Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Nope, SKF 12x4 kulskruvar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:

och så pass mycket glapp, skumt
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Ja väldigt mystiskt, framför allt eftersom det verkar vara ungefär lika över hela skruvens längd samt på både X och Y.

Ska kolla mer på det ikväll, klart är iaf att det är skruven/muttern som ger upphov till glappet.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är inte så att de (muttrarna alltså) är ställbara? Det finns lite olika sätt de gör det på, en del har i princip två muttrar "efter varandra" som kan spännas mot varandra medan andra har muttern slitsad axiellt och så kan man "klämma åt" den "runt" skruven, så att säga. Både mina ISEL-skruvar och Rexroth/STAR är av den senare varianten.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Så kanske det är, har inte stiftat någon närmare bekantskap med kulskruvskonstruktion. Muttrarna är märkta SKF SFBO 12x4R Transrol France där muttern har många likheter med skissen för "Standard SHS" på sidan 15 i danna PDF:en http://www.brammer.nl/Downloads/SKF_Kog ... 4141EN.pdf Själva skruven ser däremot ut som "Standard SDS" på samma sida. Tycker inte muttern verkar vara tvådelad så det där med justering är nog att glömma.

För övrigt tog jag nog i lite när jag skrev att man kunde vicka flera millimeter. Själva muttern går snarare att vicka några tiondelar på skruven. Oavsett vad glappt och jäkligt. Har även konstaterat att glappet verkar vara jämt över hela skruven, även på de sträckorna i ändarna där muttern aldrig löpt när den varit monterad i maskinen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Känns som att det är kulorna som slitits i såna fall eller mutterns banor. Lite vick på muttern har jag känt på många kulskruvar med enkelmutter.

Hoppas du löser problemet, 2 tiondelar känns väldigt mycket för en kulskruv, jag har 5-7 hundradelar på mina linjärer med väldigt misshandlade skruvar, och det är alltså mätt vid spindeln så då ingår ändlagringar, infästningar och annat mekaniskt glapp också.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Jag kanske är dum på något sätt men jag kan inte få det till annat än så stort spel. Visst, alla tjugo hundradelar kom inte från skruven, kanske fem hundradelar låg i lagrena. Tradigt att pilla med, hade inbillat mig ("assumption is the mother of all fuck-ups") att skruvarna var i bra skick. Dessutom lär det behövas anpassning för att få fast en ny kulmutter.
H.O

Inlägg av H.O »

Dina skruvar kanske är i jättebra skick, de kanske aldrig har varit glappfria och aldrig varit tänkta att vara det heller. Det finns applikationer för kulskruvar som inte behöver vara glappfria.

Som du ser i pdf'en du länkade till så skall man beställa dom med "för stora" kulor om man vill ha glappfritt. Nu var ju inte exakt din modell med i den katalogen så det är svårt att säga hurvida dina är sådana men de flesta modellerna av "samma" typ är ju det.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Har oxo tänkt i de banorna. Specat glapp för standardutförande av SHS är sju hundradelar, vilket är en del, tre för glappfria. Vet ej om det är plus/minus eller totalt, har bara sunkig telefon att tillgå just nu. Oavsett vad kan mina skruvar ha ännu lösare toleranser.

No matter what ska jag kolla lite alternativ för nya skruvar. Antar att de flesta kinaskruvar har någon form av fläns på muttern snarare än M20x1,0 vilket medför bearbetning utöver skruvens ände.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Har aldrig spanat in en vanlig "kinakulskruv" men är det så att flänsen som brukar sitta på den i övrigt runda muttern egentligen är gängad på kulmuttern? Tycker att en del bilder antyder det...
H.O

Inlägg av H.O »

Jag kan såklart bara svara för de jag har och de har inte någon löstagbar fläns.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Observera att "den typiska Kina-kulskruven" (a la linearmotionbearings2008) inte heller är förspänd, utan du kommer att få ett visst glapp även där.

Vill du ha helt glappfritt så är det slipade, förspända skruvar som gäller.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ett sätt att få till lite billigare förspänning med kinaskruvar är att köpa två kulmuttrar och spänna dessa mot varandra.
Gärna då med fjäderbelastning för att få något så när konstant förspänning.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Finns nog gott om lösningar och tar åt mig av alla tips. Finns det någon form av "rimligt glapp" som man kan tänkas leva utan att man dyker på allt för mycket praktiska problem vid fräsning? Exempelvis vet jag ju inte om de vibrationer jag får i framför allt Y (men även X) om jag torrkör cirklar beror på glapp eller något annat.

Meduza: Du säger att du inte märkt något glapp på din Terco. Jag tyckte mig inte heller ha märkt något innan jag spände gejdrarna lite för hårt. Då blev det uppenbart att skruven snurrade några grader innan gejdern förflyttade sig. Samma effekt lär det ju bli om man kör lätt fräsning och sedan kör på hårt med operationer som ger upphov till större fräskrafter. Vad har du kört i för material och liknande?

I vilken härad ligger glappet på billigare kinakulskruvar i praktiken? Har sett någon siffra på 0,05mm (vilket ju inte är långt ifrån det specade 0,07 på nyare versioner av SKF:s skruvar). Har fått uppfattningen att andra har upplevt betydligt mycket bättre toleranser på sina kinaskruvar.
H.O

Inlägg av H.O »

Mina 1610-skruvar är tämligen glappfria. Det är så pass lite att jag inte haft orsak att försöka mäta det (lagringarna är en annan historia dock....)
Påtalade för säljaren att glappfritt var viktigt för min applikation och att jag ville köpa dubbla muttrar men han hävdade att det inte behövdes - vilket verkade stämma. Nu har den ena utgått ur konstruktionen pga av andra problem men jag använder fortfarande den andra - kan försöka mäta vändglappet i den om det är önskvärt.

Jag tror dock inte man ska se det resultatet, eller något annat för den delen, som något "absolut". Nästa gång man besäller är det säkert annorlunda..... Sen beror det såklart på belastning, som du märkte, och det har jag inte i någon större utsträckning.
Skriv svar