt. Och ljuden samplas ur PICen.

Vad finns det för möjligheter att skapa ljud direkt i en uC, med skapligt minimal yttre hårdvara? Kan vara lite fler komponenter, bara det inte är 63 op-amps osv :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag förstår precis vad du menar. Jag undviker själv scheman med trettioelva komponenter. Ofta går de dock att effektivisera med färre komponenter. För att ta sinus-generatorn i ljud-thereminen som exempel: Schemat jag hittade innehöll 5st op-förstärkare. Efter min "modd" så innehåller den nu bara 2st, dessutom får jag ut två olika kurvor på varsin utgång.

Jag tror helt klart att det går att göra en enkel trummaskin med en PIC. Man måste ju inte upp i hifi-kvalité. Jag tror att man skulle klara sig med PIC-kretsen, en D/A-omvandlare (går att bygga själv med motstånd) och en förstärkarkrets på slutet. Istället för D/A-omvandlare kan man iochförsig använda PWM-utgångar.

Filtret tror jag nästan är lättare att göra med hårdvara. Det går att göra lågpassfilter med en OP några kondensatorer och motstånd, för att ta den lättaste varianten som exempel. Jag har ingen koll alls på hur man gör ett filter enkelt i mjukvara. Däremot kan filtret styras av PIC-kretsen.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det där låter skitbra, Jimmy. Nog ganska exakt vad jag är ute efter.

Men om vi snackar D/A-omvandlare då, hur kan jag få fram ett enkelt trumljud? Lite teoretiskt alltså, du skrev ju lite i förra posten men, finns det något färdigt jag kan kolla på?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu fick jag fundera lite.

Tänker högt igen:
En D/A-omvandlare matar ut en spänning, låt säga 5v när man skickar 11111111 (binärt) från en port på PIC-kretsen till A/D'n. Så för att göra en kurva måste spänningen variera.

För att göra en sågtandkurva måste alltså programmet mata ut:

start:
00000000 till 11111111
efter det:
11111111 till 00000000
goto start

Hur snabbt den går från min till max (och tvärt om) avgör frekvensen.

Fyrkantvåg är riktigt enkelt:

start:
mata ut 00000000
vänta lite
mata ut 11111111
goto start

Hur länge den väntar avgör frekvensen.

För sinus finns det formler man kan ta hjälp av.

Det skulle göra det möjligt att göra små rutiner för varje vågform och en variabel som bestämmer frekvensen. Hm, har inte tänkt på detta förrut, det var lättare än jag trodde. Har jag missat något? :D

När det sedan gäller själva trumljuden så kan man börja med att göra bastrumman enligt exemplet jag skrev tidigare.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Okej! Tack för att du tar dig tid, Jimmy.

Ska testkoppla lite med en D/A i veckan.

Förresten, hur skulle förstärkardelen kunna se ut? Om jag tex vill mata signalen till en vanlig gitarrstärkare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ingen fara! :)
Spelade nyss lite Worms innan det är sovdags, men tyckte tillslut att det var dags att sluta och "go to the real world" som det står.

Hm, till en gitarrförstärkare behövs nästan en "förminskare" istället för förstärkare. Men du kan i princip använda förstärkar/mixer-delen från min ljus-theremin. Men med några ändringar:

Ta bort en av potarna i schemat, det räcker ju med en kanal. Motståndet mellan minusingången och utgången på op-förstärkaren bör hamna någonstans runt 1-2k. Mellan poten och op-förstärkaren är det bra att sätta ett motstånd på ca 50k. Detta för att inte gitarrförstärkaren ska få för mycket signal på ingången när man drar upp poten till den högsta volymen.

Om det visar sig att du får för låg signal så kan du minska 50k-motståndet och öka det andra motståndet.
offe

Inlägg av offe »

Jack: Antar att du redan sett sid-trumman som diskuterats en del på ucapps.de?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tack, Jimmy. Ska kolla på det där senare.

offe: Jo, jag kollade lite på den nu. Men jag tycker det vore skoj att bygga nåt som inte har med Ucapps att göra :) Kommer nog att tröttna på den plattformen ändå när jag ska bygga fullpanel.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Finns ju annars gratis trumm-samples att tanka hem =)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Fick inte mitt kretskort från Aluvi idag, så detta kanske får bli mitt kvällsprojekt.

Men om jag vill göra in ljudet direkt i datorn då (mick-ingång på laptop).
Vad behöver jag då efter D/A:n? Samma som Jimmy skrev om ovan?

EDIT: Hade bara denna D/A hemma: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1419

Borde väl funka?

EDIT2: Hittade en ovanligt färgglad appnote från Maxim:
Bild

Ser väl ut att täcka det mesta. Men skulle jag tex kunna göra det där rakt in i mick-ingången?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Funderar lite på varför det står "Speaker Ground (1V)". Är det jord så borde den ligga på 0v. Är det en "hel" ljudvåg så blir egentligen ingen utgång jord. Nåja, kopplingen borde fungera ändå.

För att få ner signalen till mic-nivå så kan du använda samma grejj som jag skrev ovan för gitarr-förstärkaren. Mät gärna så att inte signalen som går ut ifrån förstärkarkretsen är för stark. Om det inte blir över 1v på förstärkar-utgången så är det ingen fara. Sedan beror det visserligen på strömmen också, men det är ingen fara att testa sig fram.

När jag gjorde mixern/förstärkaren till ljud-thereminen gjorde jag just så:
1) Mätte på utgången av förstärkarkretsen och justerade tills jag hamnade runt 1v vid volym-poten på max.
2) Kopplade kretsen till mixerbordet och kikade på VU-mätarna.
3) Sedan justerade jag potarna i kretsen tills det lät bra och låg på en bra nivå.

Det ska bli spännande att se vad du kommer fram till. Jag har som sagt aldrig själv programmerat ljud på en PIC.
Skriv svar