Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lasa7
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 februari 2014, 23:38:56

Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av lasa7 »

Hej hej,

På min bil är vänster bromsljus bak trasigt. De är dioder som sitter på fyra plattor och hoplänkade med flexkabel. Dessa är tyvärr ingen reservdel utan hela lamphuset måste då bytas för onödigt mycket pengar. Jag har tagit ut lamphuset och tagit ut diodplattorna men behöver lite hjälp att felsöka.

I min felsökning har jag kommit fram till detta hittills.
- Jag har med multimeter kommit fram till att det finns spänning på kontakten där sladden ansluts, ca 12 volt
- Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned
- Jag har gått igenom och mätt med multimeter och kollat resistensen på olika delar av korten och jämfört med ett fungerande bromsljus från höger baklykta för att kunna komma fram till var problemet kan sitta.
- Motstånden som sitter fastlödda verkar ge samma värde på både det fungerande och de icke fungerande bromsljuset
- Det som framförallt verkar skilja sig åt mellan komponenterna mellan höger (fungerande) och vänster (defekt) verkar vara en svart fastlödd historia (se bild där pilen visar komponenten) som jag inte riktigt vet vad den är till för. Komponenten på det defekta bromsljuset har dubbelt så högt motstånd (multimetern inställd på ohm läge 2000) jämfört med det fungerande bromsljuset.

Är det någon som har en aning vad detta är för något eller som vågar sig på en gissning vad man mer kan göra för att komma fram till den felande komponenten?

Med vänlig hälsning,
Lasse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av Meduza »

Den svarta komponenten är en diod, den kan du inte mäta med resistansmätning, mät i stället den med diodmätningsläget.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4245
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av adent »

Kortet ser oerhört enkelt ut, inte så mycket som kan gå sönder där.

Jag förmodar att du provat att koppla in ljusen tvärtom (höger på vänster och vice versa) för att säkerställa
att det inte är nånting "före lampan" (typ styrbox) som inte fungerar?

Annars känns det som en det borde finnas piratreservdelar på de där kretskorten och gör det inte det kanske
man borde börja tillverka.... :)

MVH: Mikael
Pucco
Inlägg: 905
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av Pucco »

Det verkar vara en 5 watts zenerdiod. Om man tittar så syns det .53.. på kroppen vilket kan tyda på en 1N53xx zenerdiod.
Storlek på kapseln och erfarenhet säger att det borde vara en zenerdiod. Det borde nämligen finnas ett överspänningsskydd för att skydda LEDarna mot spänningstransienter som brukar vara elaka i bilar.
http://www.mccsemi.com/up_pdf/1n5338b-1 ... -15%29.pdf
Går det att ta en bild på undersidan så man ser kopparmönstret kan man kanske rita upp kopplingen.
lasa7
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 februari 2014, 23:38:56

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av lasa7 »

Tack för hjälpen!

Bifogar en bild på baksida och framsida. Inte världens bästa kvalitet på bilderna men det kanske går att förstå något från dem ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av SM7CZR »

Är det mycket jobb att jämföra mätningar med det kortet som är felfritt?
Jag funderar t.ex. på den här komponenten. Säkring?
bild.PNG
Sorry, det hade du visst redan gjort... :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 20 februari 2014, 10:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26636
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av Icecap »

"Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned"

Detta får mig direkt att anta att det är ledningsfel från styrboxen! Det finns bara två ledare till bakljusen, alltså är det PWM vid normalt körljus och sannolikt 100% duty-cycle vid bromsning.

Denna "ibland blinkar..." får mig att misstänka glappkontakt på vägen till lamporna direkt! Att det är mätt 12V betyder inget - eller allt, helt beroende på hur mätningen utförs. Om den mätning har skett utan lampan inkopplat är den faktisk ett argument för just glappkontakt på vägen dit, är den mätt med lampan inkopplat är det fel på lampan eller den inkopplade sladdstumpen.

Och är det det senare är just zenerdioden nog en mycket misstänkt kandidat.

