skapa ett spel med en skärm(VGA) och en hård disk och en p

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

skapa ett spel med en skärm(VGA) och en hård disk och en p

Inlägg av toli91 »

Tja
jag tänkte använda mig av en pic 16C84 tror jag att jag kunde fåtag på gratis men om jag måste använda en annan så är jag inte emot det.

Någon som vet hur man styr VGA kontakten och en hård disk för läsning och skrivning?

något för att spela upp ljud.

En programerare till hård disken för att skapa spelet med ett eget språk eller något som picen kan hantera utan att man behöver programera eget(om det fins).

Är det något mer man behöver för att göra ett spel?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har du några förkunskaper? :) För det där är verkligen inget man slänger ihop på en eftermiddag. Det tar en hel kväll.

Mitt tips är att börja med något enklare och mer realistiskt.
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

Inlägg av toli91 »

kunskaper har jag och nu är jag rastlös så jag vill gärna ha något som tar tid att bygga så jag bryr mig inte om det tar 3 månader eller vad det tar bara att jag har något att arbete med
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Här är tre svar. Välj vilket du vill ha själv. :-)


Svar 1 - Om du nöjer dig med att göra ett pong i svartvit med ungefär 20 x 10 pixel och ett plupp till ljud och du är förbaskat skicklig programmerare så ja, det går att fixa (ingen hårddisk nej)

Svar 2 - Behöver du fråga om en sån här sak så kan du lägga ner på en gång. Du hara ingen chans i världen att klara av det. Kom igen när du lärt dig grunderna och lite till i allt du frågade efter.

Svar 3 - Köp en vanlig dator på OnOff eller Siba och skruva upp den. Ta sedan 16C84-kretsen och lägg den i en liten plastpåse och tejpa isoleringstejp runtomkring den och tejpa fast den på insidan av datorn. Ladda ner programmet "Gör-ett-spel-utan-att-behöva-programmera.exe" från DC++ och gör spelet i det. Klista fast en stor pappskiva på datorn där det står "Mitt hemmabyggda PIC-spelskonsoll" på. Se glad ut.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: skapa ett spel med en skärm(VGA) och en hård disk och

Inlägg av MicaelKarlsson »

toli91 skrev:
Är det något mer man behöver för att göra ett spel?
Kunskaper i massor!!

Vad är en hård disk ?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tyvärr är nog inte det här någon du ens klarar efter 3 månader. Möjligen efter 3års högskoleutbildning :)

Din bästa chans, om du vill ha något fungerande, är nog att köpa en skapligt färdig dator och modifiera den lite. Kanske sätta dit en liten display osv. Ett mini-ITX-kort kanske vore lämpligt?
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

Inlägg av toli91 »

oki men jag vill för söka iaf
det ända jag behöver veta är hur man styr VGA och en hård disk.
så är det någon som vet det?
Senast redigerad av toli91 30 januari 2006, 15:29:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Om vi länkar till en 200-sidig dokumentation, kommer du att läsa den då? Den är säkert den "ända" du behöver för att klara ditt uppdrag.
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

Inlägg av toli91 »

aaa 200 sidor det tror jag att jag får läsa då om det är så krångligt att styra VGA och en hård disk
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Du jiddrar. Vi vet däremot vad vi pratar om.

Vet du ens vad en 16C84 är för något? Hur mycket ram och programminne den har? Vet du att man läser data från hårddisken i block om 512 bytes och att du har 32 (Edit: 36 bytes är det) bytes totalt i 16c84 att leka med?

Jag tror att du vet lite mycket om mikroprocessorer och elektronik som jag vet om hjärtkirurgi. Dvs i praktiken bara att det finns. Och att det ser lätt ut eftersom dom som håller på med det är proffs. Att dom sedan har åratals med hårdträning och erfarenhet bakom sig är inget som syns.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Du kan väl börja med det här. Kod och schema för en monitor-testare, byggt kring en PIC16F84:

