Tabort samt hålla fukten borta från PLA-tråd

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Tabort samt hålla fukten borta från PLA-tråd

Inlägg av NULL »

Ok, det verkar funka vid 18% alltså...
Min personliga slutsats blir då:
Det funkar säkert att ha alla rullar i en någorlunda tät låda, om de får ligga konstant där, tillsammans med någon slags torrboll eller dyl och en gammal mekanisk fuktmätare.
Kanske tråden kunde matas ut genom ett längre delbart teflon-block..?
(såvida man inte kör med vajerhölje hela vägen, då kan man ju sätta matningen inne i lådan, så får man lite värme där också :P )
xxargs

Inlägg av xxargs »

Magnus_K skrev:Intressant att se skillnaden!

Vill inte kapa tråden allt för mycket nu men vill ändå fråga om någon har provat denna från Biltema för att förvara tråden i?
Ikea har billigare och liknande men inte online, modellen heter "PRASSEL".

Vi använder dom till kuddar och täcken och jag måste säga att jag är imponerad. Plastzippen håller bra och dom har varit täta i ca 1 år nu.
Det säger inget om hur det håller ute fukten då skillnaden mellan 0% Rh och nära 100% Rh handlar om några teskedar vattenånga vid 100 grader C i volym.

Till detta så är rörligheten på vattenångan mycket större genom plasten än motsvarande för luft då vattenmolekylerna är så små.

är det PVC-plast så kan de hålla uppemot 7% vatten i själva plasten (det är detta som gör luftslangar i tex akvarier, mjölkfärgade) vilket för att rörelserna går ännu snabbare.

en variant till och fundera på är vad som händer i frysen - varför fukten från maten hamnar på kylslingorna trots att det är inplastat...

eller titta i säcken med PET-flaskorna, varför de som har legat till sig lite är helt torra invändigt trots att korken är påskruvat
xxargs

Inlägg av xxargs »

NULL skrev:Ok, det verkar funka vid 18% alltså...
Min personliga slutsats blir då:
Det funkar säkert att ha alla rullar i en någorlunda tät låda, om de får ligga konstant där, tillsammans med någon slags torrboll eller dyl och en gammal mekanisk fuktmätare.
Kanske tråden kunde matas ut genom ett längre delbart teflon-block..?
(såvida man inte kör med vajerhölje hela vägen, då kan man ju sätta matningen inne i lådan, så får man lite värme där också :P )
Om du öppnar upp medans du använder tror jag inte har så stor betydelse - det är mellantiden i förvaringen som ger tiden för att fuktnivåern att hitta ny balans vid den lägre Rh-värdet.

---

När det gäller hur 'torrbollen' fungerar så kan man kika i http://www.prog-univers.com/IMG/pdf/Cal ... ndbook.pdf som är den noggrannaste skriften jag har sett angående kalciumklorid -sidan 12 har diagram mellan partialtrycket på vattenångan respektive vattenhalt i saltet. och noterbart är att saltet absorberar kristallvatten i flera steg vid olika Rh (och temperatur) och fullt mättad salt kan se ut som ny salt men när temperaturen går över 15-20 grader så kan alltihop smälta på en gång i ett moment och själva verket har inte torrbollen varit aktivt på lång tid om det används i svala utrymmen om man går efter om det runnit ned i hinken eller inte - säkraste metoden och se om en absorbent fungerar är att väga och om saltpåsen har ökat 30-40% i vikt gentemot när den var ny så är den närmare slutet av sin användning och kan när som helst bli vätska om temperaturen blir tillräckligt högt.

För 30% Rh vid 20 grader motsvarar partialtrycket på vattenångan 7 mBar och översatt till mmHg eller torr blir det 5.24 torr absoluttryck och i det läget har saltet inte blivit flytande trots över 50% vattenhalt - det sker vid 6,75 torr eller 9 mBar absoluttryck vattenånga och motsvarar ca 38.5 % Rh vid 20 grader.

Kan man får tag på silikagel med pärlor med koboltklorid som indikator så är dessa blå när vattenhalten i silikagelet är under 8%, blir lila och därefter rosa till färglöst allt eftersom vattenhalten ökar - när det är runt 8% vikt i vatten i silikagelet så är fuktighetshalten kring 15-20% Rh

nu är kobolt en tungmetall och fasas ut, så det kan vara andra färgindikatorer med lite annan omslagspunkt i det som går att köpa idag.

Mer om kurvor för olika torkmedel kan man läsa om här http://www.sorbentsystems.com/desiccants_charts.html

en DYI home-version av tex. 'clay' torkmedel är att man köper klumpande kattsand som man torkar i ugn runt 100 grader eftersom det är samma sorts vulkanisk lera, men till betydligt lägre pris, även om den kanske har bara 50% aktiv innehåll för just torkning.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag tror du har helt rätt i allting, men...
Praktiskt användbart, pris o.dyl. så måste man ha en lösning som på den nivån vi pratar om, kanske 15-20% inuti tråden, 1% är ogörligt i det här sammanhanget.
Men jag gissar att du vet det, och bara vill informera, vilket är superbra, många guldkorn i dina inlägg. :tumupp:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall du nedåt 20% Rh så blir det genast jobbigare och du får förlita på din hygrometer och byta dina 'torrbollar' till synes i förtid långt innan tendens till att 'smälta'. Det handlar mycket om ambitionsnivå på hur torrt man vill ha det. - jag skulle nog fundera på silikagel, helst med färgindikator ändå om man skall hålla sig kring 20% Rh över tiden då den kan regenereras gång på gång om man håller sig kring 120 grader regeneringstemperatur och färgväxlingen sker kring 20% Rh...