SM7CZR: det är en keramisk kondensator, ingjuten i epoxy.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5973
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av hcb »

Vad har PTC-motståndet för funktion?
lasa7
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 februari 2014, 23:38:56

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av lasa7 »

SM7CZR skrev:Är det mycket jobb att jämföra mätningar med det kortet som är felfritt?
Jag funderar t.ex. på den här komponenten. Säkring?
Ja det är gjort men det kanske ska göras mer noggrant. Är det resistansen som är intressant att mäta?
Icecap skrev:"Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned"

Detta får mig direkt att anta att det är ledningsfel från styrboxen! Det finns bara två ledare till bakljusen, alltså är det PWM vid normalt körljus och sannolikt 100% duty-cycle vid bromsning.

Denna "ibland blinkar..." får mig att misstänka glappkontakt på vägen till lamporna direkt! Att det är mätt 12V betyder inget - eller allt, helt beroende på hur mätningen utförs. Om den mätning har skett utan lampan inkopplat är den faktisk ett argument för just glappkontakt på vägen dit, är den mätt med lampan inkopplat är det fel på lampan eller den inkopplade sladdstumpen.

Och är det det senare är just zenerdioden nog en mycket misstänkt kandidat.

SM7CZR: det är en keramisk kondensator, ingjuten i epoxy.
Jag har ju testat det fungerande bromsljuset på vänster sida (där det defekta bromsljuset normalt sitter) och det funkar fint, dvs jag tycker att jag har kunnat utesluta att vägen fram till lampan är okej.
Jag fick ut 12 volt på både höger och vänster sida på bilen, i kontakten där lampan kopplas. Vid denna mätning var lamporna inte ikopplade.
Jag mätte även när lamporna var ikopplade. Då mätte jag på kortet där sladdarna är fastlödda. Fick då ut 12 volt på den fungerande och under 1 volt på det icke fungerande.

Om Zenerdioden är misstänkt, kan jag göra något mer för att säkerställa detta? Diodmätning skrev någon om, ställer jag då multimetern i läget där den piper? (Se ringen på bilden)
Ska jag jämföra med fungerande lampa och tolka en diff som en felaktig diod?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av PeterH »

hcb skrev:Vad har PTC-motståndet för funktion?
Hög ström ger hög värme som gör att PTC ändrar resistans? (skyddskrets)? :humm:
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av SM7CZR »

lasa7 skrev: Om Zenerdioden är misstänkt, kan jag göra något mer för att säkerställa detta? Diodmätning skrev någon om, ställer jag då multimetern i läget där den piper? (Se ringen på bilden)
Ska jag jämföra med fungerande lampa och tolka en diff som en felaktig diod?
Ja, det är rätt inställning på multimetern.
Mät vid bortkopplade 12V sladdar!!.
Mät dioderna på båda håll (växla polaritet på testsladdarna).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11832
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du mäter 1V med det trasiga inkopplat så tyder det ju lite på kortis någonstans.

Vad får du om du resistansmäter kondensatorn (den lilla gula) på det trasiga lyset?
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av Neondiod »

Icecap skrev:"Ibland blinkar dioderna till mycket svagt på det defekta bromsljuset när bromsen trycks ned"

Detta får mig direkt att anta att det är ledningsfel från styrboxen! Det finns bara två ledare till bakljusen, alltså är det PWM vid normalt körljus och sannolikt 100% duty-cycle vid bromsning...
Det vanliga pos ljuset på V50 är inte samma som bromsljuset, är glödlampor.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26636
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av Icecap »

lasa7: "Då mätte jag på kortet där sladdarna är fastlödda. Fick då ut 12 volt på den fungerande och under 1 volt på det icke fungerande."

OK, då hade jag testat att ta baklyset in till min labb-nätdel och testat lite saker.
* Steg 1 hade varit att mäta strömmen, såklart ville jag ställa nätdelen till att begränsa denna en hel del, max. 100mA.
* Steg 2 hade varit att löda loss ena ändan av zenerdioden och se om det gör någon skillnad.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av eqlazer »

Men sitter inte zenerdioden i serie med alla LEDar? För dess katod är väl ansluten till den helsvarta kabeln som är minus?
Om det är kopplat på det viset så är den väl snarare ett reverse polarity-skydd.
Skriv svar