Kod: Markera allt

;
	list p=16c84, f=inhx8m  ;Enter device name 
				;printed on the probe
				;connected to your pod.
	include <P16C84.INC>
	

	org     0               ;start address 0
	goto    Start
	org     0x50

Start   clrf    PORTB
	bsf     STATUS, RP0
	movlw   0x00
	movwf   TRISB
	bcf     STATUS, RP0
	clrf    PORTB
	bsf     PORTB, 2 ;vert sync
LoopV
	movlw   D'132'
	movwf   0x0C
	movwf   0x0D
	movlw   D'15'
	movwf   0x10
	movwf   0x11
	movwf   0x12
	movwf   0x13
	movwf   0x14
	movwf   0x15
	movwf   0x16

	bcf     PORTB, 2 ;vert sync
	nop
	nop
	nop
	nop
	nop
	bsf     PORTB, 2; vert sync
;now, the blank area at the top
BlankLoopTop
	bcf     PORTB, 0      ; 01
	nop                   ; 02
	nop                   ; 03
	call    delay10ms     ; 13
	call    delay10ms     ; 23
	call    delay10ms     ; 33
	call    delay10ms     ; 43
	call    delay10ms     ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 56
	nop                   ; 57
	bcf     PORTB, 1      ; 58

	decfsz  0x0C,1        ; 51
	goto    BlankLoopTop  ; 52
	
	nop

Loop0    
	bcf     PORTB, 0      ; 1
	nop                   ; 2
	bcf     PORTB, 0      ; 3
	nop                   ; 4
	bcf     PORTB, 0      ; 5
	nop                   ; 6
	bcf     PORTB, 0      ; 7
	nop                   ; 8
	bcf     PORTB, 0      ; 9
	nop                   ; 10
	bsf     PORTB, 0      ; 11 '
	nop                   ; 12
	bcf     PORTB, 0      ; 13
	nop                   ; 14
	bcf     PORTB, 0      ; 15
	nop                   ; 16
	bsf     PORTB, 0      ; 17 '
	nop                   ; 18
	bcf     PORTB, 0      ; 19
	nop                   ; 20
	bcf     PORTB, 0      ; 21
	nop                   ; 22
	bcf     PORTB, 0      ; 23
	nop                   ; 24
	bcf     PORTB, 0      ; 25
	nop                   ; 26
	bcf     PORTB, 0      ; 27
	nop                   ; 28
	bcf     PORTB, 0      ; 29
	nop                   ; 30
	bsf     PORTB, 0      ; 31 '
	nop                   ; 32
	bsf     PORTB, 0      ; 33 '
	nop                   ; 34
	bsf     PORTB, 0      ; 35 '
	nop                   ; 36
	bsf     PORTB, 0      ; 37 '
	nop                   ; 38
	bsf     PORTB, 0      ; 39 '
	nop                   ; 40
	bcf     PORTB, 0      ; 41 
	nop                   ; 42
	bsf     PORTB, 0      ; 43 '
	nop                   ; 44
	bsf     PORTB, 0      ; 45 '
	nop                   ; 46
	bsf     PORTB, 0      ; 47 '
	nop                   ; 48
	bsf     PORTB, 0      ; 49 '
	nop                   ; 50
	bcf     PORTB, 0      ; 51
	nop                   ; 52
	nop                   ; 53 
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 57
	nop                   ; 58
	bcf     PORTB, 1      ; 59
	decfsz  0x10,1        ; 51
	goto    Loop0         ; 52
	nop
Loop1    
	bcf     PORTB, 0      ; 1
	nop                   ; 2
	bcf     PORTB, 0      ; 3
	nop                   ; 4
	bcf     PORTB, 0      ; 5
	nop                   ; 6
	bcf     PORTB, 0      ; 7
	nop                   ; 8
	bcf     PORTB, 0      ; 9
	nop                   ; 10
	bsf     PORTB, 0      ; 11 '
	nop                   ; 12
	bcf     PORTB, 0      ; 13
	nop                   ; 14
	bcf     PORTB, 0      ; 15
	nop                   ; 16
	bsf     PORTB, 0      ; 17 '
	nop                   ; 18
	bcf     PORTB, 0      ; 19
	nop                   ; 20
	bcf     PORTB, 0      ; 21
	nop                   ; 22
	bcf     PORTB, 0      ; 23
	nop                   ; 24
	bcf     PORTB, 0      ; 25
	nop                   ; 26
	bcf     PORTB, 0      ; 27
	nop                   ; 28
	bcf     PORTB, 0      ; 29
	nop                   ; 30
