"Kretskort-printer" - Kickstarterprojekt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: "Kretskort-printer" - Kickstarterprojekt.

Inlägg av tecno »

Ja du Frank, den nya maskinen fixar allt :mrgreen:

Detta är en jävla flop!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Nå, vi får se. :)

Jag tycker det är på tiden att någon börjar tillverka en billig kretskortsmaskin, får se bara om den duger till något! Många kickstarters blir ju inte alltid som hoppats.
bearing

Inlägg av bearing »

Angående 3D-skrivare och kretskort, så borde det väl gå att använda skrivaren för enkel kretskortstillverkning. Att helt enkelt skriva ut etsmasken direkt på ett kopparlaminat, och därefter lägga laminatet i ett etsbad?

Spontant tycker jag det låter smidigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag tror inte hellre på det här. De tycks ju ha substrat som pallar lödtemperaturer, men lödbarheten verkar tveksam. De kort som visas på bilderna är knappast särskilt vackert lödade. Försvunnen "folie" och avbrott kan också bli svårt att hantera. Undrar hur många fel det blir på ett hyfsat stort kort. Hur är resistansen i banorna? Isolationen? Hur länge håller korten i normal miljö?

Linjerna på bilderna är väldigt blurriga. Antar det är 1.27mm SOIC som visas och det ser ut att vara på marginalen. Hur skulle det gå med 0.5mm QFP/TSOP? Sannolikt total kortslutning.

Vad kostar en utskrift? Vad kostar en maskin? Står det sig mot traditionella metoder? Hur är det med underhåll av skrivhuvud när maskinen har stått ett tag?

Håller med om att direktutskrift av etsmasken skulle vara en mycket vettigare metod. Skulle varit klart intresserad av en skrivare som kunde göra detta med specialfärg och ge ett stabilt och högvärdigt resultat. Givetvis med tunna skarpa linjer som klarar finepitch komponenter.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag tror inte att den här maskinen kommer fungera så bra heller, tyvärr. Troligtvis blir det för dyrt för att kunna motivera den som leksak. Men jag gillar idén och hoppas att fler försöker sig på att förenkla processen med att göra kort hemma.

Tanken att skriva ut mask (som någon ovan skrev) och sedan etsa som vanligt låter mycket smidigare.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

En billig flatbäddsprinter som är specifikt gjord att skriva ets-resist på kopparlaminat borde ju vara ett vettigt kickstarterprojekt tycker jag. Det skulle kunna vara en liten borr bredvid printhuvudet också. :)
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

De "direkt-print metoder" som finns idag verkar båda kräva specialfärg för vanlig skrivare. Där finns (flexibla)material som klarar ett gästspel i valfri ugn lämplig för lödpasta.Men då är man tvungen att vara låst vid någon specielll tillverkare i princip.

Får dessa fram någon form av elektronik samt printhuvudhistoria, bortsett då från det som spritsas ut är det ju fint.
Men 6000kr+ är lite väl saftigt när man kan t. ex bygga en Cyclone PCB Factory (google groups) till bra mycket lägre kostnad än så. Nu låter ju en sådan en hel del samt smutsar ned...

Ett intressantare hårdvarualt. som mig veterligen inte existerar, skulle vara om man kombinera ovanstående med den sk. Scratch n' Etch metoden. Dvs, applicera märkfärg; snabbsväng med den lilla dc-motorn -> ned i valfri CuCl-bubbelbad(@internet archive).
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Hade ju onekligen vart lite coolt med ett tredje huvud som kan skriva ut solder mask :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Och ett fjärde för silk-screen :lol:
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Tycker skrivaren verkar kul för prototyper och skojjiga leksaker (skriva på tyg t.ex.). Men då måste priset vara det rätta.

Men
Marta skrev: Linjerna på bilderna är väldigt blurriga. Antar det är 1.27mm SOIC som visas och det ser ut att vara på marginalen. Hur skulle det gå med 0.5mm QFP/TSOP? Sannolikt total kortslutning.
Från FAQ:en:
The printer has a resolution of 600 DPI and we've tested making tracks/pads down to SOIC components (pin spacing of 1.27mm) very reliably. We are still pushing the limits to get even finer resolution and be able to use teeny tiny components.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

bearing skrev:Angående 3D-skrivare och kretskort, så borde det väl gå att använda skrivaren för enkel kretskortstillverkning. Att helt enkelt skriva ut etsmasken direkt på ett kopparlaminat, och därefter lägga laminatet i ett etsbad?

Spontant tycker jag det låter smidigt.
Jag har också funderat på det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Att printa etsmasken direkt är det något som har gjorts med ombygge på någon gammal Epson har jag för mig, den som söker skola finna all info och bla då vilka bläck som är bra osv. Har nog diskuterats i någon tråd här också.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Annars skulle det väl gå att producera en CoreXY-baserad kretskortsfräs ganska billigt. Man skulle ju inte direkt behöva ha en Z axel om man hade separata chuckar för borr och fräs.
bearing

Inlägg av bearing »

Krille Krokodil skrev:Att printa etsmasken direkt är det något som har gjorts med ombygge på någon gammal Epson har jag för mig, den som söker skola finna all info och bla då vilka bläck som är bra osv. Har nog diskuterats i någon tråd här också.
Ja, men jag menar inte en skrivare, utan en 3D-skrivare. Då vet man att "bläcket" fastnar. Verkar ju inte helt enkelt att få de där Epson-baserade kretskortsskrivarna att funka.

Dock vet jag inte vilken precision en vanlig billig 3D-skrivare har, ifall plasten blir tillräckligt tät, samt ifall plasten går att knapra loss efter etsningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Krille Krokodil skrev:Betraktar du inte den 3D:e dimensionen så är 2D den verklighet du uppfattar, planerar du inte ditt nästa steg för att golvet lutar är det horisontellt trots att det aldrig är helt det, kan du bara styra 2 axlar är maskinen 2D...
Nu var det inte så jag menade. Allt i denna värld har tre dimensioner. Även en skrivaren med bara x och y. Du kan ju ta på den. ;)
Lägger du 100 triljarder tvådimesionella plan på varandra, är totala tjockleken fortfarande noll.
Skriv svar