Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Hej hej,
På min bil är vänster bromsljus bak trasigt. De är dioder som sitter på fyra plattor och hoplänkade med flexkabel. Dessa är tyvärr ingen reservdel utan hela lamphuset måste då bytas för onödigt mycket pengar. Jag har tagit ut lamphuset och tagit ut diodplattorna men behöver lite hjälp att felsöka.
I min felsökning har jag kommit fram till detta hittills.
- Jag har med multimeter kommit fram till att det finns spänning på kontakten där sladden ansluts, ca 12 volt
- Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned
- Jag har gått igenom och mätt med multimeter och kollat resistensen på olika delar av korten och jämfört med ett fungerande bromsljus från höger baklykta för att kunna komma fram till var problemet kan sitta.
- Motstånden som sitter fastlödda verkar ge samma värde på både det fungerande och de icke fungerande bromsljuset
- Det som framförallt verkar skilja sig åt mellan komponenterna mellan höger (fungerande) och vänster (defekt) verkar vara en svart fastlödd historia (se bild där pilen visar komponenten) som jag inte riktigt vet vad den är till för. Komponenten på det defekta bromsljuset har dubbelt så högt motstånd (multimetern inställd på ohm läge 2000) jämfört med det fungerande bromsljuset.
Är det någon som har en aning vad detta är för något eller som vågar sig på en gissning vad man mer kan göra för att komma fram till den felande komponenten?
Med vänlig hälsning,
Lasse
På min bil är vänster bromsljus bak trasigt. De är dioder som sitter på fyra plattor och hoplänkade med flexkabel. Dessa är tyvärr ingen reservdel utan hela lamphuset måste då bytas för onödigt mycket pengar. Jag har tagit ut lamphuset och tagit ut diodplattorna men behöver lite hjälp att felsöka.
I min felsökning har jag kommit fram till detta hittills.
- Jag har med multimeter kommit fram till att det finns spänning på kontakten där sladden ansluts, ca 12 volt
- Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned
- Jag har gått igenom och mätt med multimeter och kollat resistensen på olika delar av korten och jämfört med ett fungerande bromsljus från höger baklykta för att kunna komma fram till var problemet kan sitta.
- Motstånden som sitter fastlödda verkar ge samma värde på både det fungerande och de icke fungerande bromsljuset
- Det som framförallt verkar skilja sig åt mellan komponenterna mellan höger (fungerande) och vänster (defekt) verkar vara en svart fastlödd historia (se bild där pilen visar komponenten) som jag inte riktigt vet vad den är till för. Komponenten på det defekta bromsljuset har dubbelt så högt motstånd (multimetern inställd på ohm läge 2000) jämfört med det fungerande bromsljuset.
Är det någon som har en aning vad detta är för något eller som vågar sig på en gissning vad man mer kan göra för att komma fram till den felande komponenten?
Med vänlig hälsning,
Lasse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Den svarta komponenten är en diod, den kan du inte mäta med resistansmätning, mät i stället den med diodmätningsläget.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Kortet ser oerhört enkelt ut, inte så mycket som kan gå sönder där.
Jag förmodar att du provat att koppla in ljusen tvärtom (höger på vänster och vice versa) för att säkerställa
att det inte är nånting "före lampan" (typ styrbox) som inte fungerar?
Annars känns det som en det borde finnas piratreservdelar på de där kretskorten och gör det inte det kanske
man borde börja tillverka....
MVH: Mikael
Jag förmodar att du provat att koppla in ljusen tvärtom (höger på vänster och vice versa) för att säkerställa
att det inte är nånting "före lampan" (typ styrbox) som inte fungerar?
Annars känns det som en det borde finnas piratreservdelar på de där kretskorten och gör det inte det kanske
man borde börja tillverka....

MVH: Mikael
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Det verkar vara en 5 watts zenerdiod. Om man tittar så syns det .53.. på kroppen vilket kan tyda på en 1N53xx zenerdiod.
Storlek på kapseln och erfarenhet säger att det borde vara en zenerdiod. Det borde nämligen finnas ett överspänningsskydd för att skydda LEDarna mot spänningstransienter som brukar vara elaka i bilar.
http://www.mccsemi.com/up_pdf/1n5338b-1 ... -15%29.pdf
Går det att ta en bild på undersidan så man ser kopparmönstret kan man kanske rita upp kopplingen.
Storlek på kapseln och erfarenhet säger att det borde vara en zenerdiod. Det borde nämligen finnas ett överspänningsskydd för att skydda LEDarna mot spänningstransienter som brukar vara elaka i bilar.
http://www.mccsemi.com/up_pdf/1n5338b-1 ... -15%29.pdf
Går det att ta en bild på undersidan så man ser kopparmönstret kan man kanske rita upp kopplingen.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Tack för hjälpen!
Bifogar en bild på baksida och framsida. Inte världens bästa kvalitet på bilderna men det kanske går att förstå något från dem ändå.
Bifogar en bild på baksida och framsida. Inte världens bästa kvalitet på bilderna men det kanske går att förstå något från dem ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Är det mycket jobb att jämföra mätningar med det kortet som är felfritt?
Jag funderar t.ex. på den här komponenten. Säkring? Sorry, det hade du visst redan gjort...
Jag funderar t.ex. på den här komponenten. Säkring? Sorry, det hade du visst redan gjort...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 20 februari 2014, 10:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
"Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned"
Detta får mig direkt att anta att det är ledningsfel från styrboxen! Det finns bara två ledare till bakljusen, alltså är det PWM vid normalt körljus och sannolikt 100% duty-cycle vid bromsning.
