PEN-uttag efter JFB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

PEN-uttag efter JFB

Inlägg av ecenier »

Under förmiddagen idag har jag gått igenom proppskåpet i huset vi köpte för ca 1,5 år sedan. Huset är från -57.
Elcentralskåpet består av två separata gängsäkringscentraler samt tre separata normcentraler.

Elen som kommer in i huset kommer i 4-ledare. Tre faser och en PEN. Ett s.k. TN-C-system.

De gamla gängsäkringscentralerna är uppgraderade med en JFB. Med andra ord är Jordskenan och Neutralskenan separata.
Det är några saker jag noterat som jag är lite fundersam till.

1. En säkringsgrupp avsäkrar ledningen ut till garaget (3x16A porslinssäkringar). Dock är första halvan av kabeldragningen ut till garaget en modern EKLK 5G1.5. Andra halvan av sträckan är 4G2.5. Detta känns inte OK m.a.p. kabelarea. Funkar ju som det är nu då jag inte använder några större förbrukare, men om oturen är framme så finns det väl risk för en riktigt varm kabel? Vi pratar om ca. 6 meter 5G1.5-kabel (av totalt ca. 12 meter).

2. Kabeln från husets gängsäkringscentral går till en gängsäkringscentral ute i garaget. Där finns ingen JFB utan det kommer in en 4-ledare 4G2.5. Den första halvan av kabeln är som jag sa innan en 5G1.5, och där har man i mataränden tvinnat ihop PE och N och märkt kabelparet PEN och kopplat in den på Neutralskenan i husets gängsäkringscentral. Borde inte PEN-ledaren kopplas till Jordskenan så att man på ett korrekt sätt kan installera en JFB i garaget?
El garage.png

3. Matarkabeln (3x16A, 4G2.5) till BVP har ingen Jordledare. Är det ett problem? Anledningen är troligen att de gamla ägarna återanvänt en av husets originalkablar som på den tiden bara krävde 4G2.5.

För övrigt kan jag nämna att det är en salig blandning med färger :shock: men det är väl något man får stå ut med i ett gammalt hus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ecenier 27 augusti 2020, 11:21:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: PEN-uttag efter JFB

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det var ju en del intressanta kopplingar :)

För det första ska PEN vara minst 10mm2 så alla 4G2.5 kan endast användas till trefasmotorer, vvb etc utan nolla.

Om man vill låtsas att det är en gammal orörd 4G2.5 så kan den ha PEN, då ska det sitta en rostig gängsäkringscentral i vardera ände, alltså inte skarv till 5G1.5 eller någon direktansluten apparat.

PEN-matningarna måste vara anslutna i början före jordfelsbrytaren (både PEN och faserna) innan uppdelning sker till noll och jordskena. Sen kan det ju vara en JFB ute i varje central.

Nuvarande koppling är livsfarlig på flera sätt, framförallt vid avbrott/dålig kontakt på nolla eller vid användning av skarvsladd, även vid kortslutningar.
svanted

Inlägg av svanted »

är det inte så att nollfel är livsfarliga oavsett, det spelar ju ingen roll att PEN är 10mm^2 om det är dålig kontakt,
en JFB efter en glapp PEN ger ju inget skydd. allt med skyddsjord blir ju strömförande när PEN flyter.

det är ju intressant varför de inte lagt skyddsjord till PENplinten och fått fullt skydd av JFBn i huset?
nu är det inte så, ström kan gå till skyddsjord i garaget utan att JFB löser ut....

jag kan inte se att kopplingen är farligare för att inte PEN ligger på PEN plinten, blir det glapp i den så blir det.
men en JFB i garaget borde ju fungera iaf? OBS mot jordfel i garaget INTE nollfel från huset...

jag har inte någon behörighet..!
så rätta mig gärna om jag har fel :D

btw, jag var med om precis det i helgen, en byggsåg blev lätt strömförande p.g.a. glapp i PEN till huvudcentralen, trots att det fanns en JFB efteråt,
och den löste ut om man satte mätinstrumentet mellan fas och skyddsjord, men inte om man tog i byggsågen så det pirrade i fingrarna.
svanted

Inlägg av svanted »

nu blir det dubbelinlägg :D
det är alltså ok med 4G6 mellan två centraler om det är gängsäkringar men inte om det är nya centraler i plast med automatsäkringar?
så om jag vill byta centralen i garaget, från gängsäkringar till en ny central, så måste jag gräva ner en ny 10mm^2 PEN 30m i mark till huvudcentralen,
eller inte "jag" utan en eläktriker!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

PEN ska vara ansluten til just inkommande PEN, inte till nollan. Nu finns ju flera skarvar i hans matande central där glapp kan uppstå, inte minst nollterminalen i JFB.
Farligheten vid PEN-släpp begränsas av låg resistans i markjorden, då det ju gör hela fastigheten flytande mot jord.
Nu med olika centraler så kan du med en skarvsladd mellan två utrymmen där den ena har nollfel få farliga spänningar mellan jordarna.

