Gammal Bosch diskmaskin som slutat diska.. Salt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hento

Re: Gammal Bosch diskmaskin som slutat diska.. Salt?

Inlägg av hento »

Volvo245GLT skrev:Vad är felet mer exakt? Tar den inte in vatten alls och står bara och "väntar"? Börjar den diska om du öppnar luckan och fyller på vatten manuellt? (ett par liter)
Här har vi tyvärr den mest aktuella frågan.. Tog mig en grundligare titt idag och lät höljet vara av medan jag körde maskinen.

Pumpen tar in vatten, slangar (de jag kom åt) hade lite kalk invändigt men bara en lätt ytbeläggning dvs inte ens i närheten av några stopp, när jag öppnar luckan under programmet så ligger vatten i botten.. Anledningen till att jag trodde mig veta att den inte tog in vatten var för att pulvret låg rakt nedanför luckan i maskinen när den var klar.. Detta verkar snarare bero på att maskinen inte kastar runt vattnet (dvs diskar). Fyller jag på vatten manuellt går programmet (maskinen brummar) till slutet och den tömmer ut de jag fyllt på utan att diska.

Jag får helt enkelt gå ner några antaganden i felsökningen. Hur tar en diskmaskin in vatten? :)
Jag har trott att det är via "vingen" och att det far runt en hel del vatten under denna process.. Kan det vara så att maskinen tar in vatten "försiktigt" underifrån för att senare kasta runt vattnet med vingen/propellen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, den tar in vatten genom jonbytesfiltret och ut i nån ventil i botten nånstans. Antingen under någon perforerad plåt nånstans, vid värmeelementen eller från en ventil längst ner i sidan. Det kan sitta en plastplupp med hål nedåt i sidan. När det är dags att diska eller skölja är det en cirkulationspump som suger vatten från under bottensilen och sprutar ut det genom "propellrarna".
Där inuti brukar absolut mest kalk sitta. Har du tur går det att montera isär dem i två halvor. Annars får du nog ta loss dem och blötlägga i t.ex Hessa avkalkningsmedel.
Det är ett ruggigt effektivt medel. Det skulle väl iofs kunna gå att att ha i en skvätt efter att själva diskningsprogrammet gått igång, men det skummar rätt bra, så det krävs nog några sköljningar efteråt. :D
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

På din beskrivning, att den inte kastar runt vattnet, så låter det definitivt som något problem med cirkulationspumpen.
Om det hörs att pumpmotorn går så är det troligtvis samma fel som på maskinen jag reparerade... Det berömda pumphjulet.
Finns som reservdel om maskinen är värd det (kanske finns billigare), men kolla upp modellnummer så att du får rätt del:
http://www.reservex.se/artiklar.asp?id=5713

Diskmaskinens program ser annars ut ungefär så här..
Strömmen till magnetventilen slås på och vattnet släpps in i diskutrymmet. När nivån har stigit till rätt nivå påverkar en microbrytare av ett membran, vilket är signalen för att starta diskprogrammet.
Urverket tickar fram ett hack och sluter en kontakt så att spolpumpen startar. Därefter påverkar mekaniken i uret luckan med diskmedlet.
Vattnet värms och klockan tickar på... När rätt tid har gått så startar avloppspumpen samtidigt som spolpumpen stoppar och maskinen töms. Nytt vatten släpps sen in och ett sköljprogram som repeteras några gånger startar. Sista sköljningen så påverkar uret behållaren för spolglans så att en liten mängd av vätskan släpps ut.

Ett vanliga fel på diskmaskiner generellt sett är magnetventiler som inte öppnar och igensatta slangar. Det senare brukar yttra sig som att den tar in vatten stötvis, och inte allt på en gång som den ska göra.
Eftersom det är fullt med skit i slangarna så kommer nivågivaren att "se" ett mycket högre tryck, och bryta. Trycket sjunker då och den öppnar igen eftersom nivån fortfarande är för låg...
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Ja då har man lärt sig både ett och annat, tusen tack för det!

Tyvärr räddade inte kunskapen maskinen utan det blev mer en dödsstöt denna gång.

Köpte maskinen för något år sedan för en femhunka och Volvo245GLTs pumphjuls-tips skulle landat på 338 kr ink frakt.
Det blev en helt enkelt en grovsopslösning på detta problem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu är det ju redan utrett att den faktiskt tog in vatten, men generellt sett så ifall en maskin inte tar in vatten så står den normalt och bara ger ett svagt brummande ljud från magnetventilen eller är helt tyst.

Ifall nivågivaren skulle ha fastnat på "det finns tillräckligt med vatten"-nivån så lär maskinen istället fastna på "spola ut gamla vattenrester"-steget i programmet.

Alltså, med andra ord, om det är fel på antingen insläppet av vattnet eller nivågivaren för vattennivån så borde diskprogrammet över huvud taget inte komma fram utan stå still på ett ställe strax efter startläget.

Men, det hade väl varit värt att köpa en reservdel för ett par hundringar så hade maskinen säkert varit frisk ett bra tag?
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Ja absolut MiaM, i normala fall skulle jag köpt reservdelen och testat om det var de som var felet. Jag ogillar verkligen att kasta trasiga saker som förmodligen skulle gå att få fason på, dessutom brukar man ju alltid lära sig en hel del på vägen också.. vilket alltid är kul!

Men jag flyttar på måndag in där diskmaskin redan är installerad.
Att flytta med denna maskin för att efter flytten ta tag i felsökningen igen.. för att sedan sälja den.. låt oss säga att jag känner att mina argument hade känts svaga när (inte om) min bättre hälft skulle ifrågasatt handlandet :)
rippe

Inlägg av rippe »

hej! tänkte kolla vad som kan avra fel när det kommer upp vatten i diskmaskien ävenfast den är avstängd? när jag öppnar upp den så är två behållare halvt fulla med vatten ska det avra så?
xxargs

Inlägg av xxargs »

vilka behållare ??

om det är behållare avsedda för avkalkningen (bl.a behållaren man häller i diskmaskinsalt) så är dom alltid mer eller mindre vattenfyllda även i avstängd läge. De små kulorna (jonbytarmassan) som sköter avkalkningen skall alltid vara helt blötlagda, annars mår dom inte bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men i botten på maskin ska det inte vara vatten högre än nere i "pumpgropen" när man lyfter bort bottensilen och tittar.
Skriv svar