Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Meduza »

Kör på Leadshine DM856 i min Terco, så max den klarar är 80V 5.6A

Fungerar iaf mycket bra för mig, till halva priset av Geckodrives som annars är trevliga.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Vad siktar du på för alternativ spänning? 36V 10A trafo har jag liggandes.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Vad jag siktar på för spänning? 40VAC måste jag väl minst upp i om det ska bli några 4,8A till stegmotorerna... Ska gå över originaltrafon som notetoself monterat med likriktare till att driva spindeln. Vet inte om den även försörjt stegmotorerna men med lite tur går det att trolla ut något lämpligt ur den.

Fick meckat lite mer idag. Hade problem med homeswitchen i Y-axeln då den mikrobrytaren nog sett bättre dagar. Hade ingen vettig ersättare hemma men symptomen kunde lindras med debounce-komponenten i HAL.

Därefter lyckades jag knappa in lite G-kommandon samt torrköra lite av exempelfilerna som hänger med LinuxCNC.

Bild

fortfarande bara en ända röra men det får fixas när jag vet att saker och ting fungerar samt hur jag vill ha det med all drivning osv.

Bild

För övrigt kan man få till rätt tråkiga självsvängningar i bordet/maskinen när man kör X och Y i vissa hastigheter. Har faktiskt ingen aning om vilka hastigheter samt accellerationsinställningar som är rimliga för den här maskinen. Någon tumregel man kan använda?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad är det för stegmotordrivare du har?

Om jag minns rätt (kan kolla i morrn) så har jag 100mm/s^2 i acc och maxfart på 125mm/s (7500mm/min), men det är nästan onödigt hög toppfart om man inte har högre acc då man nästan aldrig kan nå den på den lilla arbetsytan ;)
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Ok, har mycket högre acceleration men lägre hastighet. Tycker det vibrerade rätt bra vid 25mm/s. Drivarna är kinaprylar från JB. Säkert inget jättebra. Kan drivare spela roll på vibrationerna? Linjärerna i form av laxstjärtarna i bordet är glappfria.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har provat högre acc men då riskerade iaf jag tappade steg om man håller emot och belastar bordet ordentligt, på 100mm/s^2 så är den sjukt stark och det är stört omöjligt att få den att tappa steg.

Vad har du ställt den på för acc respektive hastighet?
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

körde 1500mm/min samt 400mm/s^2 igår och fick då rätt tråkiga resonanser i hela maskineriet vid körning av kurvor (alltså där både x och y går samtidigt). Vill minnas att jag körde lite olika matningshastighet vid kurvkörningarna, högsta var nog 450mm/min men även vid lägre fick jag resonanserna. Kanske är accelerationen jag ska titta på.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Aha, det är kanske pga din relativt låga maxhastighet den accelerationen ens fungerar, för mig så stallar motorerna av egenmotståndet i gejdrar och skruvar om man ställer acc över 200mm/s^2, men då kör jag ju som sagt en mkt högre topphastighet och det är nog inte föränn vid 2-3kmm/min som den stallar.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Får testa lite andra inställningar ikväll. Har suttit och klurat på billigast sättet att lägga vantarna på lämpliga servoprylar till spindeln. Vet inte vad plånboken tillåter den närmsta månaden.

Har du märkt av något av resonanser när du kört maskinen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Visst finns det en del resonanser vid vissa frekvenser där den låter klart mer än annars, men inte som jag har upplevt som problematiska.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Kanske inte är något problem, har som sagt aldrig ägt någon fräs tidigare. Mina erfarenheter kommer från att tittat på maskiner på tuben samt fräsa en hel del i stora metallfräsar (förvisso med drivning men endast DRO för positionering).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kan du kolla vilka hastigheter du har resonanser så kan jag prova om vi ligger ungefär samma?
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Kom inte fram till någon given hastighet då resonanserna uppkom. Det handlar nog faktiskt mer om att låga hastigheter ger mer svängningar i maskinen. Kör man cirklar kommer det resonanstoppar varje gång X eller Y går ner i hastighet.

Hur som haver, tyckte mig bli av med en del vibrationer i X när jag lossade lite lite på spännskruvarna till laxstjärten i den ledden. Vet inte hur hårt de ska vara spända men det är verkligen finlir för att få till det känns det som.