Du har ju hittat en fungerande nivå och jag är lite förvånad att det gick så snabbt att torka tråden till duglig kvalitet som det ändå gjorde - trodde att det skulle behövas betydligt längre tid.

Du får se hur ofta du behöver byta torrbollen, men jag skulle ändå ha span på betydligt tätare förvaring helt i glas eller plåt med helt tät lock och inte i plast, just för förvaringen tillsammans med torkmediet.

---

1% Rh är jobbigt och då får man inte slarva någonstans vare sig med torkning av torkmediet (i ugn och under vakum samtidigt) och behållaren där det senare förvaras måste vara heltätt även diffusionsmässigt - mao. glas och stål.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att då öppna locket fördärvar ju genast alltihop under en tid framöver.
Det krävs nog någon slags slussanordning med vakuumkammare för att kunna byta torkmedel utan att få in för mycket fuktig luft i torkutrymmet.
Röret som tråden kommer ut genom får ju inte heller läcka in luft. :humm:
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Njee, jag tror att det är mera som xxargs är inne på att det tar tid för fukten att transportera sig in och ut från mitten av plasten, och att den temporära fukthalten i luften runt om har mindre betydelse, att den är nere efter ett par timmar. Så då kan man snabbt få ner fukthalten efter man stängt locket igen.)

@xxargs: Hoppas jag inte har lagt ord i din mun nu.
Med "torrboll" menade silikagel, kattsanden, torrboll eller vilken som helst av avfuktningsmedlen, bara de fungerar i användarens fall.
Senast redigerad av NULL 19 april 2014, 18:49:47, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

@xxargs: Hoppas jag inte har lagt ord i din mun nu.
tvärt om - det visar i allafall att du förstått det hela ;-)

Att jag tjatar om kattsand etc. är för att dessa är tämligen fullgoda ersättare till dom prefabricerade torkmedelspåsarna av clay/silicageltyp då innehållet i dessa är ganska snarlika men säljs till 10-faldig prisnivå och som andra skrev så är kalciumklorid på säck från lantmännen/odal ett alternativ till att köpa småpåsar till torrbollen - dock har jag inte riktig koll på hur torr dessa är egentligen, och att köra i ugn ett varv (om dessa inte smälter då pga. för hög vattenhalt redan från början) är kanske en fördel innan användningen för att vara säkra att dessa är riktigt torra...

det som jag inte hittat bra tillgänglig källa på är de mer renodlade zeoliterna av bestämd kvalitet, men för ovannämda fall duger det som är nämnt redan om man också är bredd att köra i ugn och torka innan användning.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Tack för en god ide på hur man kan förvara sin plast. Tror jag har samma problem som dig så jag gick och köpte en torrboll och placerade allt i en plast låda. Ska blir spännande att se om den fungerar bättre efter några dagar.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

En fråga till de som verkar kunna det här med vakum/fukt:

Skulle man kunna frystorka filament? Eller fångar man fukten i plasten? Hur kallt bör man förvara plasten om det nu är en ok idé överlag?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tror inte det är bra att frystorka, misstänker att plasten blir väldigt spröd om man fryser den så det blir stor risk för sprickor.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Allt handlar om partialtryck och att kyla innebär att partialtrycket för vatten vid 100% Rh är lägre och man gör det svårare att dra ut fukt med vakum ju kallare det är.

frystorkning fungerar för matvaror med hög vattenhalt - plast ligger i området 100-1000 ppm fukthalt och är alltså väldigt torrt redan från början.

att köra med sorbent aka torrboll, ungstorkad silikagel etc. och lite tid är den absolut enklaste lösningen och där är som nämnt tidigare att förvara i glasburk eller plåtbehållare med tätslutande lock det bästa för långtidsförvaring och minimal förbrukning av torkmedel.

ju transparentare förvaringsskärlet är för fukt ju fortare förbrukas torrbollen eller silikagel och du har en fuktig tråd när du inte önskar det.

eftersom tråden fuktas upp och det blir störning i utspritsningen - så gäller samma sak för förvaringkärlen om dessa är i plast eller trä - fukten går igenom väggen för att utjämna mellan det torra och den fuktigare sidan med tiden och förvaringkärl har stora ytor som kan avge fukt inåt hela tiden...
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ok, tack för svaren. Var mer av nyfikenhet bara. Resultatet av en torrboll och en plastlåda verkar ju så pass bra att det inte känns så aktuellt att ge sig på att frystorka den :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

när det gäller förvaring i glasbehållare så kan man vid tillfälle ta en sväng förbi Ikea och liknande ställen med samma tema och titta på deras husgeråd och eventuellt glaskonservburkar eller varför inte en stenkruka, bara det finns något sånär tätslutande lock i plåt eller glas med typ silikon, gummi eller O-ringspackning som tätar lock och kruka/behållare bra

Det gäller att hitta en med tillräcklig vid öppning så att rullarna går ned och därefter en ganska stor påse med ungstorkad silikagel och därefter stäng till - där kan de ligga i åratal utan att bli för fuktiga. ('torrbollen' är inte så lämpligt då vid högre temperatur och över en viss fukthalt så kan allt bli momentant flytande och det kanske inte direkt av avsikten att behöva skölja sina rullar i vatten för att bli av med saltlaken innan man skall använda dessa... då är vitsen med torkningen liksom borta...)
Skriv svar