Bänkfräs med >200mm Y-led?

Berätta om dina pågående projekt.
Anders K

Bänkfräs med >200mm Y-led?

Inlägg av Anders K »

Jag har kollat bänkfräs till mitt yttepyttegarage ett rätt tag nu. Har medvetet låtit bli att köpa pga tidsbrist för närvarande. Känns onödigt att köpa saker som bara blir ståendes ett halvår... men framåt mars blir det nog köpläge är planen.
Planen med fräsen är att kunna fullfölja mitt bilprojekt: http://www.propontiac.com dvs det blir enklaste CNC-konverteringen, så att jag slipper springa och betala dyra pengar för småbitar stup i kvarten.
Material är främst aluminium, men några enklare stålbitar och en del kolfiberplattor slinker nog igenom också.
Har läst på tillräckligt och känner mig ganska trygg i stabiliteten på maskinerna - för en hemmapulare som inte måste räkna hem tillverkningstiden räcker nog nedanstående maskiner.

Jag har kollat på Sieg SX3, Optimum BF20L, DSMD25V och Matsson & Zetterlund VF600 (begagnad, de andra nya). Den sistnämnda skiljer sig en hel del i pris från de andra. Trots det är det ju egentligen den man trånar efter... :D Tyvärr känns den alldeles för dyr med tanke på vad tex en Storebro combimill eller liknande säljs för.

Det jag noterat är att det skiljer en hel del i rörelse i Y-led för de olika maskinerna. Jag hade velat kunna fräsa saker stora som ett A4 papper i footprint (dvs typ 300x200 plus lite plats för fräspinnen runt om).
Dock ser det ut så här;

Kod: Markera allt

x	y	z
dsmd25v	490	160	355
Sieg SX3	360	145	410
Matsson & Zetterlund VF600	330	215	320
Op. BF20L	480	175	
Tydligen är det bara jag som hade velat ha större omfång i Y-led, för det verkar vara omöjligt att hitta på marknaden... Har så klart att göra med stabiliteten på maskinen också, så långt är jag med.
Men ni som sitter på Optimumfräsar och DSMD-varianten - vet ni om det finns någon möjlighet att utöka omfånget i Y-led? Är begränsningen tex. en klack i gjutgodset som egentligen inte behöver vara där och att man genom att ta bort den kan få ytterligare 15mm eller liknande?
Eller är det någon som har någon annan idé?

Man kan såklart lösa det genom att ta omtag och liknande på detaljen, eller det kanske till och med hade gått med en delningsapparat. Men det hade varit smutt om man inte behövde det såklart.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Bänkfräs med >200mm Y-led?

Inlägg av CPMS »

Har själv en ZX45 och den fungerar ganska bra, lite större än dom du nämner.
http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... skin-zx45/
thumbnail.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
petercab

Inlägg av petercab »

Vad gäller Y så har jag ju 270mm slag på min leksaksmaskin(Strand) och det är nästan alltid för lite!
Tycker dom flesta moderna maskinerna också har för lite slag, men det är ju såklart en kompromiss i stabilitet.
Anders K

Inlägg av Anders K »

270mm i X-led hade ju varit en dröm! Men det är knappast uppnåbart på maskinerna i min budget.

Just nu känns ju Mattsson & Zetterlundmodellen ändå rätt frestande. Även om priset är väl högt (å andra sidan får man förhoppningsvis tillbaka det mesta av pengarna om man skulle bestämma sig för att sälja).

Modig och Strands har sina versioner också, men de verkar ligga för högt i inköpspris ( >30kkr)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Själv blev/är jag ytterst irriterad på det begränsade y - axel utrymmet på min X2 fräs.
Är nog max 11cm, funkar OK för smådelar m.m. men att ens göra en panel till en låda är en utmaning.

Spanade blocket från och till och hittade en riktigt sliten zx45 klon modell större som ingen var intresserad av då den troligen inte fungerade rent elektriskt.
Men då man CNC konverterar så åker det mesta av den "analoga" elektroniken ändå i en back.
La ett skambud på 4500kr och då fick jag en stomme med ISO30 och oljesystem för gejdrarna.
Sen var juh frakten 2000kr men så är det väll när man skall ha hem 1ton skrot...
Till detta kommer så klart kulskruvar och hela drivpaketet vilket man kan göra hur dyrt man vill...

