Bygge av stor CNC-portalmaskin
Re: Bygge av stor CNC-portalmaskin
Ska du kombinera fräsen med plasmaskärning?
Hur gör du med skärbordet?
Ska det stå vid sidan om?
Hur gör du med skärbordet?
Ska det stå vid sidan om?
Ja, jag skall kombinera den med skärning. Tanken är att bygga ett tråg med fack för att sätta plattjärn på höjden, tråget skall kunna vattenfyllas och det skall få plats även under bädden. När jag inte kör den som plasmaskärare så rullar jag ut lyftbordet som normalt kommer förvaras under maskinen, höjer det till samma höjd som bädden och skjuter över tråget på lyftbordet. Sedan sänker man ner bordet och skjuter in det under maskinen igen. På detta vis kan jag använda tråget som kylvatten- och spåntråg också.
Jag kommer nu att bygga 1200x2500mm bädd med 1250x2600mm slaglängd. Efter en hel del funderingar så har jag även bestämt att köra med roterande muttrar och fasta skruvar. Jag överväger att använda dubbla förspända kulmuttrar på x och y och enkla på z, eller tror ni det är onödigt med tanke på maskinens möjlighet att fräsa med god precision? Jag kommer nog också att satsa på lite lägre matningshastigheter för att prioritera acceleration snarare än snabbhet med tanke på att den skall köras som plasmaskärare också.
Jag kommer nu att bygga 1200x2500mm bädd med 1250x2600mm slaglängd. Efter en hel del funderingar så har jag även bestämt att köra med roterande muttrar och fasta skruvar. Jag överväger att använda dubbla förspända kulmuttrar på x och y och enkla på z, eller tror ni det är onödigt med tanke på maskinens möjlighet att fräsa med god precision? Jag kommer nog också att satsa på lite lägre matningshastigheter för att prioritera acceleration snarare än snabbhet med tanke på att den skall köras som plasmaskärare också.
Ok.
Det vill till att bygga stadigt om du ska fräsa stål med dessa slaglängder.
Det vill till att bygga stadigt om du ska fräsa stål med dessa slaglängder.
Säter,
Ja, bara själva y-balken kommer väga 100-150kg och hela portalen landar nog på drygt 200kg. Det borde ju bli tämligen stabilt om man fräser låga prylar med denna konstruktion. Tror du/ni att det blir för klent att ha 20mm kulskruvar till x-axeln? blir det för mycket svikt/sträckning i dem? En idé jag har är att bygga så att man har en slid som går direkt mot ramen för att staga och bromsa rörelsen lite, precis som en vanlig verkstadsfräs. Från början var tanken att inte ha kulskenstyrningar till x-axeln, utan bara ha glidytor direkt mot kalldragna plattjärn. Jag ska beställa skruvarna ikväll eller imorgon förmiddag, så tips angående dimensionering av dessa vore önskvärt.
Jo, kompromisser lär det ju bli, men jag är helt inne på att mer stål ger en bättre och mer mångsidig maskin.
Ja, bara själva y-balken kommer väga 100-150kg och hela portalen landar nog på drygt 200kg. Det borde ju bli tämligen stabilt om man fräser låga prylar med denna konstruktion. Tror du/ni att det blir för klent att ha 20mm kulskruvar till x-axeln? blir det för mycket svikt/sträckning i dem? En idé jag har är att bygga så att man har en slid som går direkt mot ramen för att staga och bromsa rörelsen lite, precis som en vanlig verkstadsfräs. Från början var tanken att inte ha kulskenstyrningar till x-axeln, utan bara ha glidytor direkt mot kalldragna plattjärn. Jag ska beställa skruvarna ikväll eller imorgon förmiddag, så tips angående dimensionering av dessa vore önskvärt.
Jo, kompromisser lär det ju bli, men jag är helt inne på att mer stål ger en bättre och mer mångsidig maskin.
Ja, men det känns inte som att precisionen blir tillräcklig för metallfräsning med de alternativen. Jag har tänkt bygga bra skydd så smutsen inte blir något problem för skruvarna. Hittade förresten lite data på styvheten på skruvarna och det blir nog inget större problem med svikt och sträckning.
Vet ni om det är någon som byggt en CNC-portalmaskin med glidgejdrar istället för kulskenstyrningar eller dylikt?
Vet ni om det är någon som byggt en CNC-portalmaskin med glidgejdrar istället för kulskenstyrningar eller dylikt?
"bara själva y-balken kommer väga 100-150kg"
Jag tycker det låter lite.
I alla fall om man ska kunna fräsa, i ordets bemärkelse.
Eller har du tänkt använda max 6-8mm pinnfräsar bara?
Jag har glidstyrningar på flera fabriksbyggda maskiner.
