Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
littos

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av littos »

Jag tycker snarast det ser ut som du skriver första lagret för långt från skrivytan, det är ju helt runda trådar på sina ställen. Jag har en 0,5mm hetände och brukar köra med 0,2 mm på första lagret. Dessutom första lagret ca 20 grader varmare än de följande. Skriver ut på en spegel med limstift på, funkar bra för mig i alla fall.

Kalibrering är a och o för att få första lagret rätt, så om det inte hjälper att ligga närmare ytan bör du kalibrera igen... (Det borde jag med förresten...)

/Anders
littos

Inlägg av littos »

Hur ser din "skirt" ut förresten? Den kan ibland ge indikation på om du ligger "rätt" i avstånd eller inte. Varven bör toucha varandra, men inte se helt tillplattede ut.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja bortre delen av cirkeln går munstycket för högt det håller jag med om. Men trådarna följer inte längre konturerna av mittcirkeln så vid något tillfälle har motorerna kuggat över och allt förskjutit sej. Jag tolkade det som att munstycket gick för högt för att motorerna kuggat över pga första lagret. Vi får la se vad han kommer fram till.
ampen

Inlägg av ampen »

Du har helt rätt i att det man ser när det är typ en hel tråd så har motorerna kuggat på grund av att det är så skrovligt på bottenlagret.

Har testat att sänka tempen, köra fortare och höjt till 0.6 första lagret, blir bättre men inte bra.
Får titta på skirten och labba vidare imorgon.

Tack för tippsen
ampen

Inlägg av ampen »

Blev ett ställ för att ha spolen på samt en nyckelring till grabbens cykellås.

inte supersnygga utskrifter men det blir bättre och bättre.
(kassa mobilbilder)

Bild

Bild

Bild
hawkan

Inlägg av hawkan »

Kanske missförstod du vad jag menade men det blir ju rätt bra ändå.
Det ena var tjockleken på första lagret, behåll det på 0.4 eller sätt det till 0.3 som Cura vill ha det.
Det andra var injusteringen av munstyckets avstånd till bädden, där jag tyckte eventuellt att du kunde öka det något så att munstycket kom lite längre upp.

Men nu när jag ser dina nya bilder så tycker jag nog att det handlar om att det kommer för mycket tråd helt enkelt. Det blir som en svallvåg kring munstycket, det kommer så mycket filament att det sväller över åt sidorna. Meningen är att det platta området kring själva hålet på munstycket ska platta till filamentet och ge en helt platt yta, möjligen med en litet (väldigt litet alltså) dike mellan nästa tråd. Även om man mäter in steps/mm för extrudern och mäter trådtjocklek så har iaf jag behövt justera in trådflödet lite extra. Jag har Flow% satt till 92% trots det andra är rätt. Så börja att ratta på den parametern. Sänk till 0.3mm för första lagret. Och blir det kasst och det blir för breda trådar så för du höja upp nozzlen något från bädden. Du har väl kommit till det läge som alla behöver gå igenom - att finjustera parametrarna.
Det är en ständig jakt på att få första lagret rätt, därför man pillar med automatisk inmätning och den biten. Jaja.
Det är väl min gissning.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Godmorgon, dags att fråga om hjälp....igen

Bytade till RAmpsFD kort igår och behöver nu lära mig repetier. Jag följde deras configurator och laddade ner en version anpassad för min Kossel men stötte på lite problem.
Först rörde sig axlarna extremt långsamt, efter lite letande såg jag att MAX_FEEDRATE för Z var riktigt låg, så jag ökade upp alla Z värden för att matcha de andra 2 axlarna.
Nu fungerar det bra att manuellt kontrollera skrivaren, kan flytta skrivhuvet och extrudera filament utan problem, men när jag skriver ut och kommer till "G1 X0 Y0 Z50 F5000 ; lift nozzle"
då rör sig skrivhuvet neråt en bit och sen svänger det av till Z-axeln. Har testat att ändra feedrate till 3000 och det fungerar men allt däröver gör att Z släpar efter. Har testat en hel del av inställningarna i repetier utan lycka :(
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja det är inte lätt att veta men man kan ju alltid gissa lite :)
Ska bara först säga att jag började också med web-konfiguratorn,
men kom ganska snabbt i osynk med manuella ändringar.
Använder nu Configuration.h direkt (eller ja, när jag kör Repetier så gör jag så).
Det är inte världens lättaste fil att jobba med, 1250 rader och blandat sådant
man absolut inte vill ändra med det som måste ändras.
Men tja, allt går ju om man är intresserad.

Det låter som z-axeln inte har samma inställningar som x,y, kanske kan
hänga kvar något från kartesisk skrivare. Steps/mm kanske?
Att den är uppsatt som en delta-skrivare naturligtvis.
Får väl se till att x,y och z har samma inställningar på allt.
Inte så lätt som sagt. Om du har jobbat med det under dagen
har du kanske fixat det vid det här laget.

Det är annars jätte-intressant att höra hur det går med den
snabbare processorn, om det blir någon skillnad och så.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Passar på att ladda upp min Configuration.h också.

kommer kolla mer på inställningar imorgon och självklart kommer jag doklumentera resultat.
Kör med 1/32 microstepping och jag har ett gäng 0.9graders stegmotorer på väg :)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är ju samma som mina inställningar.
Jag har acceleration nedsatt till 1000 och inget om baby-stepping.
Annars samma, förutom det självklara som att du har annat kort,
ingen lcd och lite andra mått och så. Annars samma.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Jag råkade vid något tillfälle utför att det låg nått skit i eepromet o störde nå så inni h...
Fick lov att flasha eprom clear i arduino och sedan har det fungerat hur bra som helst
har kört med avstängt eeprom stöd sedan jag hade problemet.
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

Äntligen!
Första utskrifterna klara - två 10mm kalibreringskuber.Det mått som avviker mest är höjden som blev ca 9,68.

Inget liv i displayen ännu dock.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

hawkan skrev:Det är ju samma som mina inställningar.
Jag har acceleration nedsatt till 1000 och inget om baby-stepping.
Annars samma, förutom det självklara som att du har annat kort,
ingen lcd och lite andra mått och så. Annars samma.
Acceleration var 1000 som default, men jag ökade eftersom mina marlin inställningar körde det, men det gav samma resultat.
diesel skrev:Jag råkade vid något tillfälle utför att det låg nått skit i eepromet o störde nå så inni h...
Fick lov att flasha eprom clear i arduino och sedan har det fungerat hur bra som helst
har kört med avstängt eeprom stöd sedan jag hade problemet.
Mitt styrkort har inget EEPROM och jag antar att det ska gå att köra utan?, fick med ett EEPROM men har inte orkat mixtra med det än.
ampen

Inlägg av ampen »

G4jm0r skrev:Passar på att ladda upp min Configuration.h också.

kommer kolla mer på inställningar imorgon och självklart kommer jag doklumentera resultat.
Kör med 1/32 microstepping och jag har ett gäng 0.9graders stegmotorer på väg :)
När jag försökte fixa min autoleveling mixtrade jag med endstoppsen och upplevde samma sak som dig att den går ner sen till z.

Prova att ta bort z_min så kommer det nog funka?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tack för tipset, testade lite olika inställningar för endstops precis men fick fortfarande samma problem, testade stänga av babystepping och lite andra konstigheter utan något resultat.
Ändrade däremot STEP_DOUBLER_FREQUENCY från 12000 till 50000 och MAX_HALFSTEP_INTERVAL från 1999 till 4000 och nu fungerar det som det ska, ska experimentera vidare imorgon.
Skriv svar