Kontrollerad droppsmörjning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jihe

Kontrollerad droppsmörjning

Inlägg av jihe »

Jag har en Scottoiler på min motorcykel. Det är en enkel droppsmörjare för kedjan som jobbar med gravitation. När man ställer in den så den ger lagom flöde vid fem plusgrader så dräller den som en rabiessmittad blodhund när det blir lite varmare. Det ger massa extra tvättjobb eftersom all onödig olja hamnar överallt där den inte skall vara. I-landsproblem förvisso - Scottoilern sparar ju jobb i form av manuell kedjesmörjning också. Men eftersom man är som man är så är man ju alltid lite sugen på att förbättra saker :D

Det finns en elektrisk Scottoiler vars främsta förtjänst skall vara att den är temperaturoberoende. Men för vad den kostar får man typ tre uppsättningar kedja och drev, så det skulle jag aldrig betala.

Om man nu leker med tanken att man skulle bygga en ersättare själv, vad är då bäst som pumpalternativ? Det handlar om väldigt små volymer, ungefär en "droppe" (tror inte det finns med i SI-guiden...) per minut.

De alternativ jag kommer på är antingen en skruvdriven kolv eller en peristaltisk pump.
Kolvpumpen känns ju simplast. Då utgör ju samma cylinder både tank och pump. Det enda man behöver göra är att skruva in kolven så skall det komma ut olja i andra änden. Går att göra både kompakt och enkelt. Största risken är väl att den läcker, men det borde man kanske komma ifrån om man honar loppet och gör kolven i rätt diameter så man kan använda en tätning från en bromscylinder.
Den peristaltiska pumpen är ju krångligare att bygga kompakt men borde i alla fall bli tät "by design". Där ser jag, förutom den krångligare formen, framför mig problem i form av minne i slangmaterial som kan göra den svårförutsägbar.

Tankar, någon?
Borken

Re: Kontrollerad droppsmörjning

Inlägg av Borken »

En spridare kopplad till en oljetank..
Styrd med arduino kompenserad med en tempsensor...ett relä i mellan kanske.

Kan det vara en ide? Frågan är hur mycket olja det kan rinna igenom en spridare :P
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Funkar det inte att sätta ett kylelement(typ ett peltierelement) på nuvarande tank och sen någon tempsensor och arduino så du behåller samma kalla temp hela tiden på din dropp(?)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Eller kan man hitta något material som utvidgar sig lagom vid temperaturökningen och därmed stryper en ventil t.ex? Tänk termostatventil på en radiator.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det är en knapp meter slang mellan behållare och munstycket som oljan kommer ut genom, och där behållaren sitter är det gott om värme från motorn men slangen går i fria luften. Så jag tror inte man skall fundera över kompensationslösningar, jag tror nog att det behöver vara forcerad matning.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Man skulle kunna använda sig av en solinoid som man justerar så den trycker lagom mycket. Axeln på solinoiden fäster man till någon slags liten kolv som trycker fram en liten mängd olja.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Borde inte den bästa lösningen vara något som portionerar ut olja i proportion till hur lång sträcka kedjan snurrat?

Om man tänker sig ett hjul, en skiva, som roterar i ett "oljebad", då drar skivan med sig olja upp när den roterar, sen sitter det en "avskrapare" som skrapar av oljan och så rinner den ut i slangen. Fungerar alltså som en oljeskimmer ungefär.

Det går ju att sätta nån liten växellåda så man får utväxling mellan kedjans rörelse och oljeskivans rotation om det behövs, men det går väl också att reglera genom att justera hur bred skrapan som skrapar av oljan från skivan är.

Den skruvdrivna kolven fixar det kanske lika bra, den är ju antagligen lite mindre "störningskänslig", min föreslagna lösning påverkas ju av skvimpande...
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Kör du inte med oring-kedja ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

O-ringskedjor ska också smörjas, även om det är en populär missuppfattning att det inte behövs.

O-ringarna skyddar ju bara permanentsmörjningen i själva "lederna" och rullarnas lagring, det behövs smörjning i själva greppet och mot sidorna också.

(edit: hur stavade jag egentligen ? som ett jäkla fyllo.. fixat!!)
Senast redigerad av Glenn 14 maj 2014, 13:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Jo men det är bara oringarna som skall smörjas och då med vax liknande oringsspray, hade min första tunga cykel 78(CB750) och många sedan dess, på min gamla Kawa 1172cc körde jag med nån typ av nylon/teflon drev(hm högmolekylärt typ) och oringkedja, det var mitten på 80 nån gång kommer ihåg att den kombon höll väldigt länge 8)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Two Stroke Engine Oil Injector kanske skulle funka :D
bearing

Inlägg av bearing »

Multigradeolja?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det finns inte o-ringar i rullarnas lagring heller, det är bara länkaxlarna som är permantsmorda.

Sen behövs oljan för att hålla rent också, även för att länkarna skall funka. Jag misstänker att partiklar vandrar in när o-ringarna är torra så att de blir otäta. Jag tycker inte man brukar behöva slarva med smörjan särskilt längre innan länkarna börjar gå trögt.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Pump..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

jihe skrev:Det finns inte o-ringar i rullarnas lagring heller, det är bara länkaxlarna som är permantsmorda.

Sen behövs oljan för att hålla rent också, även för att länkarna skall funka. Jag misstänker att partiklar vandrar in när o-ringarna är torra så att de blir otäta. Jag tycker inte man brukar behöva slarva med smörjan särskilt längre innan länkarna börjar gå trögt.
Använder du oringsspray? om du använder klisterolja elr kedjespray så förstör du oringarna och då blir det en dyr kedja..
Misstänker att du kör endurance kolla vad Dakar killarn använder, dem kör typ 6 tim i sträck och håller stumt mestadels av sträckan dvs ingen tid att stanna för kedjeservice
Senast redigerad av Vilhelmsson 14 maj 2014, 14:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar