Jag har en Volvo 2,0d från 2007 (4-cylindrig dieselmotor på 2 liter) som det senaste året har varit svårstartad ibland.
Den har lämnats in två gånger där olika saker åtgärdats (byte av bränslerör samt någon annan åtgärd) men problemet kvarstår.
edit: Lite förtydliganden av felet
1. Startmotorn går alltid runt
3. Alla lampor lyser som normalt. Efter att ha tuggat en stund tänds några lampor, typ lampfel, ABS, SRS men dessa slocknar direkt när den startar.
4. När den är svårstartad måste jag tugga på startmotorn i 4-10 sekunder. Lättstartad är 2 sekunder.
I senaste diskussionen med verkstaden är deras teori att startmotorn är sönder och de vill byta denna.
Jag är inte så sugen på bara byta saker och startmotorn kommer att kosta ganska mycket (har haft stora utgifter nyligen, senast dieselvärmare på 10k).
För mig finns några saker som talar för (+) och emot (-) att det är startmotorn.
+ Startmotorn tycks gå runt fortare då den är lättstartad. Den låter något piggare, ljudet är mer högfrekvent.
- Felet kommer och går. Den är bara svårstartad 60% av tiden, ibland fungerar det bra 5 gånger i rad, ibland en gång och sedan är det dåligt en längre tid.
- Den är extremt svårstartad när jag startar kort efter att ha kört och stoppat motorn.
Det är främst det till synes slumpmässiga uppträdandet som gör att jag blir osäker på vad som egentligen är fel.
Kan jag göra något på egen hand eller är det värt att lägga 5000+ på ett startmotorbyte för att testa?
Hjälp en desperat man