skapa ett spel med en skärm(VGA) och en hård disk och en p
skapa ett spel med en skärm(VGA) och en hård disk och en p
Tja
jag tänkte använda mig av en pic 16C84 tror jag att jag kunde fåtag på gratis men om jag måste använda en annan så är jag inte emot det.
Någon som vet hur man styr VGA kontakten och en hård disk för läsning och skrivning?
något för att spela upp ljud.
En programerare till hård disken för att skapa spelet med ett eget språk eller något som picen kan hantera utan att man behöver programera eget(om det fins).
Är det något mer man behöver för att göra ett spel?
jag tänkte använda mig av en pic 16C84 tror jag att jag kunde fåtag på gratis men om jag måste använda en annan så är jag inte emot det.
Någon som vet hur man styr VGA kontakten och en hård disk för läsning och skrivning?
något för att spela upp ljud.
En programerare till hård disken för att skapa spelet med ett eget språk eller något som picen kan hantera utan att man behöver programera eget(om det fins).
Är det något mer man behöver för att göra ett spel?
-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
Här är tre svar. Välj vilket du vill ha själv. :-)
Svar 1 - Om du nöjer dig med att göra ett pong i svartvit med ungefär 20 x 10 pixel och ett plupp till ljud och du är förbaskat skicklig programmerare så ja, det går att fixa (ingen hårddisk nej)
Svar 2 - Behöver du fråga om en sån här sak så kan du lägga ner på en gång. Du hara ingen chans i världen att klara av det. Kom igen när du lärt dig grunderna och lite till i allt du frågade efter.
Svar 3 - Köp en vanlig dator på OnOff eller Siba och skruva upp den. Ta sedan 16C84-kretsen och lägg den i en liten plastpåse och tejpa isoleringstejp runtomkring den och tejpa fast den på insidan av datorn. Ladda ner programmet "Gör-ett-spel-utan-att-behöva-programmera.exe" från DC++ och gör spelet i det. Klista fast en stor pappskiva på datorn där det står "Mitt hemmabyggda PIC-spelskonsoll" på. Se glad ut.
Svar 1 - Om du nöjer dig med att göra ett pong i svartvit med ungefär 20 x 10 pixel och ett plupp till ljud och du är förbaskat skicklig programmerare så ja, det går att fixa (ingen hårddisk nej)
Svar 2 - Behöver du fråga om en sån här sak så kan du lägga ner på en gång. Du hara ingen chans i världen att klara av det. Kom igen när du lärt dig grunderna och lite till i allt du frågade efter.
Svar 3 - Köp en vanlig dator på OnOff eller Siba och skruva upp den. Ta sedan 16C84-kretsen och lägg den i en liten plastpåse och tejpa isoleringstejp runtomkring den och tejpa fast den på insidan av datorn. Ladda ner programmet "Gör-ett-spel-utan-att-behöva-programmera.exe" från DC++ och gör spelet i det. Klista fast en stor pappskiva på datorn där det står "Mitt hemmabyggda PIC-spelskonsoll" på. Se glad ut.
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Re: skapa ett spel med en skärm(VGA) och en hård disk och
Kunskaper i massor!!toli91 skrev:
Är det något mer man behöver för att göra ett spel?
Vad är en hård disk ?
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
Du jiddrar. Vi vet däremot vad vi pratar om.
Vet du ens vad en 16C84 är för något? Hur mycket ram och programminne den har? Vet du att man läser data från hårddisken i block om 512 bytes och att du har 32 (Edit: 36 bytes är det) bytes totalt i 16c84 att leka med?
Jag tror att du vet lite mycket om mikroprocessorer och elektronik som jag vet om hjärtkirurgi. Dvs i praktiken bara att det finns. Och att det ser lätt ut eftersom dom som håller på med det är proffs. Att dom sedan har åratals med hårdträning och erfarenhet bakom sig är inget som syns.
Vet du ens vad en 16C84 är för något? Hur mycket ram och programminne den har? Vet du att man läser data från hårddisken i block om 512 bytes och att du har 32 (Edit: 36 bytes är det) bytes totalt i 16c84 att leka med?
Jag tror att du vet lite mycket om mikroprocessorer och elektronik som jag vet om hjärtkirurgi. Dvs i praktiken bara att det finns. Och att det ser lätt ut eftersom dom som håller på med det är proffs. Att dom sedan har åratals med hårdträning och erfarenhet bakom sig är inget som syns.
Du kan väl börja med det här. Kod och schema för en monitor-testare, byggt kring en PIC16F84:
Schema:

Återkom när du lyckats med det där.
