Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
sa0azs
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 januari 2009, 00:49:39

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sa0azs »

Dagens miniprojekt blev att felsöka och reparera min TV, en 37" LG, som tagit längre och längre tid på sig att starta, och efter att väl ha startat ha scrollat kanallistan runt, runt i flera minuter.

Fyra svullna kondingar senare (44:-) fungerar den som den skall. Barnen blir nog glada när de kommer i morgon :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av snigelen »

:tumupp:
Exakt samma symptom hade jag på min 32" LG :-). Men men, den var ändå för liten ;-).
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ochkl0620 »

Jag och en polare fiskade upp en 32" LG från containern förra veckan. Samma symptom :-p
har inte fått tummen ur ännu...
1802
Inlägg: 6272
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Testade lite med en supersimpel oljudsmaskin. Hur låter en reläocilliator? Provade först med 5V och 12V från PCAT agg. Direkt in i en billig 6x9" högtalare till bil. Det blir lite oväsen. Tog en fil och rispade ena ledaren mot filen. Filen tryckt mot ena polen på högprataren. Mer oljud. Med 12V konstant, blir det en ren ton på ca 1000hz grovt uppskattat. Lite oplanerat. Får leta upp min reläocilliator, och prova vidare. Reläocilliatorn består bara av ett relä, summer kopplat. Lägger man till en konding och en pot, så för man justering av frekvensen.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

En konding i serie med högtalaren skadar ju inte.. Så du inte eldar upp talspolen..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Walle »

1802 skrev:Med 12V konstant, blir det en ren ton på ca 1000hz grovt uppskattat.
Om det är 12 V från ett nätagg så är det rester från switchningen du hör. Ren DC ger ingen ton :) Koppla en konding i serie med högtalaren så tar du bort DC men behåller AC, d.v.s. du kan fortfarande höra tonen men du slipper bränna högtalaren som inte gillar DC.

En sak att tänka på är att reläschillatorer är bredbandsradiosändare. Med en antenn i rätt längd på polen som går till tungan i relät så får man en förhållandevis stark sändare som i princip sänder på alla frekvenser samtidigt. Sladden till en högtalare kan vara den antennen. Det här kan ju vara mindre bra om man bor i tättbebygt område :)
1802
Inlägg: 6272
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Provade på höhtalarens andra sida den med filter till diskanten. Då blev det kortis och nätaggets skyddskrets slog ut. Fläkten stannade. Men fortfarande ton via högtalarens normala ingång. Nån minuts paus(230V sladden ur) så startade agget igen.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av superx »

Senaste miniprojektet.

En grunka som mäter strömmen som matas ut till en USB-enhet, och rapporterar tillbaka detta värde till datorn via en andra USB-port. En del av ett testsystem för elektronikproduktion. OLED-skärmen är på plats, men den behövs egentligen inte så jag har inte orkat skriva koden för att få igång den än.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Dave
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 april 2006, 23:00:32
Ort: Falun

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Dave »

Belysning på en flexibel arm till min gamla skruttiga borrmaskin. Bra för att träffa rätt på dom där små hålen... :P

Bild

Edit 2013-11-08: Bytt URL till bilden.
Senast redigerad av Dave 8 november 2013, 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Ett par småtest med Adafruit's Trinket kort.
Blinkande LED och lite babbel..

PWM styrning av PC fläkt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Blev, som den kallas, en cloverleaf antenn för 1.28GHz.

Använde 0.8mm MIG tråd skänkt från en vänlig forumist (du vet vem du är :)) för tillverkningen av alla dess element.

Detta är egentligen bilder som jag tagit till mig själv men som jag lovade att lägga upp till en så det är inga bilder på när jag tillverkade elementen. Det tog dock tid då måtten är rätt kritiska så de måste slipas ned med fint sandpapper för att få exakt rätt längd innan tillböjning.

Bilderna är väldigt stora då jag kör med nytt OS och inte har de vanliga programmen på datorn som jag normalt använder för att fixa bilderna innan upplägg här, men här är i alla fall bilderna:


Har 3 element till men de kom inte med på bild
_DSC5231.JPG
Första fastsatt, blev väl mycket lödtenn då underlaget sög till sig värmen så det flöt inte ut som det
skulle men detta fixades senare
_DSC5211.JPG
Alla fastsatta
_DSC5214.JPG
Klar
_DSC5221.JPG

Efter lite uppstyvning med 4 lager krympslang och förstärkning av fästpunkterna för elementen med epoxi så blev det så här
_DSC5235.JPG
Fattas bara en SMA kontakt så det går att sätta fast den på sändaren och en sådan kontakt har ju förstås inte och pga det kan jag inte testa antennen.

Det skall sedan även bli en, som den kallas, skew-planar antenn men det bygget blir det inga bilder på, ser dock exakt likadan ut bara det att den har ett element mer än denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elektro88
Inlägg: 270
Blev medlem: 14 februari 2006, 15:41:18
Skype: rmannby@live.se
Ort: Gryttby, Vendel

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Elektro88 »

HEY!!! LOOK!!! LISTEN!!!

Vet att man egentligen inte bör (får?) skriva med caps men det hörde lite till kvällens miniprojekt.

Efter att ha varit vaken på tok för länge och fått för lite sömn fick jag för mig att göra en fé från zelda.
detta är ett 5 min projekt och ser ut som stryk men det var bara en kul grej.

"kulan" är gjord av smältlim och vingarna OH papper som jag målade med en spritpenna runt om.

blir nog fler fast med lite mer seriösa.
IMG_20131113_193039.jpg
IMG_20131113_192946.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6272
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Försökte starta upp en blåslampa typ radius 52. Doppade pumppackningen i lysfotogen, så började den ge tryck. Backventilen var lite seg, men den vaknade. Första försöket med förgasarsprit i förvärmarskålen och lysfotogen i burken misslyckades. Tätt i ledningen någonstans. Började kolla munstyckena(verkar vara för sprit 2st), hittade inget fel. Jaha kolla andra änden då. Skruvade loss från buken och hittade en virad ståltråd med nått tygaktigt. Typ flaskrensare. Drog ut den och provade igen. Nu var det friare blås. Ny test och det fungerar nästan. Tanklockspackningen gav upp, så det blev mycket pumpande. Blir till att fixa en annan. Sedan blir jag inte klok på vredet. Blir inte riktigt tätt i någon ände. Fullt medurs så sticker nålen ut lite. Detta kan vara en rensnål, så då är av åt andra hållet. Men om jag skruvar bort tanklocket, så stannar den nog....
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Niklas-k »

Hade lite dålig wifisignal mot min router på min Novo 8 tablet så det vart en liten mod :) . Den agerar för övrigt enbart som Spotifyjukebox.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Hmm... det var ingen dum ide! Man kanske skulle modda plattan och testa lite wardriving..
Skriv svar