Liten spänningsreglering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zoonie

Liten spänningsreglering

Inlägg av Zoonie »

Hej allihop :)

Jag har en spänning på ca 12,10 volt som jag vill reglera ner till ca 11,90. Hur gör jag detta lättast? Jag har inte pillat med elektronik sen högstadiet för många många år sedan så jag har en hel del att lära. Har försökt läsa mig till hur jag ska gå tillväga, och som jag förstått så kan jag använda en transistor för att reglera spänningen, men ingenstans har det handlat om en sån liten reglering, och jag har ingen aning om vilken transistor jag isf ska välja.
Tacksam för all hjälp och info jag kan få :tumupp:

Källan är ett ATX nätaggregat.
Miramithe

Re: Liten spänningsreglering

Inlägg av Miramithe »

Hur stor är lasten och 0.2v går med en resistor om det inte är för stor last. Finns kanske någon diod med så lågt spänningsfall som 0,2v
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Schottky-diod har väl lågt spänningsfall.
Men 0,2 Volt...varför är det så viktigt i ditt fall?
http://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Jag skulle tro att precisionen är alldeles för dålig för att det skall finnas någon mening i att droppa från 12.1V. Om spänningen kan ligga 100mV över 12V kan den lika gärna ligga 100 mV under. Om du absolut superverkligen behöver 11.90V så gör du enklast en krets med en linjär regulator (tex LM317) och en spänningskälla som ligger en bit över 12V. Hur mycket ström drar lasten?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Specifikationen för ATX-nätaggregat tillåter väl att 12V-utgången varierar med 5%, vilket gör att du lika gärna kan ha 11.4 V eller 12.6 V som 12.1 V, beroende på belastning, spänning i elnätet, andra inkopplade apparater i huset, temperatur, luftfuktighet, månens fas och så vidare. Behöver du 11.90 V exakt så behöver du skaffa dig en bättre spänningskälla.
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

Tack för snabba svar!

Lasten är ca 0,3 A.

Jag kan förklara varför jag behöver reglera spänningen. Lite kortfattat så har jag har en gammal dator med en komponent som bara går igång med ett av mina äldre nätaggregat. Det agget lämnar ca 11,8-11,9V men är för svagt (350W) för att orka driva grafikkortet i datorn. Jag har ytterligare 2 nätaggregat, den ena helt ny, på vardera 620W och 450W. De lämnar dock strax över 12,10V och komponenten vägrar gå igång med något dem.

Det låter mysko, jag vet, men jag kommer verkligen inte fram till att något annat skulle vara fel. Jag gjorde ett litet ihopknåp med 2 st nätagg igång samtidigt (det gamla på 350W och ett av de nya) och lät den nya driva allt förutom komponenten, som i sin tur kopplades till det gamla nätagget som lämnar 11,8-11,9V; allt fungerade då. Jag har mätt med multimetern i ett par dagar nu på alla håll och kanter, varvid min slutsats blev att det måste vara komponenten som bråkar pga spänningen. Är jag helt fel ute? :humm:

(Om någon undrar vad komponenten är för något så är det en adapterplatta för gamla Intel Dothan 479 pins mobil CPU och ett desktop moderkort med 478 pins. Den är från 2005 och finns inte längre att köpa. Jag tänkte få liv i datorn för skojs skull.)
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Det låter knepigt, det är inte så att moderkortet är beroende av den numera borttagna -5V matningen eller nåt?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tveksamt om det är spänningsnivån som är problemet. Vad är det för komponent?
Det är större chans att det beror på kapacitans / uppstart eller liknande.
Gissar jag.
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

Jag har uteslutit allt annat jag kunde komma på :humm: Min första tanke var den där -5V du nämner Calmar, men den gjorde ingen skillnad.

Jesse, jag tänkte på det också, men har suttit med multimetern och tittat efter spänningsfall etc vid uppstart, kunde inte hitta något konkret. Jag har skrivit en kort förklaring av vad komponenten är i min förra post :)

Om jag nu ska koppla en diod för att ev utesluta att spänningsskillnaden är orsaken, bör jag koppla den parallelt?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej, dioden skall kopplas i serie med spänningen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Zoonie skrev:Jag har uteslutit allt annat jag kunde komma på :humm: Min första tanke var den där -5V du nämner Calmar, men den gjorde ingen skillnad.

Jesse, jag tänkte på det också, men har suttit med multimetern och tittat efter spänningsfall etc vid uppstart, kunde inte hitta något konkret. Jag har skrivit en kort förklaring av vad komponenten är i min förra post :)

Om jag nu ska koppla en diod för att ev utesluta att spänningsskillnaden är orsaken, bör jag koppla den parallelt?
Sånt går inte att se med multimeter. Antagligen inte ens med oscilloskop om man inte vet exakt vad man ska titta efter. Det är millisekundförlopp det handlar om.
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

SM7CZR skrev:Nej, dioden skall kopplas i serie med spänningen.
Naturligtvis :doh:

Jesse. Om regleringen inte hjälper så är det nog just där problemet sitter. Kommer bli tvungen att köra 2 nätagg då. Har redan förberett :mrgreen:

Går det bra med vilken schottky-diod som helst? Förslag på artikel och butik?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Enklaste är nog att du tar en LM7810 och höjer upp
jord-pinnen via en uA741 kopplad till en spänningsdelare
på utgången av 7810. uA741 i spänningsföljar-koppling.

Vissa datablad över 7800-serien beskriver hur den kopplingen ser ut
såvida du inte kan tolka min beskrivning på rätt sätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Dåliga kondensatorer kan ju få de mest besynnerliga fel att uppstå.
Zoonie

Inlägg av Zoonie »

Tack för alla svar!

MadModder, jag förmodar att det är där problemet egentligen ligger, men inte vågat ge mig in på det. Men man kanske skulle gå till grunden av problemet och löda dit nya kondningar kretskortet... Kan man mäta på kondningar med en multimeter?
Skriv svar