	bsf     PORTB, 0      ; 31 '
	nop                   ; 32
	bcf     PORTB, 0      ; 33
	nop                   ; 34
	bcf     PORTB, 0      ; 35
	nop                   ; 36
	bcf     PORTB, 0      ; 37
	nop                   ; 38
	bcf     PORTB, 0      ; 39
	nop                   ; 40
	bcf     PORTB, 0      ; 41
	nop                   ; 42
	bcf     PORTB, 0      ; 43
	nop                   ; 44
	bcf     PORTB, 0      ; 45
	nop                   ; 46
	bcf     PORTB, 0      ; 47
	nop                   ; 48
	bsf     PORTB, 0      ; 49 '
	nop                   ; 50
	bcf     PORTB, 0      ; 51
	nop                   ; 52
	nop                   ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 57
	nop                   ; 58
	bcf     PORTB, 1      ; 59
	decfsz  0x11,1        ; 51
	goto    Loop1         ; 52
	nop
Loop2    
	bcf     PORTB, 0      ; 1
	nop                   ; 2
	bcf     PORTB, 0      ; 3
	nop                   ; 4
	bcf     PORTB, 0      ; 5
	nop                   ; 6
	bcf     PORTB, 0      ; 7
	nop                   ; 8
	bcf     PORTB, 0      ; 9
	nop                   ; 10
	bsf     PORTB, 0      ; 11 '
	nop                   ; 12
	bcf     PORTB, 0      ; 13
	nop                   ; 14
	bcf     PORTB, 0      ; 15
	nop                   ; 16
	bsf     PORTB, 0      ; 17 '
	nop                   ; 18
	bcf     PORTB, 0      ; 19
	nop                   ; 20
	bcf     PORTB, 0      ; 21
	nop                   ; 22
	bcf     PORTB, 0      ; 23
	nop                   ; 24
	bsf     PORTB, 0      ; 25 '
	nop                   ; 26
	bcf     PORTB, 0      ; 27
	nop                   ; 28
	bcf     PORTB, 0      ; 29
	nop                   ; 30
	bsf     PORTB, 0      ; 31 '
	nop                   ; 32
	bcf     PORTB, 0      ; 33
	nop                   ; 34
	bcf     PORTB, 0      ; 35
	nop                   ; 36
	bcf     PORTB, 0      ; 37
	nop                   ; 38
	bcf     PORTB, 0      ; 39
	nop                   ; 40
	bcf     PORTB, 0      ; 41
	nop                   ; 42
	bcf     PORTB, 0      ; 43
	nop                   ; 44
	bcf     PORTB, 0      ; 45
	nop                   ; 46
	bcf     PORTB, 0      ; 47
	nop                   ; 48
	bsf     PORTB, 0      ; 49 '
	nop                   ; 50
	bcf     PORTB, 0      ; 51
	nop                   ; 52
	nop                   ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 57
	nop                   ; 58
	bcf     PORTB, 1      ; 59
	decfsz  0x12,1        ; 51
	goto    Loop2         ; 52
	nop
Loop3    
	bcf     PORTB, 0      ; 1
	nop                   ; 2
	bcf     PORTB, 0      ; 3
	nop                   ; 4
	bcf     PORTB, 0      ; 5
	nop                   ; 6
	bcf     PORTB, 0      ; 7
	nop                   ; 8
	bcf     PORTB, 0      ; 9
	nop                   ; 10
	bsf     PORTB, 0      ; 11 '
	nop                   ; 12
	bsf     PORTB, 0      ; 13 '
	nop                   ; 14
	bsf     PORTB, 0      ; 15 '
	nop                   ; 16
	bsf     PORTB, 0      ; 17 '
	nop                   ; 18
	bsf     PORTB, 0      ; 19 '
	nop                   ; 20
	bcf     PORTB, 0      ; 21
	nop                   ; 22
	bcf     PORTB, 0      ; 23
	nop                   ; 24
	bcf     PORTB, 0      ; 25
	nop                   ; 26
	bcf     PORTB, 0      ; 27
	nop                   ; 28
	bcf     PORTB, 0      ; 29
	nop                   ; 30
	bsf     PORTB, 0      ; 31 '
	nop                   ; 32
	bsf     PORTB, 0      ; 33 '
	nop                   ; 34
	bsf     PORTB, 0      ; 35 '
	nop                   ; 36
	bsf     PORTB, 0      ; 37 '
