På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Utför verkstäder felsökning numera?
Jag trodde de enbart provar med att byta delar.
Jag trodde de enbart provar med att byta delar.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Du har nog tyvärr lite väl höga tankar om bilverkstäder. De flesta tycks idag inte ha någon kunskap om felsökning och reparation, de är delbytare och börjar allt som oftast med den dyraste möjliga delen.glemmy skrev:Eftersom att den varit inlämnad på verkstad 2 gånger för detta felet utan att det åtgärdats tänker jag verkstadsgubbarna testat det mesta.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Jo bilverkstäderna kanske inte alltid sitter med kunskapen de borde
Spelat in en video nu.
Den startade hyfsat lätt den här gången. Nära på att starta perfekt.
Om man lyssnar noga kan man höra att startmotorn går trögare första sekunderna för att sedan snabba på lite mot slutet (det låter väl i och för sig som att den ändrar ljud när motorn tänder).
När den är riktigt svårstartad låter den som i början hela tiden och när den startar perfekt låter den som på slutet.
https://www.dropbox.com/s/gqrx6e50xkky9 ... .47.47.mp4
Hoppas att länken fungerar. Säg till om den inte gör det

Spelat in en video nu.
Den startade hyfsat lätt den här gången. Nära på att starta perfekt.
Om man lyssnar noga kan man höra att startmotorn går trögare första sekunderna för att sedan snabba på lite mot slutet (det låter väl i och för sig som att den ändrar ljud när motorn tänder).
När den är riktigt svårstartad låter den som i början hela tiden och när den startar perfekt låter den som på slutet.
https://www.dropbox.com/s/gqrx6e50xkky9 ... .47.47.mp4
Hoppas att länken fungerar. Säg till om den inte gör det

Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Det långsammare ljudet i början beror definitivt inte på att kuggarna ligger fel, det kan vi väl konstatera, eftersom det tydligt hörs att motorn passerar flera "kolv vänder vid ändäge"-ställen på rotationen.
Captain Obvious hälsar att det givetvis bara kan vara två fel, att startmotorn har för klen ork och/eller att motorn går för trögt.
En dieselmotor ska det väl inte kunna vara nån direkt skillnad på oavsett hur den hanteras, eftersom den inte har något luftspjäll.
För att vara helt 100% säker på att det inte är något med själva motorn så borde man kanske kunna prova att spänna fast bilen på en bromstestrigg och helt enkelt prova att "bogsera" igång motorn via bromstestriggen, och göra det femtioelva gånger i rad och då kolla på "bromskurvorna" att motorn varit lika trögstartad varje gång.
OBS, ifall det är något i styrning & co som påverkas av startmotorläget på nyckeln så kan det kanske vara läge att lossa styrkabeln till startmotorn och ändå vrida nyckeln till startläget medan man släpper upp kopplingen för att "bogsera" igång med bromstestriggen.
OBS att bromstestriggen givetvis måste tåla att motorn driver fram när den startat.
Detta förutsätter också att det är manuell låda. Det "går" att bogseringsstarta åtminstone äldre automatbilar, men växellådan sägs ta en del stryk av det och dessutom måste man köra på rejäl hastighet, typ 70 knyck eller liknande...
Jag tänker ungefär att ifall verkstaden "provat allt" och inte är säkra på vad som är fel, men har en bromstestrigg, så kunde de väl mer eller mindre bjuda på att göra ett sånthär test.
Walle: Är det inte mer så att de som sysslar med bilreparationer (yrkesverksamt) sällan har någon vidare koll på elektricitet/elektronik, och allt eftersom det blivit mer och mer elektroniskt i bilarna så har de förstått mindre och mindre om hur bilarna fungerar, och därför "byter de bara delar" idag?
Omvänt kan man ju jämföra med oss här på forumet, jag är helt övetygad om jag tillhör en majoritet som lätt begriper åtminstone grundprincipen för hur en styrbox för styrning av tändning+insprutning fungerar, men som däremot tycker att förgasare verkar vara nån slags märklig magi som endast högre magiker inom området begriper. De som mekar med bilar tror jag däremot tycker tvärt om, att de begriper sig på en förgasare men tycker att insprutboxar är en "svart låda" och där de med nöd och näppe förstår delvis de anslutna enheterna till styrboxen...
Captain Obvious hälsar att det givetvis bara kan vara två fel, att startmotorn har för klen ork och/eller att motorn går för trögt.
