Funderingar kring märkning på säkringar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akzid
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 december 2013, 16:14:38
Ort: Malmö

Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av Akzid »

Ja kabeln i din funktion! Och ev centraler i din funktion. Men inte matning från ställverket till din funktion.... Fast elinstallationer CE märker man inte...
Men enskilda delar är så klart CE märkta men inte själva installationen i sin helhet...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av danei »

Låt honom få rätt. Kablar dimensioneras efter effekt inte ström och el installationer ska CE märkas. Han kan inte ha fel, alltså behöver han inte bry sig om våra argument. Det blir bara en massa tjafs om man försöker övertyga honom, jag har slutat.

Vi andra kan dimensionera kablar efter ström och skippa CE märkningen på elinstallationer.

Det är definitivt mitt sista inlägg i den här tråden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av TomasL »

bla enligt arbetsmiljöverket:
"Maskindirektivet är dock, enligt Arbetarskyddsstyrelsen, tillämpligt även på sammansatta maskiner, dvs grupper av maskiner som för ett gemensamt syfte arrangeras och styrs så att de fungerar som en enhet. "
I det läget CE-märker man hela installationen enligt LVD och MD.

Arbetarskyddsstyrelsen bytte namn efter det att de utfärdade rekommendationerna och heter nu mera arbetsmiljöverket.
Akzid
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 december 2013, 16:14:38
Ort: Malmö

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av Akzid »

Ja jag gör som du danei... ThomasL du citera en text som ger oss rätt? Det står ju precis det jag/vi säger... Visa mig ett papper där med mer utförlig text om att man ska CE märka fasta elinstallationer... Jag jobbar dagligen med el.. Lämnar över elanläggningar till kunder, har jag så fattalt missat detta, så vill jag gärna veta mer om detta... Men kul att se att det inte längre gäller alla elinstallationer, som du hävda i börja av tråden, nu ska man endast CE märka om man satt en maskin på marknaden? Då ska matningen till den CE märkas? Hmm, gör ni det? Alltså ni som installerar maskinen? För oftast är det två olika entreprenörer, en som installerar maskin och en som gör industrins elinstallation... Då CE märker maskininstallatären elinatallatörens del med? Isåfall slipper jag ju tänka på det även i fortsättningen :) nu kommer vi bog inte längre, men kul att diskutera lite :)
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av Nerre »

Det är fortfarande ingen "installation", det är en "produkt som monteras på plats". Spelar ingen roll att delar är köpta från olika källor.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av MiaM »

Ja, och det spelar ingen roll om de ingående delarna har varit produkter eller är typ "grundämnen" (eller nåt sånt) från början...

Juridiskt är det också värt att hålla reda på vem som formellt sätter produkten på marknaden, det kan både vara säljaren eller köparen. Köparen i det fall köparen beställt ett visst arbete istället för en viss funktion.
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av Nerre »

Ja, om man enbart monterar produkten åt slutkunden så blir det slutkunden som är "tillverkare".

Så det går alltså inte bara att titta på själva produkten här, man måste också titta på vad som har avtalats mellan de inblandade.


Jag har varit med om kunder som räknas som formell tillverkare fast de aldrig varit i närheten av produkten. Nån har haft en "idé", startat ett företag, sen har det företagit lagt ut på ett konsultföretag att sköta utvecklingen och sen tillverkas produkten hos en underleverantör (som även sköter packning av manualen, som trycks hos en annan underleverantör, och leverans till slutkund). Den formella tillverkaren är ett litet enmansföretag och produkterna kommer aldrig i närheten av hans kontor, men trots det så är det det företaget som CE-märker produkten. (Jag tror att riskanalysen gjordes med till största delen konsulter också, representant från konsultfirman som utvecklade produkten och representant från firman som skulle tillverka produkten, och sen nån inhyrd med erfarenhet från "kundsidan".)
Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av Eriond »

För att återgå till den ursprungliga frågan, om det vore lämpligare att märka säkring med effekt istället för ström, så skriver de flesta i tråden att spänningen är irrelevant; det är bara strömmen som räknas. Jag håller inte med:
Det är inte strömmen i sig som smälter en säkring, det är värmen som utvecklas pga förlusteffekten i smälttråden. Alltså, en kombination av spänning och ström.
Som någon mycket riktigt påpekade så uppstår det ett litet spänningsfall över säkringen och det är den spänningen i kombination med strömmen som ger värme.
Vad jag undrar är om spänningsfallet är konstant, eller om det påverkas av strömmen eller materialförändringar i smälttråden pga av temperatur?
Att vanliga smältsäkringar är lämpliga för 9 av 10 konstruktioner är säkert sant, men i de lägre spänningsområderna borde väl spänningsfallet i säkringen kunna påverka kretsen?


Vänligen,
E
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av danei »

Spänning över säkringen är proportionell mot strömmen genom den, som en vanlig resistor.
Spänning över lasten däremot påverkar inte säkringens brytkarakteristik. Däremot måste säkringen klara av att bryta den spänningen när den väl löser ut, annars kan man få en otäck ljusbåge.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av prototypen »

Spänningen över säkringen är inte proportionerlig mot strömmen, man måste ta hänsyn till temperaturkoefficienten i säkringstråden, men det är en positiv effekt. När strömmen går över vad säkringen är märkt för så börjar tråden att bli het, resistansen ökar, effekten i tråden ökar den blir än hetare och till slut så smälter tråden.

Typ

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av danei »

Den är fortfarande proportionell mot strömmen. Men även mot temperaturen, om man ska vara petig. Men nivån i den här tråden indikerade inte att det var lämpligt att blanda in det.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av svanted »

Nerre skrev: Jag har sett att det för sladdvindor ofta anges maxeffekt för ihoprullad respektive utrullad kabel, men jag är lite tveksam till om det är formellt rätt. Om jag använder kabeln vid en lägre spänning blir ju som sagt var effekten högre och det lär ju inte kabeln tåla. Det formellt riktiga måste ju vara att ange strömmen (olika ström för ihoprullad och utrullad kabel).

nog har du rätt där men det är ju otroligt sällsynt att ngn använder en nedtransformerad spänning och vanliga stickproppar,
och märker de vindorna med max ström vet inte folk vad det är för inga apparater är märkta med vilken ström de drar.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Funderingar kring märkning på säkringar

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Skriv svar