Trimkondensator ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Seagate

Trimkondensator ?

Inlägg av Seagate »

Tjena !

Jag har en liten fråga angående om det finns trimkondensator för chassie montering jag har inte sett någon sådan själv men det är lika bra att fråga i fall att det skulle finnas.

:?:
göcke

Inlägg av göcke »

en fråga bara , hur stor i pF skall den vara och vad skall den vara till.
radio ? tx eller rx
Användarvisningsbild
Seagate

Inlägg av Seagate »

Hej göcke !

Värdet bör vara 5-57 pF och den ska inte ingå i radiomottagare eller sånt den ska vara till min kabeltv-dekoder. Skulle gärna vilja slippa lyfta på locket lådan varje gång jag vill justera trimkondensatorn.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Elfas modell 68-000-23 6-50 pf och axel till trimpott 64-418-02 borde väl funka.
Användarvisningsbild
Seagate

Inlägg av Seagate »

Tack för tipset "Tusse" jag antar att det inte finns någon chassie monteringsbar trimkonding men det går ju att fixa med denna också eftersom det fanns en axel till den så är det bara att borra hål i lådan och ut med axlen igenom. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det som jag tror du är ute efter Seagate är en Vridkondensator istället för trim. Trimmar används när man skall kalibrera en maskin så den är optimal och sen inte röra den mer. Vridkondensator däremot ser ut som en ratt du har på en förstärkare till exempel. Kollar runt lite på elfa så kanske du hittar nått :)

Edit: Om du har nån gammal radio som du skall skrota kan du kolla om det sitter nån gamma gangkondensator i. De kan fungera
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Hur ofta behöver man skruva? Det kanske räcker det med en trimkondensator, ett hål och en skruvmejsel?
Användarvisningsbild
Seagate

Inlägg av Seagate »

Sorry !

Jag menade Vridkondensator fast jag skrev fel, jag har två lägen på min nuvarande Vridkondensator hälften av kanalerna fungerar på en inställning och dom andra när jag vrider till ett annat läge på Vridkondensator funderar på om man kan mäta upp värderna och ersätta med 2 fasta kondensatorer och styra det via en 2 vägs brytare.
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Då är nog säkrare att ha två vridkondensatorer att växla mellan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har en såndär maxi-dekoder, med en trimkondensator som har som en metallpinne i mitten med ett spår på.
Jag har tagit en sån liten reklamstiftpenna man t.ex kan få på Silja Line-båtar :D som har ett rör av plast inuti. Ta tag i den svarta delen med suddgummit och dra ut röret. Detta har jag kapat lite längst ner så det precis kan pressas över metallpinnen, och sen stuckit en nål rakt genom som passar i pinnens spår, och har på så vis trillverkat en slags trimmejsel. Denna går genom ett hål i locket och på den har jag sedan fäst en liten ratt med chucklåsning. funkar prefekt.
Användarvisningsbild
Seagate

Inlägg av Seagate »

Nja 2 st Vridkondensatorer då är hela poängen med allt borta vill försöka bygga in det så diskret som möjligt samt få en smidigare funktion på den utan behöva dessikera hela dekodern för att göra inställningen. Och det där med pennan har jag provat också samt annat knäppt man har kommit på ...hehe

Jag hade nog aldrig rotat i denna variant av dekodern igen om min nybyggda dekoder "MaxiNew" med Pic 16F84 inte hade haft lustiga jäkla störningar precis som det var nåt form av antenn problem svaga diagonala drivande band över bilden ger mig tusan på att det är den där jäkla kristallen på 8 Mhz sitter i den som sprider skiten.
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Det blir ju lika diskret att ha två vrid-/trimkondensatorer i lådan som att ha två fasta kondensatorer i lådan.
Användarvisningsbild
Seagate

Inlägg av Seagate »

Ja du har nog en liten poäng där jag slipper ju bry mig om fasta värden kan ju ställa in varje Vridkonding på rätt inställning och styra dom via 2 vägs brytare.
göcke

Inlägg av göcke »

varför inte använda sig av capasitansdioder och styra capasitansen med spänning, här ses en sådan avstämmning som exempel
http://hem.passagen.se/communication/vf.html
http://hem.passagen.se/communication/vco.html
Användarvisningsbild
Seagate

Inlägg av Seagate »

Ja det verkar som det finns flera lösningar, sen är det bara frågan vilken metod man ska använda. :D
Skriv svar