Om orginalinstrumentet är en varningslampa så lär givaren bara ha en on/off-funktion. Du blir nog tyvärr tvungen att byta givare.
Om det finns möjlighet att montera en till givare så behåll gärna orginalet också och låt den givaren driva en varningslampa helt separat från det du bygger. Blir det nåt fel med oljevarningen så kommer du garanterat tacka mig för det här tipset
Det är väl inte ens säkert att det går att ha en nivågivare på den plats som oljevarningen sitter nu? Jag kanske har fått det om bakfoten men har fått intrycket att oljevarningen sitter vid förgasaren (eller insprutet på en modernare motor) och där finns det antingen tillräckligt tryck/flöde om det inte är slut på olja, eller så saknas tryck/flöde om det är slut på olja. Med andra ord kan man inte avgöra om det är nästan slut eller fullt i oljetanken.
Om du labbar med att montera egna givare så tänk givetvis dels på att även oljan är brännbar=brandfarlig (fast inte lika mycket som bensinen) och dels måste givaren såklart tåla kemin i oljan. Utan att alls veta så gissar jag att en givare för bensintank kanske kan vara vettigt.
Nu har jag utgått från att det är en tvåtaktmotor det gäller. Om det däremot är en fyrtaktmotor med separat oljecirkulation så är det kanske trycket snarare än nivån på oljan man vill ha koll på.