Elcentralskåpet består av två separata gängsäkringscentraler samt tre separata normcentraler.
Elen som kommer in i huset kommer i 4-ledare. Tre faser och en PEN. Ett s.k. TN-C-system.
De gamla gängsäkringscentralerna är uppgraderade med en JFB. Med andra ord är Jordskenan och Neutralskenan separata.
Det är några saker jag noterat som jag är lite fundersam till.
1. En säkringsgrupp avsäkrar ledningen ut till garaget (3x16A porslinssäkringar). Dock är första halvan av kabeldragningen ut till garaget en modern EKLK 5G1.5. Andra halvan av sträckan är 4G2.5. Detta känns inte OK m.a.p. kabelarea. Funkar ju som det är nu då jag inte använder några större förbrukare, men om oturen är framme så finns det väl risk för en riktigt varm kabel? Vi pratar om ca. 6 meter 5G1.5-kabel (av totalt ca. 12 meter).
2. Kabeln från husets gängsäkringscentral går till en gängsäkringscentral ute i garaget. Där finns ingen JFB utan det kommer in en 4-ledare 4G2.5. Den första halvan av kabeln är som jag sa innan en 5G1.5, och där har man i mataränden tvinnat ihop PE och N och märkt kabelparet PEN och kopplat in den på Neutralskenan i husets gängsäkringscentral. Borde inte PEN-ledaren kopplas till Jordskenan så att man på ett korrekt sätt kan installera en JFB i garaget?
3. Matarkabeln (3x16A, 4G2.5) till BVP har ingen Jordledare. Är det ett problem? Anledningen är troligen att de gamla ägarna återanvänt en av husets originalkablar som på den tiden bara krävde 4G2.5.
För övrigt kan jag nämna att det är en salig blandning med färger