Störningar plasmaskärning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pakko

Re: Störningar plasmaskärning?

Inlägg av Pakko »

Har nu testat med den nya plasman och det funkar problemfritt!! :D
Mätte med skjutmått och enl. det så blev cirklarna helt runda och fyrkanterna rätvinkliga
Så jävla nöjd nu att jag måste fira med en Norrlands!
caltex

Inlägg av caltex »

Har du någon byggtråd på plasmabordet ?
Vore intressant att se!
Pakko

Inlägg av Pakko »

Nej jag har inte det. Kan ta och lägga upp några bilder här till helgen. Har en massa bilder sen bygget osv. Kan ev lägga upp nån film om jag ska skära ut nån grej också.
Pakko

Inlägg av Pakko »

Här kommer det nån bild på skapelsen iaf, samt ett husnummer som skars ut idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pakko

Inlägg av Pakko »

husnummret
homer

Inlägg av homer »

Har läst igenom hela tråden nu sitter nämligen med samma problem.
Ska inhandla skärmad kabel till att börja med men funderade lite kan det inte räcka att linda in alla plasma kablar med aluminiumfolie och jorda dem för det måste ju vara därifrån problemet kommer.
Kanske är en helt idiotisk tanke jag har ingen koll alls så rätta mig gärna om jag har fel.
Pakko

Inlägg av Pakko »

Jag testade att linda in kablarna med alu-folie och jorda dem. Men det hjälpte inte.
Mitt råd är att skaffa en plasma med pilotbåge, det kostar mer i början men du slipper en jäkla massa hårslitande och bortkastad tid på att jaga bort störningar.
homer

Inlägg av homer »

ok det kanske är den bästa vägen att gå
Rubert

Inlägg av Rubert »

Hej
En intressant tråd
Jag har en Telwin superior HF60 (med HF-tändning). För några år sedan gjorde jag ett primitivt skärbord. Mekaniken var inge vidare men störningsmässigt var det inga problem. Nu har jag byggt ett nytt skärbord. Jag har inte kört plasman skarpt ännu så man får väl se hur det går störningar.
Den känsligaste delen av system med parallellport när det gäller störningar är säkert förbindelsen mellan PC och drivsteg.
Det är viktigt att matningsspänningarna till drivkortet är galvaniskt skilda från PC spänningarna
Jag byggt fem CNC system de senaste åren alla fungerar störningsfritt. I tre sitter PC´n i ( Intel ITX kort) samma kapsling som drivstegen.
Jag bygger i långsam takt men ska försöka att berätta hur det går. Håller just nu på med THC delen.

Ett par frågor:

Är det någon som vet hur man skaffar ARC-on signalen (tror den kallas THC on i Mach3). Kan man få ut den från bågspänningen eller måste man mäta strömmen.

Är det någon som har ett Cebora CP_50 hantag, det skulle vara av intresse att få lite mått på slitdelarna för att se om dom passar till min Telwinmaskin
2013-12-25 11.22.10.jpg
/Rubert
Pakko

Inlägg av Pakko »

Hej!
Snyggt byggt! =)
Vad har du för någon Thc?
Här ser du hur det är kopplat och även inställningar i mach med Proma:s Thc:
http://proma-elektronika.pl/cnc-plasma- ... t-control/
Rubert

Inlägg av Rubert »

Jag har konstruerat en egen THC. Den är analog (OP förstärkare och komparatorer). I Proma´s THC är den enda insignalen tydligen bågspänningen. Jag ska testa att göra på samma sätt.
Har jag fattat det rätt att dina störningsproblem är borta i och med den nya plasman?
Jag såg i ett tidigare inlägg att ditt matningsdon till motorerna hade utspänningen 48V och att dina drivsteg är TB6560.
Enligt databladet för TB6560 så är "absolut max rating" på drivspänningen 40V. Om det är riktigt uppfattat så lever nog dina drivsteg ett farligt liv. Har sett någonstans att rekommenderad drivspänning är 24V.
/Rubert
Pakko

Inlägg av Pakko »

Okey fränt med egenbyggda system! Proma-thc:n verkar vara ganska simpelt byggd (för dom som kan elektronik, inte jag)

Jo nu är störningarna borta.

Mina drivsteg till nema 34 motorerna är dm860a men matningsdonen är ställbara mellan 24-80v. Minns inte vad jag ställde dom till men det fanns en tabell att gå efter.
Skriv svar