Kod: Markera allt
;
list p=16c84, f=inhx8m ;Enter device name
;printed on the probe
;connected to your pod.
include <P16C84.INC>
org 0 ;start address 0
goto Start
org 0x50
Start clrf PORTB
bsf STATUS, RP0
movlw 0x00
movwf TRISB
bcf STATUS, RP0
clrf PORTB
bsf PORTB, 2 ;vert sync
LoopV
movlw D'132'
movwf 0x0C
movwf 0x0D
movlw D'15'
movwf 0x10
movwf 0x11
movwf 0x12
movwf 0x13
movwf 0x14
movwf 0x15
movwf 0x16
bcf PORTB, 2 ;vert sync
nop
nop
nop
nop
nop
bsf PORTB, 2; vert sync
;now, the blank area at the top
BlankLoopTop
bcf PORTB, 0 ; 01
nop ; 02
nop ; 03
call delay10ms ; 13
call delay10ms ; 23
call delay10ms ; 33
call delay10ms ; 43
call delay10ms ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 56
nop ; 57
bcf PORTB, 1 ; 58
decfsz 0x0C,1 ; 51
goto BlankLoopTop ; 52
nop
Loop0
bcf PORTB, 0 ; 1
nop ; 2
bcf PORTB, 0 ; 3
nop ; 4
bcf PORTB, 0 ; 5
nop ; 6
bcf PORTB, 0 ; 7
nop ; 8
bcf PORTB, 0 ; 9
nop ; 10
bsf PORTB, 0 ; 11 '
nop ; 12
bcf PORTB, 0 ; 13
nop ; 14
bcf PORTB, 0 ; 15
nop ; 16
bsf PORTB, 0 ; 17 '
nop ; 18
bcf PORTB, 0 ; 19
nop ; 20
bcf PORTB, 0 ; 21
nop ; 22
bcf PORTB, 0 ; 23
nop ; 24
bcf PORTB, 0 ; 25
nop ; 26
bcf PORTB, 0 ; 27
nop ; 28
bcf PORTB, 0 ; 29
nop ; 30
bsf PORTB, 0 ; 31 '
nop ; 32
bsf PORTB, 0 ; 33 '
nop ; 34
bsf PORTB, 0 ; 35 '
nop ; 36
bsf PORTB, 0 ; 37 '
nop ; 38
bsf PORTB, 0 ; 39 '
nop ; 40
bcf PORTB, 0 ; 41
nop ; 42
bsf PORTB, 0 ; 43 '
nop ; 44
bsf PORTB, 0 ; 45 '
nop ; 46
bsf PORTB, 0 ; 47 '
nop ; 48
bsf PORTB, 0 ; 49 '
nop ; 50
bcf PORTB, 0 ; 51
nop ; 52
nop ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 57
nop ; 58
bcf PORTB, 1 ; 59
decfsz 0x10,1 ; 51
goto Loop0 ; 52
nop
Loop1
bcf PORTB, 0 ; 1
nop ; 2
bcf PORTB, 0 ; 3
nop ; 4
bcf PORTB, 0 ; 5
nop ; 6
bcf PORTB, 0 ; 7
nop ; 8
bcf PORTB, 0 ; 9
nop ; 10
bsf PORTB, 0 ; 11 '
nop ; 12
bcf PORTB, 0 ; 13
nop ; 14
bcf PORTB, 0 ; 15
nop ; 16
bsf PORTB, 0 ; 17 '
nop ; 18
bcf PORTB, 0 ; 19
nop ; 20
bcf PORTB, 0 ; 21
nop ; 22
bcf PORTB, 0 ; 23
nop ; 24
bcf PORTB, 0 ; 25
nop ; 26
bcf PORTB, 0 ; 27
nop ; 28
bcf PORTB, 0 ; 29
nop ; 30
bsf PORTB, 0 ; 31 '
nop ; 32
bcf PORTB, 0 ; 33
nop ; 34
bcf PORTB, 0 ; 35
nop ; 36
bcf PORTB, 0 ; 37
nop ; 38
bcf PORTB, 0 ; 39
nop ; 40
bcf PORTB, 0 ; 41
nop ; 42
bcf PORTB, 0 ; 43
nop ; 44
bcf PORTB, 0 ; 45
nop ; 46
bcf PORTB, 0 ; 47
nop ; 48
bsf PORTB, 0 ; 49 '
nop ; 50
bcf PORTB, 0 ; 51
nop ; 52
nop ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 57
nop ; 58
bcf PORTB, 1 ; 59
decfsz 0x11,1 ; 51
goto Loop1 ; 52
nop
Loop2
bcf PORTB, 0 ; 1
nop ; 2
bcf PORTB, 0 ; 3
nop ; 4
bcf PORTB, 0 ; 5
nop ; 6
bcf PORTB, 0 ; 7
nop ; 8
