Det finns en elektrisk Scottoiler vars främsta förtjänst skall vara att den är temperaturoberoende. Men för vad den kostar får man typ tre uppsättningar kedja och drev, så det skulle jag aldrig betala.
Om man nu leker med tanken att man skulle bygga en ersättare själv, vad är då bäst som pumpalternativ? Det handlar om väldigt små volymer, ungefär en "droppe" (tror inte det finns med i SI-guiden...) per minut.
De alternativ jag kommer på är antingen en skruvdriven kolv eller en peristaltisk pump.
Kolvpumpen känns ju simplast. Då utgör ju samma cylinder både tank och pump. Det enda man behöver göra är att skruva in kolven så skall det komma ut olja i andra änden. Går att göra både kompakt och enkelt. Största risken är väl att den läcker, men det borde man kanske komma ifrån om man honar loppet och gör kolven i rätt diameter så man kan använda en tätning från en bromscylinder.
Den peristaltiska pumpen är ju krångligare att bygga kompakt men borde i alla fall bli tät "by design". Där ser jag, förutom den krångligare formen, framför mig problem i form av minne i slangmaterial som kan göra den svårförutsägbar.
Tankar, någon?