En dieselmotor ska det väl inte kunna vara nån direkt skillnad på oavsett hur den hanteras, eftersom den inte har något luftspjäll.
För att vara helt 100% säker på att det inte är något med själva motorn så borde man kanske kunna prova att spänna fast bilen på en bromstestrigg och helt enkelt prova att "bogsera" igång motorn via bromstestriggen, och göra det femtioelva gånger i rad och då kolla på "bromskurvorna" att motorn varit lika trögstartad varje gång.
OBS, ifall det är något i styrning & co som påverkas av startmotorläget på nyckeln så kan det kanske vara läge att lossa styrkabeln till startmotorn och ändå vrida nyckeln till startläget medan man släpper upp kopplingen för att "bogsera" igång med bromstestriggen.
OBS att bromstestriggen givetvis måste tåla att motorn driver fram när den startat.
Detta förutsätter också att det är manuell låda. Det "går" att bogseringsstarta åtminstone äldre automatbilar, men växellådan sägs ta en del stryk av det och dessutom måste man köra på rejäl hastighet, typ 70 knyck eller liknande...
Jag tänker ungefär att ifall verkstaden "provat allt" och inte är säkra på vad som är fel, men har en bromstestrigg, så kunde de väl mer eller mindre bjuda på att göra ett sånthär test.
Walle: Är det inte mer så att de som sysslar med bilreparationer (yrkesverksamt) sällan har någon vidare koll på elektricitet/elektronik, och allt eftersom det blivit mer och mer elektroniskt i bilarna så har de förstått mindre och mindre om hur bilarna fungerar, och därför "byter de bara delar" idag?
Omvänt kan man ju jämföra med oss här på forumet, jag är helt övetygad om jag tillhör en majoritet som lätt begriper åtminstone grundprincipen för hur en styrbox för styrning av tändning+insprutning fungerar, men som däremot tycker att förgasare verkar vara nån slags märklig magi som endast högre magiker inom området begriper. De som mekar med bilar tror jag däremot tycker tvärt om, att de begriper sig på en förgasare men tycker att insprutboxar är en "svart låda" och där de med nöd och näppe förstår delvis de anslutna enheterna till styrboxen...
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
mycket tveksamt att det är fel på startmotorn så länge den snurrar och drar runt motorn!
har du provat att koppla in ett annat batteri?
om du har dålig generator som lämnar batteriet lite halvladdat beroende på om du t.e.x. kört med/utan hellyset....
kan det ge såna symptom att startmotorn drar olika fort.
iom att det är en diesel skulle jag misstänka glödningen, om den är dålig måste motorn gnugga upp temperaturen på glödstiften
mha den värme som uppstår vid kompressionen.
och om batteriet är dåligt laddat blir åckså glödningen dålig..
men fel startmotorn, noway, inte så länge den drar runt motorn, spänningsfall som gör att den drar långsamt tror jag inte heller på
för det är så höga effekter så minsta spänningsfall i typ solenoiden utvecklar så hög effekt att det bränner sönder kontakterna på kort tid...
mao den slutar dra öht och bara klickar.
har du provat att koppla in ett annat batteri?
om du har dålig generator som lämnar batteriet lite halvladdat beroende på om du t.e.x. kört med/utan hellyset....
kan det ge såna symptom att startmotorn drar olika fort.
iom att det är en diesel skulle jag misstänka glödningen, om den är dålig måste motorn gnugga upp temperaturen på glödstiften
mha den värme som uppstår vid kompressionen.
och om batteriet är dåligt laddat blir åckså glödningen dålig..
men fel startmotorn, noway, inte så länge den drar runt motorn, spänningsfall som gör att den drar långsamt tror jag inte heller på
för det är så höga effekter så minsta spänningsfall i typ solenoiden utvecklar så hög effekt att det bränner sönder kontakterna på kort tid...
mao den slutar dra öht och bara klickar.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Generator och batteri är bytt för ett år sedan.
Batteriet kontrollerades också på verkstad och de menade att det är bra.
Jag märker ingen skillnad på startförmåga om jag kört kortare sträckor under någon vecka (1-3 mil åt gången) jämfört med om jag avverkar 20 mil.
Glödningen är (om jag uppfattat det korrekt) endast igång när det är -2 eller kallare ute på dessa bilar. Den startar ibland utan problem i -5 och ibland inte bra i +20, jag har inte funnit något temperatursamband.
