Driva RGB-list från en RGB LED?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
rosen888

Driva RGB-list från en RGB LED?

Inlägg av rosen888 »

Har en idé om att plocka signal från en existerande RGB lysdiod, som används för att visa olika indikationer i ett multirotor styrsystem, för att sedan skicka denna signal för att driva en större LED-List/stripe..
Och på detta vis kunna göra denna LED indikation mycket mer synlig när man flyger!

Dioden drivs och får sina signaler från ett CAN-bus system, och där tog mina elektronikkunskaper slut för att försöka förstå och dekoda av dessa signaler! :D
Min tanke är då om det skulle vara möjligt att från den befintliga LED'en ta signalen, och t.ex. läsa av den med en arduino, som i sin tur tänder motsvarande LED i den större RGB-listen..

Om det nu kan fungera, hur mäter jag lättast upp vilken "pin" på LED'en som är vilken färg?
Hade en fundering om att köra direkt från spänningsreglaget, men känns som att man kanske endast skall hoppas på att dioden lyser till innan den möjligtvis brinner upp!?
Kan det vara så enkelt att dom tre motstånden till vänster om LED'en är dom tre färgerna?

För att göra det ännu lite krångligare så sitter det såklart en Blåtandsmodul inklämd i denna lilla modul..

Hoppas att det inte blev allt för mycket frågor nu, men tänkte iaf att jag skulle fråga lite kunnigt folk innan jag börjar bränna upp saker! ;)

Bifogar bild på framsida och baksida..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rosen888

Re: Driva RGB-list från en RGB LED?

Inlägg av rosen888 »

Om det hjälper så har jag hittat att dom fyra kablarna som kommer in i denna modul är:
+6V
GND
CANL
CANH
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det ser ut som att denna RGB-LED bara ger en färg, stämmer det? Till vänster om RGB-LED:en (i första bilden) sitter tre transitorer och tre motstånd, med tanke på att dessa tre motstånd har olika värden tolkar jag det som att dessa är valda för att definera en viss färg.

Det du vill göra är alltså att montera en RGB-LED-strip som visar samma färg? Enklast är i så fall troligtvis att ta en av signalerna från valfri transistor och sedan styra en egen "drivare" för LED-stripen (exempelvis en MOSFET som matar LED-stripen via tre pottar). För att få önskad färg måste man troligtvis testa sig fram till rätt värden för mostånden till LED-stripen, därav valet med trimpottar...

Edit: om det är så att flera färger kan visas tar man helt enkelt en MOSFET från _varje_ transistor och styr motsvarande färg på LED-stripen...
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Det ser ut som att denna RGB-LED bara ger en färg
resistorn är bara till för att begränsa strömmen.
Om dom styr transitorer med PWM så kan man få flera färger

så det man kan göra är att ta dessa PWM signaler (om det nu är det) och styra andra kraftigare transistorer så kan man styra en yttre slinga.
Har du möjlighet att kolla med oscilloskop så kan du se om det är PWM
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Den visar hela regnbågens färger! :)
skämt åsido, När enheten startar upp så går den igenom en massa färger, bla. Gul, Grön, Lila, Blå och Röd har jag för mig (har den inte framför mig) som en

Det låter ju alldeles riktigt att transistorerna styrs utav PWM, frågan är då om man kan koppla på sig direkt efter transistorn innan den går in i resistorn? för att i sin tur då driva t.ex. en MOSFET/Transistor.

Skulle det gå att lägga på +6V innan resistorn och se vilken transistor som styr vilken färg?
Frågan är om det ens är +6V, borde väl vara lägre innan det går in i lysdioden?
Skall man kanske testa lite mer "vanliga" värden cirka +3V?

Har tyvärr inget oscilloskop, och har inte använt ett sedan skolan, så vet inte om det hade hjälpt så mycket! :P

Tack för hjälpen hittills föresten! :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du kan ju börja med en lägre spänning som läggs på innan resistorn, kanske 3V och gå upp tills det börjar lysa? Tänk på att du måste ansluta jord till dioden också, att mata med spänning medans kretsen är igång kanske är mindre bra. då är nog bättre att mäta...

Har du multimeter? Kan du ställa in kretsen så att den bara visar en färg i taget? chansen finns att om du bara styr ut grundfärgerna (röd, grön blå) och mäter så ser du möjligtvis vilken trissa som styrs.
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Utryckte mig lite knasigt, menade ju såklart att ansluta t.ex. 3V och minus/jord! och inte när den är inkopplad till systemet.

Tyvärr så kan man inte styra riktigt hur den skall lysa, däremot har den ju olika blink vid olika "lägen" på systemet, så bara jag lyckas mäta upp en spänning så kan jag nog hitta vilken/hur dom lyser..

Frågan är ju om jag kan mäta med multimetern med ena proben innan resistorn, och andra på GND i kabeln?
Eller kan all annan elektronik göra att det inte blir något resultat, fast GND är väl GND i hela kretsen?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det ser ut som att RGB-dioden har sina anslutningar/lödningar i hörnen, det borde gå ganska enkelt att mäta upp vilket hörn som går till respektive motstånd och då är mest troligt det sista hörnet GND. Sedan är det bara att mäta om detta hörn är direktkopplat till GND.

Edit: ser på bilden ut som att dom två vänstra hörnen går till närmaste motstånd och jag _gissar_ att den längst ner till höger går till GND (med tanke på den lilla märkning som finns på RGB-dioden :) )
rosen888

Inlägg av rosen888 »

Skall försöka testa mig fram imorgon! :)

förhoppningsvis så kanske det kommer lite bilder när den faktist lyser! :P
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

PeterH skrev:Det ser ut som att RGB-dioden har sina anslutningar/lödningar i hörnen, det borde gå ganska enkelt att mäta upp vilket hörn som går till respektive motstånd och då är mest troligt det sista hörnet GND. Sedan är det bara att mäta om detta hörn är direktkopplat till GND.
Möjligt att jag ser fel, men det ser ut som om RGB dioden har common anode.

Det vill säga den spänningsmatas i "sista hörnet".
Sedan drar transistorerna respektive färg till jord.

Även denna teori är lätt att mäta med multimeter.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Som sagt, att mäta är att veta... 8)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Sen när du har mätt fram så har jag byggt små kort som jag drev RGB-LEDlister med.
Slutet på sidan 2 syns drivkortet på. http://elektronikforumet.com/forum/view ... &hilit=rgb

Spänningsmatas med 12v och tar signal direkt från arduino. I ditt fall skulle jag tro att signalen till "transistorerna" på din modul skulle funka fint.

Bygger du kort själv så förmedlar jag den som kan fräsa ut nya kort. Annars kan du köpa ett av mig för typ ingenting plus frakt.
Skriv svar