Jag har en Volvo med en åtta i som är lite trimmad.
Den har tack vare sin höga förtändning förstört ett antal startmotorer
när den har tänt innan den har kommit upp i varv.
Förra året kom jag på att jag via en separat knapp till startern
fick upp lite oljetryck och varv på motorn innan jag slog på tändningen så att den startade.
Har inte knäckt en enda startmotor på hela sommaren.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nu är det en lite omständig process eftersom enhands-start med nyckel sitter i gyggmärgen.
Därför söker jag en monostabil vippa som släpper relä 2
trots att triggen ligger på hela tiden tills motorn har startat.
Jag vill ogärna ha en massa datastyrda små osynliga kretsar
som man inte ser om dom gått sönder...
Är det möjligt att kanske med ytterligare reläer och kondingar få ihop nå´t bra?
En annan enklare lösning kom jag på nu inatt.
R2 kopplas till generatorns utgång till laddningslampan.
Då får relät + på båda anslutningarna och faller vilket släpper fram strömmen till fördelaren.
Jättebra i teorin, men funkar det i verkligheten...?
Hmm... Vart det där rätt egentligen..
Jag får nog lägga en diod mellan R2 och generatorn.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Så här tänkte jag mej.
Spänningen till laddningslampan borde inte bli störd tack vare dioden
och strömmen från Start tar sej väl igenom dioden från andra hållet, Eller?
Nu är det dags att sluta tänka och gå till sängs.
Klockan är över 4 så man vet aldrig var det hamnar..
![Wink ;-)](./images/smilies/wink.gif)