Det fungerar hyggligt, så länge det inte kommer smuts emellan.
Jag tycker det låter lite.

I alla fall om man ska kunna fräsa, i ordets bemärkelse.
Eller har du tänkt använda max 6-8mm pinnfräsar bara?
Jag har glidstyrningar på flera fabriksbyggda maskiner.
Det fungerar hyggligt, så länge det inte kommer smuts emellan.
Tobias, jag missade ditt inlägg förut. Har du så pass långa som 2900-3000mm?caltex skrev:Intressant projekt !
Speciellt att kombinera fräsningen med Plasma, vilka dimensioner har du tänkt kunna skära med den?
Jag har några 35 mm SBG Skenor i div olika längder, kunde kanske vara lämpligt till detta?
/Tobias
Min plasma är på 70A, en SPT splitfire. Den är väl specad till 25mm klyvning och 20mm finskär om jag inte minns fel, men det är säkert mer rimligt med 15mm finskär. Skulle man behöva skära grövre saker som lastmaskinsfästen mm. så får jag väl köra med gas. Det ska väl gå skära upp till 100mm med ett litet AGA X11, fast det tar tid och blir dyrt med gas...
Ja, jag har dessa längder:
1 st L =4000
1 st ca L=2500
2 st L=3450
1 st ca L=750
Skenorna är nya, men har lite lagringsrost på sig, nån enstaka
liten fläck ligger i ytterkant på kulornas rullbana, men väldigt lite.
(Har dem ute på Blocket)
/Tobias
1 st L =4000
1 st ca L=2500
2 st L=3450
1 st ca L=750
Skenorna är nya, men har lite lagringsrost på sig, nån enstaka
liten fläck ligger i ytterkant på kulornas rullbana, men väldigt lite.
(Har dem ute på Blocket)
/Tobias
Caltex, det är intressant även om vagnarna är svindyra, speciellt som du verkar vilja vara sugen på byten, du har fått mail via blocket...
Säter, det är säkert som du säger, lite för klent.. Frågan är bara var man skall sätta ribban? Du verkar arbeta med CNC-maskiner, hur tungt tror du man måste bygga för att kunna fräsa med 63mm planfräs och ca 0,5mm skärdjup, eller med 20mm pinnfräs och 1mm skärdjup? Kör man med lite högre varvtal så borde det väl inte behövas lika enorma konstruktioner? På jobbet har vi en hyffsat rejäl pelarborr med iso30-kona och ett manuellt kordinatbord och det går ta skär på 5x10mm med 2800rpm på en 50mm hm-planfräs med vettigt resultat.
En kille på Hypertherm rekommenderade minst 0,04g acc, vilket borde innebära att jag kan ha en totalvikt på 220kg för portalen med mina 700w AC servon om jag växlar ner till 12'500 mm/min (dragkraft på ca 5500N kontinuerligt och ganska mycket mer momentant).
Säter, det är säkert som du säger, lite för klent.. Frågan är bara var man skall sätta ribban? Du verkar arbeta med CNC-maskiner, hur tungt tror du man måste bygga för att kunna fräsa med 63mm planfräs och ca 0,5mm skärdjup, eller med 20mm pinnfräs och 1mm skärdjup? Kör man med lite högre varvtal så borde det väl inte behövas lika enorma konstruktioner? På jobbet har vi en hyffsat rejäl pelarborr med iso30-kona och ett manuellt kordinatbord och det går ta skär på 5x10mm med 2800rpm på en 50mm hm-planfräs med vettigt resultat.
En kille på Hypertherm rekommenderade minst 0,04g acc, vilket borde innebära att jag kan ha en totalvikt på 220kg för portalen med mina 700w AC servon om jag växlar ner till 12'500 mm/min (dragkraft på ca 5500N kontinuerligt och ganska mycket mer momentant).
Jag har gjort några praktiska prov, kombinerat med FEM-analys.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=67058
Vid 1000N for det inte fjädra mer än 0.05mm för vibrationsfri planfräsning.
Observera att detta är den absoluta gränsen.
Det går inte bra att fräsa när det är så här vekt.
Mitt råd är att bygga denna maskin för plasmaskärning och fräsning i plywood.
För fräsning i stål bör du överväga något annat.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=67058
Vid 1000N for det inte fjädra mer än 0.05mm för vibrationsfri planfräsning.
Observera att detta är den absoluta gränsen.
Det går inte bra att fräsa när det är så här vekt.
Mitt råd är att bygga denna maskin för plasmaskärning och fräsning i plywood.
För fräsning i stål bör du överväga något annat.