Det är aldrig ok med klen PEN-ledare, men det är tillåtet om det gjordes för 40 år sedan. Ifall det är uppenbart fråga om en nyinstallation kan man få problem med myndigheter eller försäkringsbolag när det händer något.
Att byta dina gängcentraler med 4G6 till normcentral med JFB är bara positivt, kabeln är ju kvar orörd och 6mm2 är såpass grovt att den sällan har problem.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Största risken för glapp är nog i JFBns brytande kontakt. En PEN får därför inte passera en kontakt eller stickpropp, den ska vara fast ansluten hela vägen.
svanted

Inlägg av svanted »

sorry min kidnappning av tråden :)
jag har aldrig funderat över om 0an bryts i en JFB, är det så?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Byt ut din matning mot 5G6, kostar inte så många hundralappar.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Tyvärr kostar det flera hudralappar om det är en elektriker som ska göra det. Säkert 30-40 hundralappar här i Stockholm.
Sen är även frågan om jag får in en så grov kabel i det gamla kabelröret. Det går kanske att dra separata ledare istället för en kabel?
Finns det extra smidiga kablar att dra i trånga kabelrör kanske?
Finns det kablar som har 4G2.5 + 1G6?
Men du har rätt ThomasL. Egentligen har jag ju inte så mycket val om jag ska använda elen ute i garaget. Det var bättre igår när jag inget visste :D

En annan upptäckt idag. Ett vägguttag i köket med tre uttag i ett visade sig vara slarvigt kopplat. Det var bara i ett av tre uttag som jordkabeln hade kontakt med jordblecken i uttaget :shock: .
Börjar tro mer och mer att det är förre ägaren som ful-dragit elen ... Trist.

Jag borde ha två alternativ.
1. Dra en 4G6 direkt från PEN+F1,F2,F3 ut till garaget och där få en JFB installerad.
2. Dra en 5G2.5 ut till garaget som dras från husets jordfelsbrytare.

Vilket är bäst? Jag ser ju t.ex. ingen anledning att byta ut gängsäkringsskåpet. Det räcker ju med att komplettera med en JFB om jag kör på alternativ 1.
Senast redigerad av ecenier 27 augusti 2020, 17:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Helt klart är det en fuldragning, ingen elektriker skulle få för sig att skarva på det sättet.

För en undercentral så räcker 5G2.5 alldeles utmärkt. Den kabeln matar du från 16A säkringar utanför jordfelsbrytaren i första centralen.
Det finns ingen anledning att dra 5G6 om det inte ska installeras jättestora maskiner eller elpannor.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

mrfrenzy skrev: 27 augusti 2020, 17:24:41 För en undercentral så räcker 5G2.5 alldeles utmärkt. Den kabeln matar du från 16A säkringar utanför jordfelsbrytaren i första centralen.
OK. Hann editera mitt inlägg innan ditt svar ovan.

Men eftersom det är ett TN-C-system så förstår jag inte hur en 5G2.5 ska användas om den ska kopplas in före JFB? Då finns det ju bara faserna och PEN.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Alternativ 1 är inget alternativ. Man drar aldrig 4G6 idag. Om du vill dra direkt från elmätaren till garaget så drar du 5G6 eller 4G10.
Alternativ 2 om du drar från husets jordfelsbrytare så slocknar hela huset vid jordfel i garaget.

Jag föreslår alternativ 3:
I första centralen, direkt efter elmätaren måste det vara två separat fasskenor. Det går inte i en gängsäkringscentral utan antingen har du två gängcentraler där eller en normcentral.
Den första fasskenan matas direkt från HB innan JFB. På den sitter säkringar som går vidare till undercentraler. Jord och Nolla i dessa utgående kablar ansluts direkt till jordskenan ihop med inkommande PEN.
Det är alltså TN-C in till denna första central. Kabeln som går ut därifrån har TN-S.

Jag brukar inte skriva detta, men får ändå göra det i detta fall: observera att ovanstående är en hjälp i planeringen för din kabeldragning, rekommenderar verkligen att du låter din elektriker göra själva inkopplingen.
Skriv svar