Det är en manuell låda. När motorn startat går den mycket bra, inga ryck, samma förbrukning som förr och nu har den gått 17000 mil.
Tack för allt engagemang i tråden
Batteriet kontrollerades också på verkstad och de menade att det är bra.
Jag märker ingen skillnad på startförmåga om jag kört kortare sträckor under någon vecka (1-3 mil åt gången) jämfört med om jag avverkar 20 mil.
Glödningen är (om jag uppfattat det korrekt) endast igång när det är -2 eller kallare ute på dessa bilar. Den startar ibland utan problem i -5 och ibland inte bra i +20, jag har inte funnit något temperatursamband.
Det är en manuell låda. När motorn startat går den mycket bra, inga ryck, samma förbrukning som förr och nu har den gått 17000 mil.
Tack för allt engagemang i tråden

Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Startmotorn har internt en planetväxel av plast (ja de e sant) upphängningen till planetdreven spricker i bland lite (så det flexar) då kan det gå lite tungt. Men det brukar vara av mer konstant karaktär inte så att det kommer o går.
Jag skulle satsa på kol som är slut eller går tungt i kolhållare.
/Henric
Jag skulle satsa på kol som är slut eller går tungt i kolhållare.
/Henric
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Efter att ha hört ljudet i videoklipp tror jag att startmotorn är i ordning. Den snurrar tillräckligt fort när den går långsamt. Sen kan kolen vara dåliga i den ändå, men den snurrar på bra nog för att motorn skall kunna starta. Det går ju att veva igång en diesel... Att den ökar efter några varv tror jag beror på att motorn tänder lite men får för lite diesel för att dra runt sig själv. Jag tror alltså att problemet sitter i bränslesystemet.
Ett litet sidospår med dieselteori...
Glödstiften i en dieselmotor är inte samma sak som glödstiften i en glödstiftsmotor. I en dieselmotor värmer dom bara luften i insuget. Antändningen i en diesel sker p.g.a. en kombination av värme och tryck. Lägre tryck fodrar högre värme och högre tryck fodrar mindre värme. Tändkulemotorer har en okyld del av förbränningsrummet där bränslet sprutas in och antänds (därav benämningen tändkula). Denna måste hettas upp före start, antingen med blåslampa eller på modernare motorer med elspiraler. Tändkulemotorer har relativt låg kompression jämfört med moderna dieslar, men principerna för antängning är samma. Glödstiftsmotorn är ganska nära besläktad med tändkulemotorn på sitt sätt, en okyld del av förbränningsrummet hjälper till med tändningen. Det förekommer tre typer av dieselmotorer, tvåtaktsdieslar, förkammardieslar och direktinsputade. Tvåtaktsdieslar är stora grejor som sitter i färjor, fraktfartyg och sånt. Gamla Mercor och Peguttar med sitt karakteristiska knackande ljud är förkammardieslar. Förkammaren påminner lite om tändkulans funktion och en förkammardiesel måste glödas innan dom kan startas i kyla (mindre tryck fodrar mer värme...). Direktinsprutade har funnits i varje fall sedan början på femtiotalet och dom behöver inte glödgning, förvärmning etc. även om det naturligtvis hjälper vid kallstart. Gången i en direktinsprutad diesel påminner nästan mer om en bensinmotor är en förkammardiesel.
Det finns dieslar med spjäll i insuget... Mina Fordson Major har det, och undertrycket används för varvtalsreglering, Gasreglaget styr spjället och sedan regleras dieselmängden med hjälp av undertrycket i insuget. Dom är dessutom direktinsprutade och startar snällt även om det är kallt. Det är naturligtvis snällare mot dom att använda motorvärmare
Ett litet sidospår med dieselteori...
Glödstiften i en dieselmotor är inte samma sak som glödstiften i en glödstiftsmotor. I en dieselmotor värmer dom bara luften i insuget. Antändningen i en diesel sker p.g.a. en kombination av värme och tryck. Lägre tryck fodrar högre värme och högre tryck fodrar mindre värme. Tändkulemotorer har en okyld del av förbränningsrummet där bränslet sprutas in och antänds (därav benämningen tändkula). Denna måste hettas upp före start, antingen med blåslampa eller på modernare motorer med elspiraler. Tändkulemotorer har relativt låg kompression jämfört med moderna dieslar, men principerna för antängning är samma. Glödstiftsmotorn är ganska nära besläktad med tändkulemotorn på sitt sätt, en okyld del av förbränningsrummet hjälper till med tändningen. Det förekommer tre typer av dieselmotorer, tvåtaktsdieslar, förkammardieslar och direktinsputade. Tvåtaktsdieslar är stora grejor som sitter i färjor, fraktfartyg och sånt. Gamla Mercor och Peguttar med sitt karakteristiska knackande ljud är förkammardieslar. Förkammaren påminner lite om tändkulans funktion och en förkammardiesel måste glödas innan dom kan startas i kyla (mindre tryck fodrar mer värme...). Direktinsprutade har funnits i varje fall sedan början på femtiotalet och dom behöver inte glödgning, förvärmning etc. även om det naturligtvis hjälper vid kallstart. Gången i en direktinsprutad diesel påminner nästan mer om en bensinmotor är en förkammardiesel.
