Rekommenderas ej att köra cnc med såna kort, ingen garanti alls att det fungerar, vissa fungerar hyfsat och andra fungerar inte alls.ABBZ skrev:Undras om dessa kort fungerar om man har en sån kortplats på sin bärbara?
http://www.dustinhome.se/product/501016 ... presscard/
MINI CNC 2015 - något att ha? (Ev hjälp med installation)
Re: MINI CNC 2015 - något att ha? (Ev hjälp med installation
Så, då är fräsen beställd. Tidigare var villkoret för en fräs att jag sa upp mig från "vanliga" jobbet... 
Har kollat lite på CamBam, FreeCad mfl. Verkar inte vara så värst avancerat för det jag vill göra. Borde inte vara så svårt att komma igång...
Var ska man köpa frässtål?

Har kollat lite på CamBam, FreeCad mfl. Verkar inte vara så värst avancerat för det jag vill göra. Borde inte vara så svårt att komma igång...
Var ska man köpa frässtål?
Plasten i apparatlådor så har jag haft bra erfarenheter av enskäriga hårdmetallfräsar anpassade för akryl (rätt hög vinkel på spiralen bland annat) i kombination med att blåsa bort spånorna med luft, minns dock inte var jag köpte mina...
-
Jag har kört enkelskäriga jag med med antingen luft eller vatten. Matat på ganska bra samtidigt men skiljer ganska mycke på vad man kör.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Meduza skrev:Plasten i apparatlådor så har jag haft bra erfarenheter av enskäriga hårdmetallfräsar anpassade för akryl (rätt hög vinkel på spiralen bland annat) i kombination med att blåsa bort spånorna med luft, minns dock inte var jag köpte mina...
VHF kanske? http://www.vhf.eu/en/Tools/1-ToothCutters
Vad tror ni om dessa? Så billiga att jag beställt för att testa...
http://www.ebay.co.uk/itm/5pcs-2-0-mm-2 ... 231d845e14
http://www.ebay.co.uk/itm/5pcs-2-0-mm-2 ... 231d845e14
De frässtålen blir nog alldeles utmärkta.
Angående fastspänning av apparatlådor så kan du hämta lite inspiration från X-IL i Visa-vad-vi-fräst-tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 25#p998147
Angående fastspänning av apparatlådor så kan du hämta lite inspiration från X-IL i Visa-vad-vi-fräst-tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 25#p998147
Kinesen jag köpt fräsen av (via ebay) har ringt (!) mig två (!) gånger idag gällande vad de ska sätta för värde på försändelsen.
Verkar vara svårt att förstå "full value"...
Verkar vara svårt att förstå "full value"...

Min laserskärare fick en tulldeklaration på 3 USD. Det verkar vara ett standardvärde.
Precis som du säger så tror jag dom har svårt att fatta när du säger "fullt pris", det finns så att säga inte i deras värd.
Tullförfalskning är en nationalsport i Kina och dom förvänta sig nog att du skulle säga ... 100-150 USD typ.
Precis som du säger så tror jag dom har svårt att fatta när du säger "fullt pris", det finns så att säga inte i deras värd.
Tullförfalskning är en nationalsport i Kina och dom förvänta sig nog att du skulle säga ... 100-150 USD typ.
Ni som känner igen kontrollern (om det nu är samma skrot i lådan), var ska jag ange för timingvärden i linuxcnc?
-
De som är i manualen 
Jag provade massa värden men fick aldrig bort att den tappade steg med orginal-drivarna. Men nu är det kanske andra på den du beställde så.

Jag provade massa värden men fick aldrig bort att den tappade steg med orginal-drivarna. Men nu är det kanske andra på den du beställde så.
Har du skruvat upp lådan och kollat vad du fått för drivare?
Fräsen ska komma på tisdag enligt FedEx. Tänkte mest försöka slippa trial and error...
Har efterfrågat info från säljaren.
Har efterfrågat info från säljaren.
Sådär, datorn installerad. Blev en "Riktig dualcore" i stället, och SSD så klart. Datorn startar på ca 4 sekunder...
Fräsen kommer i morgon, parallellkortet om någon vecka... Beställt lite limitswitchar med, skulle vara bra att manuellt slippa ställa in startpositionen då jag planerar att fräsa många exakt lika prylar.
Fräsen kommer i morgon, parallellkortet om någon vecka... Beställt lite limitswitchar med, skulle vara bra att manuellt slippa ställa in startpositionen då jag planerar att fräsa många exakt lika prylar.
Elf98, vilken model av kinafräs har du nu köpt?
Ber
att få haka på din tråd (beställde själv en 3040 igår) med hopp om vägledning
för att ansluta limitswitchar samt kanske få besvära med en och annan fråga, hoppas det är ok.
Är det någon vits att fylla samtliga hålrum (som inte har något syfte/funktion) med epoxy+sand för att
minska eventuell resonans och svikt i konstruktionen?
Tacksam om någon har en manual till 3040 i elektroniskt format att förmedla, den på ebay går inte att ladda ned.
//Puttepip
Ber

för att ansluta limitswitchar samt kanske få besvära med en och annan fråga, hoppas det är ok.
Är det någon vits att fylla samtliga hålrum (som inte har något syfte/funktion) med epoxy+sand för att
minska eventuell resonans och svikt i konstruktionen?
Tacksam om någon har en manual till 3040 i elektroniskt format att förmedla, den på ebay går inte att ladda ned.
//Puttepip