Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Xoffis
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

Kan tänka mig detta! =)

Nu visade det sig faktiskt att netbooken har gjort ett riktigt bra jobb inatt så den får nog betjäna skrivaren ett tag nu... =)

finns ju ett fint stöd till netbook också! =) http://www.thingiverse.com/thing:258122
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Delar lite bilder om det är ok? =) på mitt bygge...

Påse 1...
Bild

Det första du monterar ihop är det näst sista man monterar på skrivaren? jag förstod inte alls logiken i detta...
Bild

Bryggan klar...
Bild

Ramen mer eller mindre klar...
Bild

Dags för kabeldragning, denna tog mig mycket mer tid än vad det borde, men det va självvalt då jag bytte all kabel på skrivaren till CAT6 och 0.75 till elementen...
Bild

Lite dragning gjord...
Bild

Första utskriften! snyggt!! NOT!!! ;)
Bild

Hmm, ganska mycket bättre! =)
Bild

Felet? Lilla kugghjulet till extrudern va inte förborrade på min så gjorde det själv, men det visade sig att jag hade inte dragit låsskruven tillräckligt hårt (va ju rädd om min gänga) men efter åtdragning så funkade det mycket bättre! =)

Dock så släppte denna delen så den skrotades...

Här påbörjades lufttrumman innan läggdags...
Bild

Så ser den ut idag med alla tillbehör som hunnit komma till...
Bild

Men nu har jag funderat, trotts att jag har kommit upp i kvalitet avsevärt sedan första printen så finns det mycket kvar... tror man kan komma långt med inställningar i slic3r, men fortfarande en del mekaniska... som tex detta:

Bild
Här kan man se en tydlig vågighet precis när den byter axel... och är jag inte helt borta beror denna på en svängning som uppkommer i remmen efter riktningsbyte, trots välspännd rem sp uppkommer denna, vad kan man göra? fjäderbelastad spännare? eller kommer plastfästen hjälpa? (det kan jag nog själv svara på senare idag då fotot just är en plastupphägning till X motorn...)

Och varför kör man inte med gängstång (alternativt dessa ¿kulbultar?) på alla leder? upplösningen måste ju förbättras avsevärt mycket? visst, kan tänka mig att hastigheten blir väldigt lidandes...'

Sedan kan man se ifall man synar noga (i verkligheten, syns inte på bilden) en väldigt svag vågighet c:a vart 5e mm, denna beror ju garanterat på pitchen på remmen... så GT2 är beställd! (enligt rekomendation i tråden)

Hur går det med era skrivare? några förbättringar på senare tid som rekomenderas?

EDIT: btw har jag sett att denna skrivaren även finns hos annan tillverkare "3drag" deras monteringsbeskrivning tycker jag ser bättre ut! och de är väldigt noga med vinklar och olja, något velleman knappt nämner... http://reprap.org/wiki/3drag
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Som du säger så är kulskruvar enormt mycket långsammare än remmar och har man bra remmar så blir precisionen ändå väldigt bra.
Anledningen till att det är en vanlig gängstång till z är nog enbart en prisfråga, jag har beställt en kulskruv och en flexkoppling till min z. Borde komma denna vecka : )
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ser det är en ny Repetier ute nu, men hur i hela friden ser man changelog på denna programvara? : /

Edit: Förresten, det är bara Marlin som behöver custom ändringar för att funka med K8200, både Slic3r och Repetier behöver inga moddar egentligen va?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Härligt att se att även om skrivaren får vila ett par veckor så gör den sitt jobb när man trycker på print :)
751.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Idag påbörjades GT2 konverteringen och x-axeln verkar rätt så enkel att konvertera men y-axeln lite bökigare : /
Kanske får fixa x-först och fundera lite på y, någon som har några bra tips?
En stor fördel med GT2 som jag inte tänkt på tidigare är ju att man höjer precisionen rejält då hjulen är mycket mindre : )
Fick också min kulskruv idag så ska börja cadda lite på några fästen till den också : D
Bara flexkopplingen som saknas men den borde dyka upp vilken dag som helst nu.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Jag har också GT2 och kulskruv med tillbehör på väg.
GT2 finns ju en hel del färdiga lösningar till, men jag kan inte hitta något riktigt användbart till "vår" kulskruv.
CNC-fräst plexi räknas liksom inte... :)

/Mats
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Den som caddar ihop nått först får dela : p Tänkte se om jag får till nått imorrn, men det bygger ju på att jag får ihop GT2 grejerna först så jag har nått att printa med : p
Användarvisningsbild
eero

Inlägg av eero »

Virror och Vejbymats
Glöm inte uppdatera wiki'n med era moddar
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... D-skrivare
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Virror skrev:Idag påbörjades GT2 konverteringen och x-axeln verkar rätt så enkel att konvertera men y-axeln lite bökigare : /
Kanske får fixa x-först och fundera lite på y, någon som har några bra tips?
En stor fördel med GT2 som jag inte tänkt på tidigare är ju att man höjer precisionen rejält då hjulen är mycket mindre : )
Fick också min kulskruv idag så ska börja cadda lite på några fästen till den också : D
Bara flexkopplingen som saknas men den borde dyka upp vilken dag som helst nu.
vad gör y svårare?