Det finns dieslar med spjäll i insuget... Mina Fordson Major har det, och undertrycket används för varvtalsreglering, Gasreglaget styr spjället och sedan regleras dieselmängden med hjälp av undertrycket i insuget. Dom är dessutom direktinsprutade och startar snällt även om det är kallt. Det är naturligtvis snällare mot dom att använda motorvärmare
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
det låter mera som ett bränslefel, typ att den inte släpper på bränslet direkt vid start, för farten på startmotorn verkar vara tillräcklig, den borde starta när första kolven passerat toppläget...
vad är det för motor?
prova att stanna den mha koppling och broms utan att vrida av nyckeln, startar den direkt sen?
vad är det för motor?
prova att stanna den mha koppling och broms utan att vrida av nyckeln, startar den direkt sen?
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Det är en 4-cylindrig motor på 2 liter.
Kommer från PSA och det är den som kallas DW10 på 136 hkr.
http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine#DW10
Jag ska testa att döda motorn med kopplingen och se om det är någon skillnad!
Kommer från PSA och det är den som kallas DW10 på 136 hkr.
http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine#DW10
Jag ska testa att döda motorn med kopplingen och se om det är någon skillnad!
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Hur kontrollerade de batteriet?glemmy skrev:Generator och batteri är bytt för ett år sedan.
Batteriet kontrollerades också på verkstad och de menade att det är bra.
Byttes batteriet exakt samtidigt som generatorn byttes, eller blev batteriet bytt först och råkade det strax efteråt ut för att bli urladdat?
Jag har pysslat med en några år äldre Volvo (dock bensinmotor) som drar en smula läckström och där batteriet råkat ut för djupurladdningar. Det batteriet "fungerar" bra men det blir inte ordentligt laddat med bilens generator eller med en modern elektronisk batteriladdare. Om man däremot kör en gammal "dum" laddare lite då och då (säg en gång i veckan på vintern och betydligt mer sällan på sommaren) så fungerar allt som det ska. Den "dumma" laddaren kör då med egentligen för hög spänning och det verkar vara vad det slitna batteriet behöver.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
MiaM:
Batteriet byttes samtidigt som generatorn.
Det var inte jag som lämnade in bilen så jag vet tyvärr inte hur batteriet testades.
Men mekanikern meddelade att "batteriet är bra, det var 87% laddat när jag testade".
Idag var den skitsvår att starta när jag åkte hem från jobbet.
Startmotorn gick och gick och gick... Den ville inte tända. Andra försöket efter totalt 10 sekunders nötande så tände den.
I mitt huvud så är det något med bränsletillförseln alltså. Även om jag inte vågar utesluta andra fel och därför också frågar expertisen här om hjälp
Som jag skrev i första inlägget har bränslerör bytts. Det var luftbubblor i det p.g.a. något läckage som visst ska vara ganska vanligt. Kanske aldrig blev bra.
Batteriet byttes samtidigt som generatorn.
Det var inte jag som lämnade in bilen så jag vet tyvärr inte hur batteriet testades.
Men mekanikern meddelade att "batteriet är bra, det var 87% laddat när jag testade".
Idag var den skitsvår att starta när jag åkte hem från jobbet.
Startmotorn gick och gick och gick... Den ville inte tända. Andra försöket efter totalt 10 sekunders nötande så tände den.