	nop                   ; 38
	bcf     PORTB, 0      ; 39
	nop                   ; 40
	bcf     PORTB, 0      ; 41
	nop                   ; 42
	bcf     PORTB, 0      ; 43
	nop                   ; 44
	bcf     PORTB, 0      ; 45
	nop                   ; 46
	bcf     PORTB, 0      ; 47
	nop                   ; 48
	bsf     PORTB, 0      ; 49 '
	nop                   ; 50
	bcf     PORTB, 0      ; 51
	nop                   ; 52
	nop                   ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 57
	nop                   ; 58
	bcf     PORTB, 1      ; 59
	decfsz  0x13,1        ; 51
	goto    Loop3         ; 52
	nop
Loop4    
	bcf     PORTB, 0      ; 1
	nop                   ; 2
	bcf     PORTB, 0      ; 3
	nop                   ; 4
	bcf     PORTB, 0      ; 5
	nop                   ; 6
	bcf     PORTB, 0      ; 7
	nop                   ; 8
	bcf     PORTB, 0      ; 9
	nop                   ; 10
	bcf     PORTB, 0      ; 11
	nop                   ; 12
	bcf     PORTB, 0      ; 13
	nop                   ; 14
	bcf     PORTB, 0      ; 15
	nop                   ; 16
	bsf     PORTB, 0      ; 17 '
	nop                   ; 18
	bcf     PORTB, 0      ; 19
	nop                   ; 20
	bcf     PORTB, 0      ; 21
	nop                   ; 22
	bcf     PORTB, 0      ; 23
	nop                   ; 24
	bsf     PORTB, 0      ; 25 '
	nop                   ; 26
	bcf     PORTB, 0      ; 27
	nop                   ; 28
	bcf     PORTB, 0      ; 29
	nop                   ; 30
	bcf     PORTB, 0      ; 31
	nop                   ; 32
	bcf     PORTB, 0      ; 33
	nop                   ; 34
	bcf     PORTB, 0      ; 35
	nop                   ; 36
	bcf     PORTB, 0      ; 37
	nop                   ; 38
	bsf     PORTB, 0      ; 39 '
	nop                   ; 40
	bcf     PORTB, 0      ; 41
	nop                   ; 42
	bcf     PORTB, 0      ; 43
	nop                   ; 44
	bcf     PORTB, 0      ; 45
	nop                   ; 46
	bcf     PORTB, 0      ; 47
	nop                   ; 48
	bsf     PORTB, 0      ; 49 '
	nop                   ; 50
	bcf     PORTB, 0      ; 51
	nop                   ; 52
	nop                   ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 57
	nop                   ; 58
	bcf     PORTB, 1      ; 59
	decfsz  0x14,1        ; 51
	goto    Loop4         ; 52
	nop
Loop5    
	bcf     PORTB, 0      ; 1
	nop                   ; 2
	bcf     PORTB, 0      ; 3
	nop                   ; 4
	bcf     PORTB, 0      ; 5
	nop                   ; 6
	bcf     PORTB, 0      ; 7
	nop                   ; 8
	bcf     PORTB, 0      ; 9
	nop                   ; 10
	bcf     PORTB, 0      ; 11
	nop                   ; 12
	bcf     PORTB, 0      ; 13
	nop                   ; 14
	bcf     PORTB, 0      ; 15
	nop                   ; 16
	bsf     PORTB, 0      ; 17 '
	nop                   ; 18
	bcf     PORTB, 0      ; 19
	nop                   ; 20
	bcf     PORTB, 0      ; 21
	nop                   ; 22
	bcf     PORTB, 0      ; 23
	nop                   ; 24
	bcf     PORTB, 0      ; 25
	nop                   ; 26
	bcf     PORTB, 0      ; 27
	nop                   ; 28
	bcf     PORTB, 0      ; 29
	nop                   ; 30
	bsf     PORTB, 0      ; 31 '
	nop                   ; 32
	bcf     PORTB, 0      ; 33
	nop                   ; 34
	bcf     PORTB, 0      ; 35
	nop                   ; 36
	bcf     PORTB, 0      ; 37
	nop                   ; 38
	bsf     PORTB, 0      ; 39 '
	nop                   ; 40
	bcf     PORTB, 0      ; 41
	nop                   ; 42
	bcf     PORTB, 0      ; 43
	nop                   ; 44
	bcf     PORTB, 0      ; 45
	nop                   ; 46
