Parallelport + problem med kopling.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MegaWatti
Kontakt:

Parallelport + problem med kopling.

Inlägg av MegaWatti »

Tjenare! och vilket trevligt forum ni har!

Nu behöver jag eran hjälp, eftersom det inte fungerar :)

Orginalshemat:

Bild

Då fick jag reda på av en vän att jag kunde använda BC639 ist för 2N3053 och om jag hade svagström så skulle det funka med ca 12b transformatorn utan relät och dioden.

Så här är det nya schemat:

Bild

Först gick jag på en tabbe och förskökte med LIKSTRÖM.

Men det fick jag reda på att det inte skulle funka, alltså var det växelström jag skulle ha.

Sant oc gjort, letade upp min gammla märklin transformator och skruvade den till precis 12volt.

kopplade precis som schema 2. Eftersom växel inte har någo + eller minus så kunde jag inte veta vilken som skulle till jord eller till den adra.

Vad kan felet vara? varför funkar det inte?

Oj :) kanske glömde att från parallel porten ska jag styra 12v lapor, och jag får ut ca 3-5 volt och 0 volt när det stängs av.. (lite flummig formulering men jag hoppas att ni förstår!)
Senast redigerad av MegaWatti 13 januari 2006, 15:35:48, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du skall INTE ha växelström din pappskalle! Du SKALL använda LIKSTRÖM för att det skall funka.
MegaWatti
Kontakt:

Inlägg av MegaWatti »

Tekko skrev:Du skall INTE ha växelström din pappskalle! Du SKALL använda LIKSTRÖM för att det skall funka.
okej :S men det fungerar inte heller? har jag kopplat fel?

Kopplat precis som fig 2, något som är fel i den?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hur stark är lampn ? Du har troligen bränt trissan som ska styra spänningen till lampan. Om du skall driba lampan direkt med en trissa måste du ha en 2N3055 kraft trissa, inte en liten snåsignaltrissa, eller ett relä.
MegaWatti
Kontakt:

Inlägg av MegaWatti »

3Watt 12 volt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad är "fungerar inte"?
Är det konstant på?
Konstant av?

Att du ska använda likspänning är vid detta läget klarlagt, ett tips är att kolla att det står +12V med betoning på '+'!

Sen är den koppling du hänvisar till så att en '1' på paralellporten vill släcka lampan/relät.

Ska du göra det MYCKET enkelt tar du en IRF530N, Source till GND, Drain till lampan och Gate via en 220 ohm motstånd till paralellportens pinne. Skickar du då ut en '1' slår lampan/relät på och en '0' stängar av. En IRF530N tål 100V och 17A och det borde väl räcka.

Edit: och den kostar 9:42/st hos dyra ELFA så det är en billig lösning.
Senast redigerad av Icecap 13 januari 2006, 16:12:23, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Då måste du ha en trissa som tål min 10 watt eller ett relä.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför ska trissan tåla 10W det är väl lampan som ska lysa... trissan ska tåla strömen. idethär fallet 3W/12V=0,25A. Den trissa han har tål 1A så det borde räcka. Om den är bottnad.
RadioDJ

Inlägg av RadioDJ »

Lägg ner allt med trissor.
Använd en ULN2803. I denna finns 8 fördiga enheter som klarar ca 30V/800mA om jag kommer ihåg rätt.
Bara att koppla in och använda.
Finns även skyddsdioder om man använder relä inbyggt.
Mycket enkelt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Elfa säger 50V, 500mA och 1W totalt för ULN2803. Skall fungera bra med en sån också. Rätt smidigt om man har många små laster att driva. Är det däremot bara ett fåtal laster eller det är lite större effekt så är en FET smidigt.
MegaWatti
Kontakt:

Inlägg av MegaWatti »

vfr skrev:Elfa säger 50V, 500mA och 1W totalt för ULN2803. Skall fungera bra med en sån också. Rätt smidigt om man har många små laster att driva. Är det däremot bara ett fåtal laster eller det är lite större effekt så är en FET smidigt.
Förlåt om jag frågar, men Vad är en FET (transistor?) och HUR skulle jag koppla in ULN2803 (ic?), är rätt nybörjare på elektronik så skäll inte ut mig :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Be inte om ursäkt för att du frågar. Men däremot lär man sig ofta mer av att söka informationen själv. Testa att googla lite efter databladet till ULN2003, eller kolla på Elfa. Där ser du säkert hur du ska koppla.

Förövrigt så hoppas jag du tänker dig riktigt noga för innan du börjar leka med elnätet. Det är ganska lätt att ta livet av sig om man inte är _säker_ på vad man gör.
Skriv svar