Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
peter_larsen
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av peter_larsen »

:tumupp: Inte mycket kvar nu då :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

frallzor skrev:Sakta men säkert :)
Ser bra ut. Bygget är halva nöjet, så sakta är bra. :)

Funderade på att skaffa in en heatbead till min, och eventuellt byta ut glaset mot ett mer anpassat för att få maximal utskriftsyta.

Hittade denna på AliExpress. Heatbead som du både kan måttbeställa (även udda former) och få upp till 380v.

Men vi får se, första prio nu ligger i att kolla om jag har nån D1 (och D2) monterad på RAMPS, annars får jag beställa. Sen råkade jag köpa ny bil i veckan så får se hur snål jag blir närmsta månaderna. Fast plast måste man ju ha... :D
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Jag tar det som det kommer, pysslar med några olika saker som får uppmärksamhet då och då så inget står stilla :)

Just nu råkade jag dock beställa dubbla MEGA2560-kort så har halva styrelektroniken nu till den :P
Bara Ramps, extruder och feeder samt någon billig nätdel kvar sen när jag får mina linjärlager.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Shunt skrev:
frallzor skrev:Sakta men säkert :)
Ser bra ut. Bygget är halva nöjet, så sakta är bra. :)

Funderade på att skaffa in en heatbead till min, och eventuellt byta ut glaset mot ett mer anpassat för att få maximal utskriftsyta.

Hittade denna på AliExpress. Heatbead som du både kan måttbeställa (även udda former) och få upp till 380v.

Men vi får se, första prio nu ligger i att kolla om jag har nån D1 (och D2) monterad på RAMPS, annars får jag beställa. Sen råkade jag köpa ny bil i veckan så får se hur snål jag blir närmsta månaderna. Fast plast måste man ju ha... :D
Jag använder en sådan typ av värmeplatta fast från en annan säljare http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7#p1011057 , länk till den säljaren finns några inlägg längre bak i den tråden.
Shunt

Inlägg av Shunt »

frallzor skrev:Just nu råkade jag dock beställa dubbla MEGA2560-kort så har halva styrelektroniken nu till den :P
Sånt som händer. Jag råkade slinta med fingret (ett par gånger) på Ebay imorse så har lite reservdelar på ingång, bland annat closed loop drivremmar. Och extra långa kamerakablar till en Raspberry Pi kamera.
Trots att jag inte har en extra Raspberry liggande... eller kameran. Än. :)

Jag kommer införskaffa båda förr eller senare för att testa OctoPrint så lika bra att vara förberedd.
konig7070 skrev: Jag använder en sådan typ av värmeplatta fast från en annan säljare http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7#p1011057 , länk till den säljaren finns några inlägg längre bak i den tråden.
Jo, jag tittade på dem också, har dem markerade, så om (när) det blir dags att beställa så kommer jag kontakta båda, så får de slåss om lägsta pris. :)
Kommer termistorn inbyggd som standard eller fick du be om det?

Jag funderar på en sexkantig sak som passar ramen på Kosseln exakt, men har inte mätt upp nåt än. Har inte heller kollat om det finns nåt lokalt ställe som kan fixa bra glas till bra pris.
Sen måste man väl ha något att lägga underst, både som stöd och för att rikta värmen uppåt, så får se om jag kan hitta nåt vettigt.

Många idéer, ont om tid.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Termistorn skrev jag att jag ville ha i min förfrågan till dom så jag tror inte den är standard.
Shunt

Inlägg av Shunt »

@konig7070: Ok, bra att veta. Ska försöka komma ihåg det. :)

Kollade runt lite snabbt (nåt ska man ju ha lunchen till).
Ungefär så här hade jag tänkt mig, ca 3:14s in. http://www.youtube.com/watch?v=P4mzwtOyaxY

Med andra ord tre kortare kanter, ca 10cm och tre längre på 14.5cm och ca 25cm som bredast.

Biltemas packningsmaterial ser inte helt fel ut. Beror på om den tål värmen och isolerar bra.

Så, kanske en alu-skiva i botten, kortplatta, heatbed och glasskiva. Förlorar lite i bygghöjd, men det ska nog gå leva med. :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Jahapp. Då skulle man köra igång. Det gick sådär. Något har jag nog missat, men vad?

Har provat Repetier Host och får "Connect" att funka, men sen?
Det första som händer under "Manual control" efter connection är att jag har "6 Command waiting". Vad är det för commands, var kommer de ifrån och hur blir jag av med dom?

Trycker jag OK verkar den köra lite M105, 115 mm men inget händer. Kör jag G28 händer ingenting.

Hur börjar man?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Inga endstops som är triggade?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Var/hur ser jag det i RH?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

matteeee skrev:Jahapp. Då skulle man köra igång. Det gick sådär. Något har jag nog missat, men vad?

Har provat Repetier Host och får "Connect" att funka, men sen?
Det första som händer under "Manual control" efter connection är att jag har "6 Command waiting". Vad är det för commands, var kommer de ifrån och hur blir jag av med dom?

Trycker jag OK verkar den köra lite M105, 115 mm men inget händer. Kör jag G28 händer ingenting.

Hur börjar man?
När jag skall köra RH mot min ena maskin så börjar den alltid med att värma upp hotenden till 205 grader innan jag får göra något annat överhuvudtaget och under tiden som den värmer så står det "X commands waiting" När den kommit upp i temp så kan jag köra maskinen som vanligt. Kolla tempen på hotenden och se om den stiger, om den gör det så låt den gå upp till 205 grader och se om maskinen hoppar igång.. Fattar inte riktigt varför den gör som den gör då jag satt att jag vill ha 0 grader som default på både hotend och bädd??
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

E väl där problemet är. Får ingen värme alls?! Mäter på utgången, 0.00V vad jag än gör?!

Edit: Skickar jag M119 får jag en ny rad i loggen där det står: M119 *siffra (varierande siffra, 9, 55 mm har jag fått?)
Sen kör den själv några rader M105 av sig själv, så det har väl med tempen att göra då?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

När du skickar M119 så ska du få tillbaka tre rader(x,y,z) med statusen på ingångarna(OPEN eller TRIGGERED).
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Det får jag inte :(
Det ser ut som nedan, M105an under har den själv skickat.. (de ovanför också..)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar