Avläsning av bensinmätare/oljemätare till moped

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Roze
Kontakt:

Avläsning av bensinmätare/oljemätare till moped

Inlägg av Roze »

:?: Hej,
Jag försöker bygga en egen instrumentpanel till min speefight och jag har fastnat lite.

Kod: Markera allt

Bensinmätare är kopplad som:	
                (gnd)->| analog |------>| sensor |---->(gnd)
    (+12v)-[R/100ohm]->| guage  |

Oljemätare som:
    (+12v)--->| sensor |----->| lamp |---->(gnd)
Bensinmätaren verkar jag nu kunna mäta via ett 2k ohm till en analog pin på en pic istället för mätaren. Vilket uppmäter ca 0.735 V vid nästan full tank, något högre än när ordinarie mätare sitter där.

Kod: Markera allt

(+12v)-[R/100ohm]-+---------------->| sensor |---->(gnd)
                      |-->[R/2kohm]-->(PIC/AN-pin)
Oljelampan lyser vid låg oljenivå inte annars. Vid nästan full tank olja har jag 0.9 V potential mellan mätare och lampa (även om jag tar ur lampan), mätt mot jord.

Hur föreslås det att jag drar in oljemätarledningen till pic:en? Samt vilken/vilka värden som är tänkbara att bensin och ifall min mätmetod är ok lr inte.

Bild

//Tack på förhand!
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Avläsning av bensinmätare/Oljemätare till moped.

Inlägg av MiaM »

Om orginalinstrumentet är en varningslampa så lär givaren bara ha en on/off-funktion. Du blir nog tyvärr tvungen att byta givare.

Om det finns möjlighet att montera en till givare så behåll gärna orginalet också och låt den givaren driva en varningslampa helt separat från det du bygger. Blir det nåt fel med oljevarningen så kommer du garanterat tacka mig för det här tipset :wink:

Det är väl inte ens säkert att det går att ha en nivågivare på den plats som oljevarningen sitter nu? Jag kanske har fått det om bakfoten men har fått intrycket att oljevarningen sitter vid förgasaren (eller insprutet på en modernare motor) och där finns det antingen tillräckligt tryck/flöde om det inte är slut på olja, eller så saknas tryck/flöde om det är slut på olja. Med andra ord kan man inte avgöra om det är nästan slut eller fullt i oljetanken.

Om du labbar med att montera egna givare så tänk givetvis dels på att även oljan är brännbar=brandfarlig (fast inte lika mycket som bensinen) och dels måste givaren såklart tåla kemin i oljan. Utan att alls veta så gissar jag att en givare för bensintank kanske kan vara vettigt.

Nu har jag utgått från att det är en tvåtaktmotor det gäller. Om det däremot är en fyrtaktmotor med separat oljecirkulation så är det kanske trycket snarare än nivån på oljan man vill ha koll på.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

Jag är mest intresserad av att läsa av den nuvarande givaren via min pic, för mycket jobb att byta givare till en helt ny. Och ja, det är en två-taktare med separat olje-tank.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Men då får du väl betrakta den som en on/off-givare. Välj själv mellan en digital eller analog ingång.

P.S. om du inte redan provat så är det en bra idé att prova din elektronik med motorn igång. Med tändningen och en kanske inte så jättebra generator/regulator så kan elen bli rätt "skitig" jämfört med om du bara slår på tändningen men inte har motorn på.
Roze
Kontakt:

Re: Avläsning av bensinmätare/oljemätare till moped

Inlägg av Roze »

Jag har redan testat, det fungerar ganska utmärkt, stabilt dessutom. Enda problemet är att i starkt solljus är det lite svårt att se siffrorna.

Bild
Skriv svar