Fördröjd inkoppling av tändström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av mrMagoo »

NULL skrev:En variant är att man inte har tändning när startmotorn får spänning från tändningslåset.
Då startar motorn när man "släpper" startmotor-läget.
Tyvärr lite "manuellt" fortfarande(inga korta duttar).
NULL's lösning OCH i startmotor läget relä kopplat via oljetrycksgivare borde väl fungera, eller har jag missat nåt?
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av BMI »

När krävs att man så hög förtändning att den slår tillbaka vid start ?
"När man har en sleeper med gammal gjutjärnsteknologi som går i mål innan 6/800-hästars japaner hinner att fundera på om dom valde rätt chips..."

När kom motorblocks typen in i bilden ? har aluminium o Gjutjärn olika förtändning ? :-) Även japaner har väl Gjutjärn
"Nothing is like cubic inches"

Har du ingen omställning vid ökat varvatal ?.
"Vaccuum och centrifugal."
Koppla då bort vaccumklockan för det sänker väl tändningen ? dvs motarbetar centrifugalen


Vad är förtändningen ställd på ? Är det ett elektroniskt eller helt mekaniskt tändsystem ?
38 grader.

" HEI fördelare."
38grader vid tomgång varför ? e det för att förställningen inte adderar tillräckligt vid höga varv ? Hei fördelare vet jag inte vad det är , men det verkar inte vara något bra :-)
Vad är önskemålet för max förtändning ? vid vilket varvtal ?


Det här låter ju som en hedenhöskonstruktion.
Det är det och ska så förbli. Jag vill inte få in en massa elektronik aom kan krångla i onödan./BG

Detta kan inte vara den enda motorn i världen som är som denna . hur har andra löst det ??


Men i övrigt låter det för mig som "snack" utan att ha det grundligt utrett vad som är problemet.
Har mycket svår att tro att någon bensin motor skulle behöva kunna höja tändningen mer än 40 F.Ö.D för att gå korrekt.
"Extremdieslar med 20 bars laddtryck kör med 60grader" med det är en annan sak :-)
Skriv svar