btw så hade jag fel om att min spegel va rak, gjorde även en ny spegel men fick inte denna rak häller, (vilket slutade med att den sprack hehe) efter funderngar kring symptomen vilket va att om jag började med det högsta hörnet i botten, satte Z på 0.25 från detta och gick sedan varvet runt, så när jav väl va tillbaka vid första hörnet så ville det sänkas, något som inte gick då det va i botten, men märkligt då botten va just 0.25 innan, höjde jag då Z och började om så blev det ändå! samma symptom...?!

jag tror att jag har kommit fram till att mina X skenor inte är raka gämnfört med resten! därför kan jag inte få min spegel rak! det blir ju en oändlig loop ifall hela släden höjs när jag byter hörn...

så detta skall jag kolla upp idag vad man kan göra... stängerna bör vara raka då den inte kärvar någonstans men kanske fästerna i ramen är lite sneda?

sedan har jag funderat på att göra egna fästen till X släden så man får lager och Y stänger i samma enhet, vad tror ni om det? bör ju staga upp riktigt bra...

EDIT:

Detta monterade jag också, tror det kan förlänga livslängden en del på motorstegen och trissorna... jag skulle köpt 3 paket så hade ATmegat kunnat få en stor och värmetrissorna varsin liten... men det kanske kommer...

Bild

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -pi-p94719

EDIT2:

sedan har jag ritat ett stöd till X-släden också, work in progress då den inte är fulländad, och därför inte häller testad, men den teoretiska tanken är att denna skall monteras under X släden i samma bult som lagret sitter, då all vikt på släden ligger ytterst så verkar det som att den bågnar lite över just lagerfästet, dessa skall förhindra den från att just bågna neråt...

ris eller ros?

Bild
http://www.xoffart.se/bilder/3dp/ritnin ... suport.skp
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Märkligt att du har så stora problem att få det rakt : /
Har inte provat med spegel än men har ett pack liggandes här på bordet, tänkte ta det efter jag har fixat z-axeln.

Att y är svårare kanske bara är ett inbillad problem : p Har iaf fixat färdigt x nu och tror det blev bra, ser iaf bra ut : D
Ett stort problem är dock att när jag nu kopplade in min skrivare och skulle fixa EEPROM inställningen för x så är den helt tom! Alla värden står som noll bara, kan det ha med standalone controllern att göra kanske?

Funderade också på att sätta på flänsar men har inte kollat om kretsarna blir varma, blir dom inte väldigt varma ger det ju inte så mycket.

Har också caddad klart fästen till kulskruven men lägger inte upp dom än, måste iaf testa att skriva ut dom först och testa lite : )

Edit: Om nått bågnar så är det väl huvudsakligen pga att stängerna är för klena, så länge dom inte bågnar så kan väl resten va hur snett det vill? : p

Edit2: Koppla ur standaloneenheten hjälpte inte, får fortfarande bara nollor när jag vill kolla på EEPROM settings i Repetier : (
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Har du någon vana med arduino? har du uppdaterat till marlin V2 ännu?

för det du kan göra är att ladda upp marlin v2 i arduino programmet, gå till fliken configuration.h leta upp raden 327

Kod: Markera allt

//#define EEPROM_CHITCHAT
och avcitera den så du får

#define EEPROM_CHITCHAT
ladda sedan upp, nu skall man tydligen se inställningarna i repetier, (skall testa detta själv idag)

EDIT: men det är inte stången som bågnar, utan X släden som är för tunn, denna bågnar neråt i ändarna pga vikten som ligger på Z stängerna...
Senast redigerad av Xoffis 25 juni 2014, 13:35:44, redigerad totalt 1 gång.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tack!
Ja, jag har uppdaterat till V2 då man måste göra det för att standalone enheten ska fungera, undra varför dom tog bort det i V2? Det fungerade ju innan jag uppdaterade.
Detta ska testas på en gång!

Edit: Kan med glädje säga att detta fungerade perfekt!
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

fan, glömde ju svara på hälften...

Jag kan inte ens ta på flänsarna till motorstegen efter en stund i drift, så nytta bör dem göra! =)

sedan så kan du ändra stegen direkt i arduinoprogrammet ifall du vill ha det hard-programmerat på arduinot...

Jag är inte 100 på följande, men google bekräftar lite av det...

i samma fil (config) så kan du leta upp rad 296

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT   {64.25,64.25,2560,600}  // default steps per unit for ultimaker
där har du inställningarna för steps, {X,Y,Z,E} vilket är lite komiskt då det med T5 rem borde vara 64 jämnt inte 64.25... :shock:

EDIT:

gisses vilka funktioner som ligger dolda i koden! så för den med lite arduinovana, syna de olika flikarna! jag har tex hittat att man kan köra en utgång från atmegat (om det nu finns någon ledig?) till att emulera en Canon RC-1 fjärr, dvs att man kan lägga in i g-koden att den skall ta ett foto då och då... =D
Senast redigerad av Xoffis 25 juni 2014, 13:51:15, redigerad totalt 1 gång.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ok, om dom blir så varma gör dom nog bra nytta : D
Lägg gärna in länken och en kort text om det på wikin : p
Skriv svar