Ok,
Jag bygger väl med ca 200-250kg portal för då fungerar det till plasman och träfräsning, sedan får vi se vad mer det kan duga till. Jag skulle vilja kunna borra och gänga och sedan skära ut det med plasman. Något som inte så många kan göra med sina fleropar är att fräsa kilspår och borra hålbilder i lite längre axlar och skenor utan att göra ny uppspänning, vilket jag inte borde få problem med i denna maskin. En till tanke är att kunna sätta upp en slipmaskin för att planslipa motorblock mm. då rör det sig ju inte om så stora krafter.
Jag bygger väl med ca 200-250kg portal för då fungerar det till plasman och träfräsning, sedan får vi se vad mer det kan duga till. Jag skulle vilja kunna borra och gänga och sedan skära ut det med plasman. Något som inte så många kan göra med sina fleropar är att fräsa kilspår och borra hålbilder i lite längre axlar och skenor utan att göra ny uppspänning, vilket jag inte borde få problem med i denna maskin. En till tanke är att kunna sätta upp en slipmaskin för att planslipa motorblock mm. då rör det sig ju inte om så stora krafter.
Nu tror jag mig ha hittat en bra kompromiss för vikt, stabilitet och styvhet!
Jag bygger den helt enkelt med samverkan mellan stål och betong
Om jag fyller en stålbalkkonstruktion dylikt med armering och betong så borde jag väl få en massiv och styv balk men utan priset och vikten av en massiv stålbalk! Blir till att kontakta en firma som har en stor och fin bäddfräs att planfräsa mina balkar bara....
En annan svårighet är ju att balken måste ha en lång öppning för att kunna bränna jämt och fint. En C-profil med invändigt svetsat fackverksarmereing skulle nog kunna fungera bra. Eller är jag helt ute och cyklar?
hm... läste precis att e-modulen bara ligger på mellan 20-50GPa för betong, vilket då innebär att den i bästa fall får en styvhet på 174GPa relativt vikten på stål, men hur blir det när de samverkar? Det var ett tag sedan jag hade material- och hållfasthetslära..
Jag bygger den helt enkelt med samverkan mellan stål och betong

En annan svårighet är ju att balken måste ha en lång öppning för att kunna bränna jämt och fint. En C-profil med invändigt svetsat fackverksarmereing skulle nog kunna fungera bra. Eller är jag helt ute och cyklar?
hm... läste precis att e-modulen bara ligger på mellan 20-50GPa för betong, vilket då innebär att den i bästa fall får en styvhet på 174GPa relativt vikten på stål, men hur blir det när de samverkar? Det var ett tag sedan jag hade material- och hållfasthetslära..
Dags för en liten uppdatering!
Tyvärr har jag inte kommit längre än lite ritande, vilket också tar sin tid när man skall lära sig att rita i programmet först...
CNC-maskinen så långt som jag har ritat nu väger ca 1300kg och då tillkommer det stativ, många skruv, ett par kulskruvar, överdelen på portalen mm.
Ramverket är gjorda i 100x20 kalldragna plattjärn och sidorna på portalen är gjorda av kallvalsade 15mm plåtar och plattjärn. Själva balken är gjord i 25mm kallvalsad plåt och 200x20 kalldraget plattjärn.

I veckan hoppas jag kunna rita färdigt de viktigaste återstående delarna på maskinen och ett bra stativ till den.
Nu har ritandet och bygget av cnc-maskinen har fått avstanna igen för att jag blev tvungen att bygga ut garaget lite... dels för att få plats med maskinen och dels för att få plats med min nyinköpta kantpress mm. Det kommer bli trångt trots utbygget, så CNC-maskinen eller kantpressen får kanske huseras på något annat ställe. Egentligen skulle jag bygga ut garaget 9x14m men det finns inte tid eller pengar till detta i dagsläget.
Tyvärr har jag inte kommit längre än lite ritande, vilket också tar sin tid när man skall lära sig att rita i programmet först...
CNC-maskinen så långt som jag har ritat nu väger ca 1300kg och då tillkommer det stativ, många skruv, ett par kulskruvar, överdelen på portalen mm.
Ramverket är gjorda i 100x20 kalldragna plattjärn och sidorna på portalen är gjorda av kallvalsade 15mm plåtar och plattjärn. Själva balken är gjord i 25mm kallvalsad plåt och 200x20 kalldraget plattjärn.

I veckan hoppas jag kunna rita färdigt de viktigaste återstående delarna på maskinen och ett bra stativ till den.
Nu har ritandet och bygget av cnc-maskinen har fått avstanna igen för att jag blev tvungen att bygga ut garaget lite... dels för att få plats med maskinen och dels för att få plats med min nyinköpta kantpress mm. Det kommer bli trångt trots utbygget, så CNC-maskinen eller kantpressen får kanske huseras på något annat ställe. Egentligen skulle jag bygga ut garaget 9x14m men det finns inte tid eller pengar till detta i dagsläget.