Tyckte att bautatoroiden som är kopplad till att driva spindeln var lite mystiskt kopplad. Jag kan inte se någon anledning att seriekoppla flera lindningar på AC-sidan för att ändå plocka ut varje lindning för sig och likrikta dem och sedan seriekoppla dem igen. Mätte upp allt och kopplade om så att varje AC-lindning är helt oberoende kopplad till de andra, likriktas och sedan seriekopplas för önskad spänning. Funkade utmärkt på labbänken. När jag kopplade tillbaka det in i maskinen (utan att ansluta någon last) så drar trafon ingångssäkringarna på primären. Tro fan det med den startström som den trafon lär ha. Dock undrar jag om den tidigare kopplingen på något vis påverkat startströmmen? Inte sjutton är det väl möjligt att koppla sekundärlindningar för att minska startströmmen på en trafo?

Mao slutade kvällen med att jag inte kan köra spindeln längre :( Lösningen heter nog mjukstart.

Tittade även på spänningarna på trafon. Där är åtta sekundärlindningar. två av dessa har klenare tåtar vilket ju tyder på lägre effektuttag, alternativt högre spänning. Den ena ger ~20VAC vilket ju nog kan lämpa sig till att ge 24VDC. Den andra lindningen ger ~92VAC => ~130VDC. Frågan är om den inte varit till spindeln, inget annat i maskinen kan jag tänka mig ha kunnat hantera den spänningen. Frågan är om arean på anslutningskablarna verkligen skulle vara lämpade för en 500W motor.

De resterande sex lindningarna är färgmärkta i par där ena lindningen i paret skulle ge runt 30VDC och den andra runt 20VDC. Färgkodningen kan antyda till att dessa ska seriekopplas och därmed ge 50VDC vilket nog skulle passa stegmotorerna utmärkt. Eftersom det är tre sådana identiska paruppsättningar tar jag det som troligt att dessa är till stegmotorerna.

Frågan med spindeln återstår då fortfarande. Enligt utsago var originalstyrningen till spindeln varvtalsreglerad i fem steg. Om spindeln drivits på max 130VDC på den tidigare nämnda lindningen så har den ju varvtalsreglerats elektroniskt snarare än genom inkoppling av lindningar.

Allt ovanstående förutsätter att det endast varit denna trafo som drivit allting. Inte vet jag, har aldrig sett inkråmet i original.

Nåja, måste fixa ett sätt att starta bautatrafon utan att dra säkringar, därefter kan jag börja testa att fräsa. Mao har jag kommit noll steg framåt idag :(
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja den trafon har drivit allt, låter precis som originaltrafon, även om jag inte har mätt den separat utan likriktningsdelen :)

Däremot så hade den om jag inte minns helt tokigt tre utgångar för stegmotordrivarna som jag är rätt säker på att vi mätte upp till 28VDC/st efter likritning (även om jag håller med att det är i lägsta laget), men Minigubben här på forumet borde ha mer koll då han försökte sparka igång originalsystemet som en budgetlösning på elektronik till sin fräs (men gav upp efter ett tag), är det sex lindningar så låter det dock logiskt att dom ska seriekopplas. (och 20+30*sqrt(2)) blir ju ~70VDC vilket är rätt klockrent för drivsteg som klarar upp till 80V i stil med Geckodrive G203V eller Leadshine DM856

Den utgången med hög spänning är onekligen till spinden, men tänk på att vid den spänningen blir det bara typ 5-6A till spindeln och för det mesta mindre, därför behöver du inget kraftigare än typ 0,75mm2 då kablarna dessutom är rätt korta...

Är du säker på att lindningarna på primärsidan inte är för att växla mellan 110 och 230V (serie på 230 och parallell på 110)?

Annars går det ju alltid att bygga en mjukstart med några effektmotstånd och en liten fördröjning som kortsluter förbi dom med ett relä, klassiskt sätt att lösa det på.
minigubben

Inlägg av minigubben »

Det var kopplat så man fick ut 4ggr 28V efter likriktning som var parallellkopplade. Dessa var kopplade till 4 drivsteg. Sen var det strax under 100VAC som med nästan all säkerhet kopplades till ett separat kort som vi misstänkte var spindeldrivningen. Eftersom inte spindeln var av intresse så kollade jag inte vidare på det..
Skriv svar