Fördröjd inkoppling av tändström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nisse Hult
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 december 2011, 03:47:57

Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Nisse Hult »

Hej, ny här och har ett problem.
Jag har en Volvo med en åtta i som är lite trimmad.
Den har tack vare sin höga förtändning förstört ett antal startmotorer
när den har tänt innan den har kommit upp i varv.

Förra året kom jag på att jag via en separat knapp till startern
fick upp lite oljetryck och varv på motorn innan jag slog på tändningen så att den startade.
Har inte knäckt en enda startmotor på hela sommaren. :-)
Nu är det en lite omständig process eftersom enhands-start med nyckel sitter i gyggmärgen.

Därför söker jag en monostabil vippa som släpper relä 2
trots att triggen ligger på hela tiden tills motorn har startat.
Jag vill ogärna ha en massa datastyrda små osynliga kretsar
som man inte ser om dom gått sönder...
Är det möjligt att kanske med ytterligare reläer och kondingar få ihop nå´t bra?
Reläkoppling vid startmotorn 03.jpg
En annan enklare lösning kom jag på nu inatt.
R2 kopplas till generatorns utgång till laddningslampan.
Då får relät + på båda anslutningarna och faller vilket släpper fram strömmen till fördelaren.
Jättebra i teorin, men funkar det i verkligheten...?
Reläkoppling vid startmotorn 04.jpg
Hmm... Vart det där rätt egentligen..
Jag får nog lägga en diod mellan R2 och generatorn. :-)
Så här tänkte jag mej.
Spänningen till laddningslampan borde inte bli störd tack vare dioden
och strömmen från Start tar sej väl igenom dioden från andra hållet, Eller?
Reläkoppling vid startmotorn 05.jpg
Nu är det dags att sluta tänka och gå till sängs.
Klockan är över 4 så man vet aldrig var det hamnar.. ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att du tänker fel till att börja med. Definiera exakt när tändningen ska aktiveras och när den ska slå av, sedan brukar lösningen komma ganska enkelt.
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av BMI »

När krävs att man så hög förtändning att den slår tillbaka vid start ?
Har du ingen omställning vid ökat varvatal ?.
Vad är förtändningen ställd på ? Är det ett elektroniskt eller helt mekaniskt tändsystem ?

Det här låter ju som en hedenhöskonstruktion , typ de gamla motorcycklarna från tidigt 20-30-40 tal ,där man med en spak ställde förtändningen vid start för att inte flyga över styret när man kickade,"Eller slå av benet".

För typ 25 år sedan köpte jag en liten dosas som "sänkte tändningen" vid ökat laddtryck , samt höjde tändningen vid ökat varvatal. Om de finns i dag att köpa vet jag inte. Men den monterades direkt på sladden till tändspolen.
Det var ju i princip en fördröjning , så man hade tändingen ställd tidigt samt då fördröjde lite vid låga varv eller högt laddtryck.

/BG
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av svanted »

en volvo med trimmad V8a? kul... hur får man den genom besiktningen?... :O)
vad för motor?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av NULL »

En variant är att man inte har tändning när startmotorn får spänning från tändningslåset.
Då startar motorn när man "släpper" startmotor-läget.
Tyvärr lite "manuellt" fortfarande(inga korta duttar).
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Krille Krokodil »

Relä där du kan ställa in fördröjning finns som färdig komponent, tex:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19606

Har man 5V tillgängligt bygger man den här funktionen med 1 motstånd,
1 kondensator och en Schmitt-trigger för typ 10 kr.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Noxin »

Använd oljetryckslampan. Koppla den till ett relä som bryter tändningen när den lyser = innan motorvarvtalet är högt nog.
ELLER
Byt till ett riktigt tändsystem.
Nisse Hult
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 december 2011, 03:47:57

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Nisse Hult »

Icecap skrev:Definiera exakt när tändningen ska aktiveras och när den ska slå av, sedan brukar lösningen komma ganska enkelt.
Det skrev jag i första inlägget, men vi tar det en gång till:
..."fick upp lite oljetryck och varv på motorn innan jag slog på tändningen"...
När den ska slås av är när man är framme vid sitt resmål och bilen ska stängas av..
Och nej, det kommer ingen lösning till min skalle.
BMI skrev:När krävs att man så hög förtändning att den slår tillbaka vid start ?
När man har en sleeper med gammal gjutjärnsteknologi som går i mål innan 6/800-hästars japaner hinner att fundera på om dom valde rätt chips...

Har du ingen omställning vid ökat varvatal ?.
Vaccuum och centrifugal.

Vad är förtändningen ställd på ? Är det ett elektroniskt eller helt mekaniskt tändsystem ?
38 grader. HEI fördelare.

Det här låter ju som en hedenhöskonstruktion.
Det är det och ska så förbli. Jag vill inte få in en massa elektronik aom kan krångla i onödan./BG
NULL skrev:En variant är att man inte har tändning när startmotorn får spänning från tändningslåset.
Då startar motorn när man "släpper" startmotor-läget.
Been ther, done that.
Tyvärr funkade det bara ibland, att den levande massan i vev och kolvar skulle fortsätta en bit till
tills den startade. Men det gjorde den inte.
Noxin skrev:Använd oljetryckslampan. Koppla den till ett relä som bryter tändningen när den lyser = innan motorvarvtalet är högt nog.
Men då får jag ett reläsom måste ligga draget hela tiden och det är jag inte få glad åt.

ELLER
Byt till ett riktigt tändsystem.
Det där såg jag inte.. :-)
Krille Krokodil skrev:Relä där du kan ställa in fördröjning finns som färdig komponent, tex:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19606
Har man 5V tillgängligt bygger man den här funktionen med 1 motstånd,
Jo, men då får jag in lite elektronik som jag inte har kontroll över/byggt själv.

