Behöver lite hjälp med projekt ideer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mizipzor

Behöver lite hjälp med projekt ideer

Inlägg av Mizipzor »

Läser konstruktion B nu, kursen ska avslutas med att vi bygger något eget, ett litet projekt sådär.

Först tänkte jag göra nåt "reversed engineering", alltså, ta isär nåt, kom på hur det funkar, ändra nåt och sätt ihop det igen. Inhandlade en radiostyrd bil men kom snart på att det var lite över ming nivå. Den var väldigt svårt att modifiera eftersom den var så billig. Inte mycket komponenter att pilla på alltså.

Så bättre fly än illa fäkta, nu letar jag efter nåt nytt spännande jag kan göra. Det ska inte vara alltför komplicerat då eftersom jag redan förlorat tid. Dessutom har jag inte det här som intresse (föredrar programmering ;)) så jag har inte enorma kunskaper.

Något som har nåt förslag? Vore kul att få in nån programmering i det. Programmera lite assembler i en pic räknar jag med att få göra men det vore coolt att få in lite c++ också. Nåt att koppla till paralell/usb -porten i datorn? Kan inte vara så svårt att ta input där och göra nåt kul med. Men det kanske är svårt? Vill ju inte att man pajar datorn ifall man gör nåt fel. :P

Någon som har något förslag på kul grejer man kan göra? Som jag faktiskt kan slutföra också. :P Tänker inte ge upp igen!
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Låt picen styra bilen (utan radiostyrning kanske)
Kan ju "jaga" ljus, eller ljud eller följa en linje (tape på golvet)...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Eller vara labyrintsökande :wink:
Mizipzor

Inlägg av Mizipzor »

Bra förslag men jag skulle helst göra något helt eget, där man inte byggde ovanpå något som redan är gjort. Alltså göra kortet, beställa komponenter, rita kopplingsschema. Sånt man aldrig fick pröva när vi bara lödde ihop modeller vi fick av skolan (ganska tråkigt även fast man fick praktiskt erfarenhet i sånt som löda och så).

En trådlös startknapp av datorn kanske? Vet inte hur knappen ser ut på insidan men det är väl nåt som blir sluten krets, och så har man någon slags AM sändare och mottagare. Så trycker man på en knapp så skickas en signal till komponenten i datorn som fixar sluten krets och datorn rullar igång. Kan det fungera?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Du kan göra eget kort och schema till radiostyrda bilen, t.ex. för att få den att ta sig förbi hinder m.h.a. en mikroprocessor och ett par IR-sensorer eller dylikt.

Trådlös startknapp till datorn är nog inga problem, finns färdiga radiomoduler på typ Kjell & Co. Fast jag förstår inte riktigt nyttan :P å andra sidan ska allt inte vara nyttigt här i världen :)
Mizipzor

Inlägg av Mizipzor »

Nej det behöver inte alls vara till nytta, ville bara ha ett litet mini projekt som jag faktiskt klarar av att utföra. :P Vi har bara byggt modeller hittills så jag har inte mycket kunskap när det kommer till att välja komponenter och saker själv. Blir ju lite att räkna men då ska det ju inte vara så mycket så man klarar av det liksom. :P Hehe.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Bra förslag men jag skulle helst göra något helt eget...

Om du gör något som någon annan har föreslagit här, så är det ju inte "eget"... :-)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Nåja, om folk tipsar tillräckligt mycket kommer han kanske på nått annat han vill göra...
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Saker jag skulle vilja ha och inte har gjort än..(som tips):

En riktigt strömsnål men bra liten hörlursförstärkare som ska drivas med ett 9V batteri för mobilt bruk(mp3spelare->hörlursförstärkare->lurar)..ska innehålla en EQ.

universal relästyrning m h a ir-mottagare och en mikrokontroller. dvs man ska kunna ha en "learnfunktion" i mikrokontrollern så vilken ir-signal som helst kan trigga reläet.
Skulle vara perfekt till lampor mm.. har massa knappar som jag inte använder på t.ex. recieverfjärren.

Styrning/motordrift till en rullgardin(i kombination med ir-grejen ovan).

osv.. mm.. etc..
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

USB är lite klurigt att få till, däremot brukar seriellporten vara enkel att använda.
För å leka med den behöver du en nivåomvandlare typ. Max232 och en microprolle som har inbyggd UART.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Fast FTDI:s kretsar finns ju som färdig DIP-modul för 250 spänn... så det är ju inte så väldigt krångligt. Om man vill göra nåt helt eget så kanske det räknas som fusk.

EDIT: Störande upprepning. När ska jag lära mig att korrekturläsa??
Användarvisningsbild
nole

Termometer

Inlägg av nole »

Sitter själv i startgropen för att bygga en innomhus/utomhos termometer
kopplad till en webserver. någorlunda enkelt (för den som kan) , en del
programering av både pic till termometern och php till websidan.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Törs man fråga vilken termometer det blev och vilken kommunikationstyp till PC?
Skriv svar