Vet att ZF45 varianterna går att modifiera lite för att få mer Y rörelse då man kan låta bordet gå lite utanför om man bygger drivningen rätt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tyvärr känns den alldeles för dyr med tanke på vad tex en Storebro combimill eller liknande säljs för.
Ja dessa VF600:or är på tok för högt prissatta, vissa tycks tro att de är gjorda av guld. Har du tur kan du ju komma över en CombiMill till hyffsade slantar.
Anders K

Inlägg av Anders K »

Problemet är väl egentligen garaget - jag behöver något som är max 700 djupt för att det ska funka. Garaget är 6 meter långt, bilen 5 meter. :rolleyes:

ZX45 hade säkerligen gjort jobbet bra. Den känns dessutom som rätt OK (särskilt för det du gav, Swapper. Grattis till en riktigt bra deal!) men jag är tyvärr rädd för att den är för stor.

Min fräs behöver vara lite som en damsko - nätt och smidig på utsidan, och kunna ta groteska storlekar på insidan...
awes

Inlägg av awes »

Jag tror jag har ungefär samma typ av behov som du eftersom jag leker med bilar :-)
Min RongFu-30 har 185 i Y slag (och 430 i x) enligt specen och vid konvertering till kulskruvar brukar folk passa på att hugga ur lite och får då upp slaget lite till i y-led.

Nu har jag knappt producerat något med min ännu då jag mest leker med CNC konvertering och provkört diverse CNC program exempel.
Så vet inte hur stora grejor man faktiskt kan tillverka.
Får hem min kulskruvar i veckan och skall då passa på att se vad som blir möjligt i y-slag.

(RongFu fräsarna finns på marknaden under ett antal olika varumärken)

Anders
Spånga
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är bara att flytta (eller rotera 180 grader) och nolla om arbetsstycket så har man en större fräs. :)

Vi bearbetade 1600 x 1000 x 50 mm stålplatta i en 1000x250 mm fräs haha,
byggde upp ett stöd med bockar som stod på rullar och sedan var det halvsäkrat
med traversen om fräsen skulle välta. Tur att ingen från skyddskommittén såg det...
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Anders K skrev:Problemet är väl egentligen garaget - jag behöver något som är max 700 djupt för att det ska funka. Garaget är 6 meter långt, bilen 5 meter. :rolleyes:
Men, nu förstår jag inte problemet. :humm: Du har ju 6 meter… :wink:
Anders K

Inlägg av Anders K »

Haha, Rohan. Ja, det tänkte jag ju inte på.
Teoretiskt sett hade man ju kunnat stoppa in en bautaportalfräs som löpte längs väggarna typ. Då hade man (om man rullade ut bilen) kunnat fräsa karosspluggar och annat kul.
awes skrev:Jag tror jag har ungefär samma typ av behov som du eftersom jag leker med bilar :-)
Ah, en till! :D
Har du något realistiskt djupmått på den där maskinen? Har fått för mig att där sitter något elskåp på baksidan av pelaren som man tex hade kunnat flytta lite. Tar man bort veven och sätter en stegmotor med remdrift hade man sparat utsticket på handtaget på veven osv... Svårt att uppskatta sånt där på bilder och det står bara totala ytterdimensioner på nätet.

Och viktigast av allt då - Rörelsen på Y... ;)
Krille Krokodil skrev:Det är bara att flytta (eller rotera 180 grader) och nolla om arbetsstycket så har man en större fräs. :)

Vi bearbetade 1600 x 1000 x 50 mm stålplatta i en 1000x250 mm fräs haha,
byggde upp ett stöd med bockar som stod på rullar och sedan var det halvsäkrat
med traversen om fräsen skulle välta. Tur att ingen från skyddskommittén såg det...
Kreativt, det där med traversen, haha!
Klart man kan ta omtag, och det är kanske en lösning som får göras. Men dels är det lite veckigt och sen tar jag ju såklart hellre omtag med en 200mm maskin, än med en 120mm... ;)
awes

Inlägg av awes »

Kan tar lite mått och foton när jag är ute i garaget i helgen.
Kulskruvarna kom med FedEx idag, så kanske jag vet slutgiltigt Y efter helgen också :-)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är bara att slå till här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=70442

10.000 för en SAJO är det inget tveka på, bara att köpa och sedan får du fundera på hur
du ska bygga till garaget för att få plats med den. :)
Anders K

Inlägg av Anders K »

Det blev spontant impulsfräsköp igår kväll faktiskt :up:
Handpenning är redan lagd, så nu finns det inget att backa på. Nu måste jag bara upp till Arvika och hämta den också. Avståndet är inga problem. Att säljaren saknar lyftmöjlighet och att fräsen väger 500kg är ett problem dock. :oops:

Lyfthjälp i Arvika mottages tacksamt... :lol:
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Vad blev det för fräs?
Skriv svar