1 kondensator och en Schmitt-trigger för typ 10 kr.
Hur menar du nu?
svanted skrev:en volvo med trimmad V8a? kul... hur får man den genom besiktningen?... :O)
vad för motor?
Man regbesiktigar med en mindre motor.
Det är en csb 377"
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Platis »

Oljetrycklampan låter enklast och smartast, då hinner motorn snurra några varv! Generatorn börjar inte ladda förrens typ 500 varv så den är du inte hjälpt av! Ta ett vanligt växelrelä och jorda det genom oljetryckkontakten, då är relät endast draget när oljetrycklampan lyser så fort lampan slocknar får du tändström och relät är i viloläge! Koppla tändströmmen över 30 och 87a på relät!
30 och 85= ström från tändningslåset(ej från batteriet)
86=oljetryckskontakten
87a= till tändspole
87= koppla ej
observera att du måste ha ett växelrelä(står alltid 87 och 87a)
går givetvis att koppla timer i serie också om man vill ha ytterligare några sekunder eller så kan man sätta en oljetryckkontakt som bryter vid något högre tryck!

Lycka till! :)
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av MiaM »

Men koppla så att reläet matas via startmotor-plus och oljelampkontakten, inte via tändning-plus och oljelampskontakten. Det är väl dumt om motorn dör helt ifall den av nån anledning hostar till och tappar oljetrycket precis när den har startat, väl?

OBS att om du kopplar såhär behöver du dioder till reläet (en i serie och för säkerhets skull en som backströmsskydd), annars kommer oljevarningslampan att lysa konstant så länge du inte kör startmotorn, och om lampan är start nog i förhållande till reläets strömkrav så kan motorn stanna när du släpper startmotorn.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Kjelle »

Med 38 grader förtändning menar du väl tot. förtändning, inte grundinställning ?

Har du ökat kompressionen brutalt också ?

Har för mig att MSD gör kraftigare startmotorer med växellåda, kostar en bra slant förmodar jag.

Kjelle
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Platis »

MiaM skrev:Men koppla så att reläet matas via startmotor-plus och oljelampkontakten, inte via tändning-plus och oljelampskontakten. Det är väl dumt om motorn dör helt ifall den av nån anledning hostar till och tappar oljetrycket precis när den har startat, väl?

OBS att om du kopplar såhär behöver du dioder till reläet (en i serie och för säkerhets skull en som backströmsskydd), annars kommer oljevarningslampan att lysa konstant så länge du inte kör startmotorn, och om lampan är start nog i förhållande till reläets strömkrav så kan motorn stanna när du släpper startmotorn.
Tappar en motor oljetrycket ska den dö, oljetryck får du redan på några startmotorvarv, annars är det nåt fel!
Har du konstant plus på relät i den koppling jag beskrev så ligger relät och drar hela tiden även när den är avstängd, lite onödigt!
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av MiaM »

Med "startmotor-plus" menar jag alltså styrkabeln från tändlåsets startmotorläge till startreläet. (Annars hade jag skrivit "batteri-plus", fast jag inser att det går att feltolka som batteripluskabeln till startmotorn...).

(Med "tappar oljetrycket" tänker jag alltså på ifall man t.ex. kör som en kratta och är nere på alldeles för låga varv. Fast det jag sett är kanske ett lamptest som kommer igång på vissa fordon när motorn mer eller mindre stannat?!?)

Sidospår: jag har nog nära på aldrig stött på en vanlig personbil där oljetrycket kommit igång (enligt varningslampan) *innan* motorn redan startat, om den inte är tjurig att starta alltså. Det är väl snarast så att ifall oljetrycklampan slocknat innan motorn startat på en vanlig personbil så är det ett tecken på att den är trögstartad.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av Platis »

Normalt startar ju motorn direkt och då tar det några varv innan oljelampan släcks, men killen vill ju inte ha tändning innan har fått upp oljetryck(början på tråden), beroende på slitage och hur länge bilen stått still så tar det mellan ett till tio motorvarv innan du fått upp oljetryck oavsett om du kör på startmotor eller om motorn startar! Oljelampan slocknar redan vid ca 0.5kg! Kopplar du så att relät drar endast när du håller nycklen i startläge så beroende om du kopplar på 87 el 87a så kommer tändström endast när startmotorn går eller endast när nycklen är släppt, inget av alternativen är önskvärt! Du behöver ju tändström både när startmotor går och när du släppt nycklen! Vad han däremot vill är ju att motorn inte ska tända förrän den har hunnit snurra några varv därför att han har väldigt hög förtändning som får motorn att slå bakåt annars och därigenom knäcker startmotorer! Att vänta på oljetrycket först innan tändström ges löser ju problemet då motorn hinner snurra några varv först!
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fördröjd inkoppling av tändström

Inlägg av MiaM »

Nej, om man kopplar reläets spole mellan startmotor-styrströmmen på tändnyckeln och oljetryckgivaren så kommer reläet att dra när startmotorn är igång och oljevarningslampan lyser. Reläet kopplas då så att det bryter tändningen. Då kommer alltså tändningen vara bruten om startmotorn går *och* oljelampan lyser.

Enda "farliga" med detta är ifall man släpper startläget för snabbt så kan det kanske bli problemet som beskrivs i trådstarten.


Men visst, annars kan man ju helt enkelt låta oljevarningskontakten driva ett relä som bryter tändningen oavsett om man kör startmotorn eller inte. (Det reläets plus-sida kopplas då givetvis till tändnings-plus, t.ex. den plus som matar just oljevarningslampan. Se upp bara för eventuella moderniteter med lysdiod som oljevarning, spänningsreglering sånt. Troligtvis är det inte nåt sånt inblandat).
Skriv svar