Denna "ibland blinkar..." får mig att misstänka glappkontakt på vägen till lamporna direkt! Att det är mätt 12V betyder inget - eller allt, helt beroende på hur mätningen utförs. Om den mätning har skett utan lampan inkopplat är den faktisk ett argument för just glappkontakt på vägen dit, är den mätt med lampan inkopplat är det fel på lampan eller den inkopplade sladdstumpen.
Och är det det senare är just zenerdioden nog en mycket misstänkt kandidat.
SM7CZR: det är en keramisk kondensator, ingjuten i epoxy.
Detta får mig direkt att anta att det är ledningsfel från styrboxen! Det finns bara två ledare till bakljusen, alltså är det PWM vid normalt körljus och sannolikt 100% duty-cycle vid bromsning.
Denna "ibland blinkar..." får mig att misstänka glappkontakt på vägen till lamporna direkt! Att det är mätt 12V betyder inget - eller allt, helt beroende på hur mätningen utförs. Om den mätning har skett utan lampan inkopplat är den faktisk ett argument för just glappkontakt på vägen dit, är den mätt med lampan inkopplat är det fel på lampan eller den inkopplade sladdstumpen.
Och är det det senare är just zenerdioden nog en mycket misstänkt kandidat.
SM7CZR: det är en keramisk kondensator, ingjuten i epoxy.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Ja det är gjort men det kanske ska göras mer noggrant. Är det resistansen som är intressant att mäta?SM7CZR skrev:Är det mycket jobb att jämföra mätningar med det kortet som är felfritt?
Jag funderar t.ex. på den här komponenten. Säkring?
Jag har ju testat det fungerande bromsljuset på vänster sida (där det defekta bromsljuset normalt sitter) och det funkar fint, dvs jag tycker att jag har kunnat utesluta att vägen fram till lampan är okej.Icecap skrev:"Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned"
Detta får mig direkt att anta att det är ledningsfel från styrboxen! Det finns bara två ledare till bakljusen, alltså är det PWM vid normalt körljus och sannolikt 100% duty-cycle vid bromsning.
Denna "ibland blinkar..." får mig att misstänka glappkontakt på vägen till lamporna direkt! Att det är mätt 12V betyder inget - eller allt, helt beroende på hur mätningen utförs. Om den mätning har skett utan lampan inkopplat är den faktisk ett argument för just glappkontakt på vägen dit, är den mätt med lampan inkopplat är det fel på lampan eller den inkopplade sladdstumpen.
Och är det det senare är just zenerdioden nog en mycket misstänkt kandidat.
SM7CZR: det är en keramisk kondensator, ingjuten i epoxy.
Jag fick ut 12 volt på både höger och vänster sida på bilen, i kontakten där lampan kopplas. Vid denna mätning var lamporna inte ikopplade.
Jag mätte även när lamporna var ikopplade. Då mätte jag på kortet där sladdarna är fastlödda. Fick då ut 12 volt på den fungerande och under 1 volt på det icke fungerande.
Om Zenerdioden är misstänkt, kan jag göra något mer för att säkerställa detta? Diodmätning skrev någon om, ställer jag då multimetern i läget där den piper? (Se ringen på bilden)
Ska jag jämföra med fungerande lampa och tolka en diff som en felaktig diod?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Hög ström ger hög värme som gör att PTC ändrar resistans? (skyddskrets)?hcb skrev:Vad har PTC-motståndet för funktion?

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Ja, det är rätt inställning på multimetern.lasa7 skrev: Om Zenerdioden är misstänkt, kan jag göra något mer för att säkerställa detta? Diodmätning skrev någon om, ställer jag då multimetern i läget där den piper? (Se ringen på bilden)
Ska jag jämföra med fungerande lampa och tolka en diff som en felaktig diod?
Mät vid bortkopplade 12V sladdar!!.
Mät dioderna på båda håll (växla polaritet på testsladdarna).
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11832
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Om du mäter 1V med det trasiga inkopplat så tyder det ju lite på kortis någonstans.
Vad får du om du resistansmäter kondensatorn (den lilla gula) på det trasiga lyset?
Vad får du om du resistansmäter kondensatorn (den lilla gula) på det trasiga lyset?
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Det vanliga pos ljuset på V50 är inte samma som bromsljuset, är glödlampor.Icecap skrev:"Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned"
Detta får mig direkt att anta att det är ledningsfel från styrboxen! Det finns bara två ledare till bakljusen, alltså är det PWM vid normalt körljus och sannolikt 100% duty-cycle vid bromsning...
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
lasa7: "Då mätte jag på kortet där sladdarna är fastlödda. Fick då ut 12 volt på den fungerande och under 1 volt på det icke fungerande."
OK, då hade jag testat att ta baklyset in till min labb-nätdel och testat lite saker.
* Steg 1 hade varit att mäta strömmen, såklart ville jag ställa nätdelen till att begränsa denna en hel del, max. 100mA.
* Steg 2 hade varit att löda loss ena ändan av zenerdioden och se om det gör någon skillnad.
OK, då hade jag testat att ta baklyset in till min labb-nätdel och testat lite saker.
* Steg 1 hade varit att mäta strömmen, såklart ville jag ställa nätdelen till att begränsa denna en hel del, max. 100mA.
* Steg 2 hade varit att löda loss ena ändan av zenerdioden och se om det gör någon skillnad.
Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50
Men sitter inte zenerdioden i serie med alla LEDar? För dess katod är väl ansluten till den helsvarta kabeln som är minus?
Om det är kopplat på det viset så är den väl snarare ett reverse polarity-skydd.
Om det är kopplat på det viset så är den väl snarare ett reverse polarity-skydd.