	bcf     PORTB, 0      ; 47
	nop                   ; 48
	bsf     PORTB, 0      ; 49 '
	nop                   ; 50
	bcf     PORTB, 0      ; 51
	nop                   ; 52
	nop                   ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 57
	nop                   ; 58
	bcf     PORTB, 1      ; 59
	decfsz  0x15,1        ; 51
	goto    Loop5         ; 52
	nop
Loop6    
	bcf     PORTB, 0      ; 1
	nop                   ; 2
	bcf     PORTB, 0      ; 3
	nop                   ; 4
	bcf     PORTB, 0      ; 5
	nop                   ; 6
	bcf     PORTB, 0      ; 7
	nop                   ; 8
	bcf     PORTB, 0      ; 9
	nop                   ; 10
	bcf     PORTB, 0      ; 11
	nop                   ; 12
	bcf     PORTB, 0      ; 13
	nop                   ; 14
	bcf     PORTB, 0      ; 15
	nop                   ; 16
	bsf     PORTB, 0      ; 17 '
	nop                   ; 18
	bcf     PORTB, 0      ; 19
	nop                   ; 20
	bcf     PORTB, 0      ; 21
	nop                   ; 22
	bcf     PORTB, 0      ; 23
	nop                   ; 24
	bcf     PORTB, 0      ; 25
	nop                   ; 26
	bcf     PORTB, 0      ; 27
	nop                   ; 28
	bcf     PORTB, 0      ; 29
	nop                   ; 30
	bcf     PORTB, 0      ; 31
	nop                   ; 32
	bsf     PORTB, 0      ; 33 '
	nop                   ; 34
	bsf     PORTB, 0      ; 35 '
	nop                   ; 36
	bsf     PORTB, 0      ; 37 '
	nop                   ; 38
	bcf     PORTB, 0      ; 39
	nop                   ; 40
	bcf     PORTB, 0      ; 41
	nop                   ; 42
	bcf     PORTB, 0      ; 43
	nop                   ; 44
	bcf     PORTB, 0      ; 45
	nop                   ; 46
	bcf     PORTB, 0      ; 47
	nop                   ; 48
	bsf     PORTB, 0      ; 49 '
	nop                   ; 50
	bcf     PORTB, 0      ; 51
	nop                   ; 52
	nop                   ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 57
	nop                   ; 58
	bcf     PORTB, 1      ; 59
	decfsz  0x16,1        ; 51
	goto    Loop6         ; 52
	nop
;now, the blank area at the bottom
BlankLoopBot
	bcf     PORTB, 0      ; 01
	nop                   ; 02
	nop                   ; 03
	call    delay10ms     ; 13
	call    delay10ms     ; 23
	call    delay10ms     ; 33
	call    delay10ms     ; 43
	call    delay10ms     ; 53
	bsf     PORTB, 1      ; 54 horiz sync
	nop                   ; 55
	nop                   ; 56
	nop                   ; 57
	bcf     PORTB, 1      ; 58

	decfsz  0x0D,1        ; 51
	goto    BlankLoopBot  ; 52

	
	
	
	goto    LoopV

delay10ms
	nop
	nop
	nop
	nop
	nop
	nop
	return
	end

Schema:
Bild

Återkom när du lyckats med det där.
Senast redigerad av jack 30 januari 2006, 15:42:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26568
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här är ett exempel på "pong-spel" gjort med en PIC-krets.

Lycka till! Det kan mycket väl visa sig att du fixar detta.
Men, vad sägs om en lite nyare och snabbare PIC-krets med fler portar? :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 30 januari 2006, 15:42:54, redigerad totalt 1 gång.
toli91
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 januari 2006, 12:56:57

Inlägg av toli91 »

mm det ska jag när jag har fåt tag på picen och programmerare

vart kan man få tag på biliga programmerare?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26568
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Med tanke på hur mycket support säljaren har gett så:

Här kan du köpa en bra programmerare. :)
(Programmeraren heter Wisp628.)
Skriv svar