Hej
En intressant tråd
Jag har en Telwin superior HF60 (med HF-tändning). För några år sedan gjorde jag ett primitivt skärbord. Mekaniken var inge vidare men störningsmässigt var det inga problem. Nu har jag byggt ett nytt skärbord. Jag har inte kört plasman skarpt ännu så man får väl se hur det går störningar.
Den känsligaste delen av system med parallellport när det gäller störningar är säkert förbindelsen mellan PC och drivsteg.
Det är viktigt att matningsspänningarna till drivkortet är galvaniskt skilda från PC spänningarna
Jag byggt fem CNC system de senaste åren alla fungerar störningsfritt. I tre sitter PC´n i ( Intel ITX kort) samma kapsling som drivstegen.
Jag bygger i långsam takt men ska försöka att berätta hur det går. Håller just nu på med THC delen.
Ett par frågor:
Är det någon som vet hur man skaffar ARC-on signalen (tror den kallas THC on i Mach3). Kan man få ut den från bågspänningen eller måste man mäta strömmen.
Är det någon som har ett Cebora CP_50 hantag, det skulle vara av intresse att få lite mått på slitdelarna för att se om dom passar till min Telwinmaskin
2013-12-25 11.22.10.jpg
/Rubert
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.