Jag har haft många funderingar på CNC-projekt, men olika omständigheter har gjort att det inte blivit något än.
Ett CNC-bygge som började som lyftbord skall ta form, dock lär det ta lite tid mellan uppdateringarna pga. familj och andra jobb mm.
Det började med att jag köpte ett 2-tons hydrauliskt lyftbord, en väldigt bra sak att ha i verkstaden. Redan från början så visste jag att det skulle behövas hjul på det och byggde då en liten vagn med vridbara tunglasthjul.

Blev hyffsat sprutfria svetsningar med puls-MAG'en

Jag har saknat ett rejält bord där man kan spänna upp fixturer mm. t.ex. när man skall svetsa stora konstruktioner som måste vara raka (ex.vis en vedmaskin). För att göra ett sådant bord behövdes det lite stål... typ 500kg...

Efter lite klurande och en del borrning mm. så har jag nu fått lagt grunden till ett sådant bord. IPE120-balkarna skall skruvas ihop med M20 gängstänger och två flänsmuttrar på varje för att få dem stabila i sidled, sedan skall dessa skruvas fast med M12-skruvar i springorna mot bordet.

Sedan ballade det ur...
Från början tänkte jag ju skruva fast allt i lyftbordet, nu skall jag satsa på att bygga en CNC-multimaskin med 2600x1050x700? slag med 2500x1000 bordsyta. Tanken är att använda den till div. fräsning, plasmaskärning och lite "robotsvetsning". Länge har jag ju tänkt tanken att bygga en CNC-maskin så servon, linjärstyrningar, linjärenheter anpassad dator mm. ligger redan hemma gömmorna.
Jag har inte gjort någon slutgiltlig konstruktion på maskinen och just nu funderar jag på om jag skall använda kulskruvar med hög stigning eller om jag skall ha fast kulskruv med lägre stigning och roterande muttrar? Det kritiska varvtalet blir ju tämligen lågt på 2600mm lagringsavstånd...
Jag har 4st 700w Eurotherm
AC G-0170-4/01-3. 2st med planetväxel 5:1 och 2st med 10:1 utväxling.
Och 1st 2000w Eurotherm
AC M2n 0480-4/2-6 D
http://www.inverterdrive.com/file/ACG-S ... -Catalogue
Styrningarna till de små motorerna är Eurotherm SSD 635
http://www.inverterdrive.com/file/635-S ... ive-Manual
Grunden på fräsen kommer jag försöka få till ungefär som en biltvätt är konstruerad, dvs. Z-axeln kommer vara lagrad i båda sidorna på portalen och ha två kulskruvar. X-axeln kommer ha en kulskruv på var sida om bordet och Y kommer ha en kulskruv. Anledningen att jag vill göra på detta vis är för att minimera brytkrafterna i portalen och Z-axeln, vilket borde innebära att ju lägre föremål jag fräser, desto stabilare blir fräsningen. När jag behöver ha hög höjd på portalen så är det förmodligen när jag skall svetsa med maskinen eller för att fräsa lättare material.
Tror ni det är rimligt att få bra kontroll och en matningshastighet 20'000mm/minut med typ 150kg-200kg portal och dubbla 700w motorer till X?
Mvh/
Simon