Planen med fräsen är att kunna fullfölja mitt bilprojekt: http://www.propontiac.com dvs det blir enklaste CNC-konverteringen, så att jag slipper springa och betala dyra pengar för småbitar stup i kvarten.
Material är främst aluminium, men några enklare stålbitar och en del kolfiberplattor slinker nog igenom också.
Har läst på tillräckligt och känner mig ganska trygg i stabiliteten på maskinerna - för en hemmapulare som inte måste räkna hem tillverkningstiden räcker nog nedanstående maskiner.
Jag har kollat på Sieg SX3, Optimum BF20L, DSMD25V och Matsson & Zetterlund VF600 (begagnad, de andra nya). Den sistnämnda skiljer sig en hel del i pris från de andra. Trots det är det ju egentligen den man trånar efter...

Det jag noterat är att det skiljer en hel del i rörelse i Y-led för de olika maskinerna. Jag hade velat kunna fräsa saker stora som ett A4 papper i footprint (dvs typ 300x200 plus lite plats för fräspinnen runt om).
Dock ser det ut så här;
Kod: Markera allt
x y z
dsmd25v 490 160 355
Sieg SX3 360 145 410
Matsson & Zetterlund VF600 330 215 320
Op. BF20L 480 175
Men ni som sitter på Optimumfräsar och DSMD-varianten - vet ni om det finns någon möjlighet att utöka omfånget i Y-led? Är begränsningen tex. en klack i gjutgodset som egentligen inte behöver vara där och att man genom att ta bort den kan få ytterligare 15mm eller liknande?
Eller är det någon som har någon annan idé?
Man kan såklart lösa det genom att ta omtag och liknande på detaljen, eller det kanske till och med hade gått med en delningsapparat. Men det hade varit smutt om man inte behövde det såklart.