I mitt huvud så är det något med bränsletillförseln alltså. Även om jag inte vågar utesluta andra fel och därför också frågar expertisen här om hjälp

Som jag skrev i första inlägget har bränslerör bytts. Det var luftbubblor i det p.g.a. något läckage som visst ska vara ganska vanligt. Kanske aldrig blev bra.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Följande procedur eliminerar luft i bränslesystemet före start och brukar lösa många startproblem på dieslar. om det hjälper kan ytterligare felsökning på bränsleledningar rekommenderas:
Tändning på i 2 sekunder.
tändning av
repetera ovanstående 3-5ggr i följd
tändning på i tio sekunder så den får glöda ordentligt (många moderna bilar glöder i 60s efter lampan slocknat)
starta
Tändning på i 2 sekunder.
tändning av
repetera ovanstående 3-5ggr i följd
tändning på i tio sekunder så den får glöda ordentligt (många moderna bilar glöder i 60s efter lampan slocknat)
starta
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Den proceduren kan på vissa modeller med mindre intelligent "glödrelä" förstöra glödstiften då de blir överhettade. De flesta moderna glödsystem uppnår starttemperatur på 2 - 3 sekunder.
Oavsett vad som påståtts tidigare i tråden så har personbilsdieslar glödstift och de sitter i förbränningsrummet "förkammaren" inte i insugningsrör eller annat.
Att dieslar vanligtvis (inte alltid) saknar spjäll eller slid i insugningsröret påverkar inte nämnvärt om eller hur tungt startmotorn måste jobba.
En test är att man mäter spänningen mellan motorblock och batteriets minuspol medan startmotorn arbetar, det ska vara noll volt här om allt är OK.
Sedan mäter man spänningen mellan batteriets pluspol och startmotoranslutningen, här ska också vara noll eller nära noll volt. Lika så över solenoiden ska det vara noll volt, mät direkt hala sträckan om det går att komma åt. Alla mätningar görs medan startmotorn arbetar.
Obs när man mäter på batteripolerna ska man mäta mot batteriets pol inte mot polskon eftersom övergången mellan pol och polsko ibland kan vara felkällan (dålig kontakt) vid höga strömuttag och detta kan även resultera i ett alternatorhaveri.
Mät gärna strömmen även genom pluskabeln med en tångamperemeter (för DC) om en sådan finns tillgänglig, och jämför med startmotorns data (står i instruktionsboken t ex 2 kW) tillsammans med spänningen (arbetande) får man en uppfattning om startmotorn drar rimligt med effekt.
Oavsett vad som påståtts tidigare i tråden så har personbilsdieslar glödstift och de sitter i förbränningsrummet "förkammaren" inte i insugningsrör eller annat.
Att dieslar vanligtvis (inte alltid) saknar spjäll eller slid i insugningsröret påverkar inte nämnvärt om eller hur tungt startmotorn måste jobba.
En test är att man mäter spänningen mellan motorblock och batteriets minuspol medan startmotorn arbetar, det ska vara noll volt här om allt är OK.
Sedan mäter man spänningen mellan batteriets pluspol och startmotoranslutningen, här ska också vara noll eller nära noll volt. Lika så över solenoiden ska det vara noll volt, mät direkt hala sträckan om det går att komma åt. Alla mätningar görs medan startmotorn arbetar.
Obs när man mäter på batteripolerna ska man mäta mot batteriets pol inte mot polskon eftersom övergången mellan pol och polsko ibland kan vara felkällan (dålig kontakt) vid höga strömuttag och detta kan även resultera i ett alternatorhaveri.
Mät gärna strömmen även genom pluskabeln med en tångamperemeter (för DC) om en sådan finns tillgänglig, och jämför med startmotorns data (står i instruktionsboken t ex 2 kW) tillsammans med spänningen (arbetande) får man en uppfattning om startmotorn drar rimligt med effekt.
Re: På vilka sätt kan en startmotor till bil gå sönder?
Andy
>Oavsett vad som påståtts tidigare i tråden så har personbilsdieslar glödstift och de sitter i förbränningsrummet "förkammaren"
I dag är de flesta personbilsdieslar direktinsprutad utan "förkammaren".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor
"I den direktinsprutade dieselmotorn (DI) sitter insprutningsmunstycket direkt i förbränningsrummet.
Denna konstruktion är numera den vanliga för alla storlekar av motorer."
>Oavsett vad som påståtts tidigare i tråden så har personbilsdieslar glödstift och de sitter i förbränningsrummet "förkammaren"
I dag är de flesta personbilsdieslar direktinsprutad utan "förkammaren".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor
"I den direktinsprutade dieselmotorn (DI) sitter insprutningsmunstycket direkt i förbränningsrummet.
Denna konstruktion är numera den vanliga för alla storlekar av motorer."