bcf PORTB, 0 ; 9
nop ; 10
bsf PORTB, 0 ; 11 '
nop ; 12
bcf PORTB, 0 ; 13
nop ; 14
bcf PORTB, 0 ; 15
nop ; 16
bsf PORTB, 0 ; 17 '
nop ; 18
bcf PORTB, 0 ; 19
nop ; 20
bcf PORTB, 0 ; 21
nop ; 22
bcf PORTB, 0 ; 23
nop ; 24
bsf PORTB, 0 ; 25 '
nop ; 26
bcf PORTB, 0 ; 27
nop ; 28
bcf PORTB, 0 ; 29
nop ; 30
bsf PORTB, 0 ; 31 '
nop ; 32
bcf PORTB, 0 ; 33
nop ; 34
bcf PORTB, 0 ; 35
nop ; 36
bcf PORTB, 0 ; 37
nop ; 38
bcf PORTB, 0 ; 39
nop ; 40
bcf PORTB, 0 ; 41
nop ; 42
bcf PORTB, 0 ; 43
nop ; 44
bcf PORTB, 0 ; 45
nop ; 46
bcf PORTB, 0 ; 47
nop ; 48
bsf PORTB, 0 ; 49 '
nop ; 50
bcf PORTB, 0 ; 51
nop ; 52
nop ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 57
nop ; 58
bcf PORTB, 1 ; 59
decfsz 0x12,1 ; 51
goto Loop2 ; 52
nop
Loop3
bcf PORTB, 0 ; 1
nop ; 2
bcf PORTB, 0 ; 3
nop ; 4
bcf PORTB, 0 ; 5
nop ; 6
bcf PORTB, 0 ; 7
nop ; 8
bcf PORTB, 0 ; 9
nop ; 10
bsf PORTB, 0 ; 11 '
nop ; 12
bsf PORTB, 0 ; 13 '
nop ; 14
bsf PORTB, 0 ; 15 '
nop ; 16
bsf PORTB, 0 ; 17 '
nop ; 18
bsf PORTB, 0 ; 19 '
nop ; 20
bcf PORTB, 0 ; 21
nop ; 22
bcf PORTB, 0 ; 23
nop ; 24
bcf PORTB, 0 ; 25
nop ; 26
bcf PORTB, 0 ; 27
nop ; 28
bcf PORTB, 0 ; 29
nop ; 30
bsf PORTB, 0 ; 31 '
nop ; 32
bsf PORTB, 0 ; 33 '
nop ; 34
bsf PORTB, 0 ; 35 '
nop ; 36
bsf PORTB, 0 ; 37 '
nop ; 38
bcf PORTB, 0 ; 39
nop ; 40
bcf PORTB, 0 ; 41
nop ; 42
bcf PORTB, 0 ; 43
nop ; 44
bcf PORTB, 0 ; 45
nop ; 46
bcf PORTB, 0 ; 47
nop ; 48
bsf PORTB, 0 ; 49 '
nop ; 50
bcf PORTB, 0 ; 51
nop ; 52
nop ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 57
nop ; 58
bcf PORTB, 1 ; 59
decfsz 0x13,1 ; 51
goto Loop3 ; 52
nop
Loop4
bcf PORTB, 0 ; 1
nop ; 2
bcf PORTB, 0 ; 3
nop ; 4
bcf PORTB, 0 ; 5
nop ; 6
bcf PORTB, 0 ; 7
nop ; 8
bcf PORTB, 0 ; 9
nop ; 10
bcf PORTB, 0 ; 11
nop ; 12
bcf PORTB, 0 ; 13
nop ; 14
bcf PORTB, 0 ; 15
nop ; 16
bsf PORTB, 0 ; 17 '
nop ; 18
bcf PORTB, 0 ; 19
nop ; 20
bcf PORTB, 0 ; 21
nop ; 22
bcf PORTB, 0 ; 23
nop ; 24
bsf PORTB, 0 ; 25 '
nop ; 26
bcf PORTB, 0 ; 27
nop ; 28
bcf PORTB, 0 ; 29
nop ; 30
bcf PORTB, 0 ; 31
nop ; 32
bcf PORTB, 0 ; 33
nop ; 34
bcf PORTB, 0 ; 35
nop ; 36
bcf PORTB, 0 ; 37
nop ; 38
bsf PORTB, 0 ; 39 '
nop ; 40
bcf PORTB, 0 ; 41
nop ; 42
bcf PORTB, 0 ; 43
nop ; 44
bcf PORTB, 0 ; 45
nop ; 46
bcf PORTB, 0 ; 47
nop ; 48
bsf PORTB, 0 ; 49 '
nop ; 50
bcf PORTB, 0 ; 51
nop ; 52
nop ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 57
nop ; 58
bcf PORTB, 1 ; 59
decfsz 0x14,1 ; 51
goto Loop4 ; 52
nop
Loop5
bcf PORTB, 0 ; 1
nop ; 2
bcf PORTB, 0 ; 3
nop ; 4
bcf PORTB, 0 ; 5
nop ; 6
bcf PORTB, 0 ; 7
nop ; 8
bcf PORTB, 0 ; 9
nop ; 10
bcf PORTB, 0 ; 11
nop ; 12
bcf PORTB, 0 ; 13
nop ; 14
bcf PORTB, 0 ; 15
nop ; 16
bsf PORTB, 0 ; 17 '
nop ; 18
bcf PORTB, 0 ; 19
nop ; 20
bcf PORTB, 0 ; 21
nop ; 22
bcf PORTB, 0 ; 23
nop ; 24
bcf PORTB, 0 ; 25
nop ; 26
bcf PORTB, 0 ; 27
nop ; 28
bcf PORTB, 0 ; 29
nop ; 30
bsf PORTB, 0 ; 31 '
nop ; 32
bcf PORTB, 0 ; 33
nop ; 34
bcf PORTB, 0 ; 35
nop ; 36
bcf PORTB, 0 ; 37
nop ; 38
bsf PORTB, 0 ; 39 '
nop ; 40
bcf PORTB, 0 ; 41
nop ; 42
bcf PORTB, 0 ; 43
nop ; 44
bcf PORTB, 0 ; 45
nop ; 46
bcf PORTB, 0 ; 47
nop ; 48
bsf PORTB, 0 ; 49 '
nop ; 50
bcf PORTB, 0 ; 51
nop ; 52
nop ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 57
nop ; 58
bcf PORTB, 1 ; 59
decfsz 0x15,1 ; 51
goto Loop5 ; 52
nop
Loop6
bcf PORTB, 0 ; 1
nop ; 2
bcf PORTB, 0 ; 3
nop ; 4
bcf PORTB, 0 ; 5
nop ; 6
bcf PORTB, 0 ; 7
nop ; 8
bcf PORTB, 0 ; 9
nop ; 10
bcf PORTB, 0 ; 11
nop ; 12
bcf PORTB, 0 ; 13
nop ; 14
bcf PORTB, 0 ; 15
nop ; 16
bsf PORTB, 0 ; 17 '
nop ; 18
bcf PORTB, 0 ; 19
nop ; 20
bcf PORTB, 0 ; 21
nop ; 22
bcf PORTB, 0 ; 23
nop ; 24
bcf PORTB, 0 ; 25
nop ; 26
bcf PORTB, 0 ; 27
nop ; 28
bcf PORTB, 0 ; 29
nop ; 30
bcf PORTB, 0 ; 31
nop ; 32
bsf PORTB, 0 ; 33 '
nop ; 34
bsf PORTB, 0 ; 35 '
nop ; 36
bsf PORTB, 0 ; 37 '
nop ; 38
bcf PORTB, 0 ; 39
nop ; 40
bcf PORTB, 0 ; 41
nop ; 42
bcf PORTB, 0 ; 43
nop ; 44
bcf PORTB, 0 ; 45
nop ; 46
bcf PORTB, 0 ; 47
nop ; 48
bsf PORTB, 0 ; 49 '
nop ; 50
bcf PORTB, 0 ; 51
nop ; 52
nop ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 57
nop ; 58
bcf PORTB, 1 ; 59
decfsz 0x16,1 ; 51
goto Loop6 ; 52
nop
;now, the blank area at the bottom
BlankLoopBot
bcf PORTB, 0 ; 01
nop ; 02
nop ; 03
call delay10ms ; 13
call delay10ms ; 23
call delay10ms ; 33
call delay10ms ; 43
call delay10ms ; 53
bsf PORTB, 1 ; 54 horiz sync
nop ; 55
nop ; 56
nop ; 57
bcf PORTB, 1 ; 58
decfsz 0x0D,1 ; 51
goto BlankLoopBot ; 52
goto LoopV
delay10ms
nop
nop
nop
nop
nop
nop
return
end

Återkom när du lyckats med det där.
Senast redigerad av jack 30 januari 2006, 15:42:32, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26568
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Här är ett exempel på "pong-spel" gjort med en PIC-krets.
Lycka till! Det kan mycket väl visa sig att du fixar detta.
Men, vad sägs om en lite nyare och snabbare PIC-krets med fler portar?
Lycka till! Det kan mycket väl visa sig att du fixar detta.
Men, vad sägs om en lite nyare och snabbare PIC-krets med fler portar?

Senast redigerad av JimmyAndersson 30 januari 2006, 15:42:54, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26568
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt: