Kondensator poolvärmepump högre kapacitans än spec?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kojak

Kondensator poolvärmepump högre kapacitans än spec?

Inlägg av Kojak »

Hej

Har en poolvärmepump som jag misstänker har en trasig kondensator. Den startar och fläkten snurrar, men när den väl skall starta kompressorn så "brummar" det kort 2ggr, sedan går säkringen till den.
Hade 2 år sedan samma problem och då bytte jag kondensator och det fungerade, sen kan jag tycka det är anmärkningsvärt att kondensatorn bara håller 2 år.

Har nu beställt en ny kondensator från ett poolföretag, dock så hade de enbart en kondensator på 65 µF, medans "original" kondensatorn är på 60 µF. Kommer detta att fungera problemfritt, vilket de hävdar? Bifogar bild på original kondensatorn.
Säkringen som poolvärmepumpen är kopplad till är 10A

Undrar även om någon har något synpunkt på varför kondensatorn går efter 2 år, totalt har jag då gjort av med 2st kondensatorer på 8 år. Normalt? De kostar ju en del.
Kondensator.JPEG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Kondensator poolvärmepump högre kapacitans än spec?

Inlägg av YD1150 »

Det kommer att fungera bra då skillnaden är så liten, sen har kondensatorer en viss tolerans som ±5-10%. Är kondensatorn lite för stor så håller den lite längre innan kapacitansförlusten blir för stor så allt upphör fungera. Hur mycket fick du ge för kondensatorn om vi på forumet får veta det, ockerpris? För du kan köpa kondensatorer på andra ställen än hos tillverkaren. Är vanlig standard motorkondensator.
Kojak

Inlägg av Kojak »

369kr för kondensatorn och 140kr i frakt, dock tar de flesta poolföretag 695kr + frakt.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Electrokit säljer 60μF 450VAC för 199:- som jämförelse.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Länk?
Kojak

Inlägg av Kojak »

Tyvärr ser anslutningen annorlunda ut, skulle bli tvungen att modifiera lite.

Vad anser du om att jag är tvungen att byta kondensator efter 2år och totalt 2st på 8 år? Dålig kvalité? Eller finns det andra komponenter som kan vara defekta och orsaka detta?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Eventuella överspänningar på elnätet ger överslag internt i kondensatorn och förångar metallskiktet (den består av plastfolie som är metalliserad) och ger med tiden en kapacitansminskning. Det brukar stå någon uppskattad livslängd på x-antal timmar. Två år kanske är lite lågt, men jag vet inte hur mycket pumpen används. Men en liten ombyggnad kanske sänker kostnaden för dig, 695kr är mycket för en kondensator, sen går det att t.ex parallellkoppla två stycken 30μF så det blir 60 totalt.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Svårt att uppskatta hur mycket den går då det beror på väder. Den är inställd på 31 grader och stannar när den uppnått det och startar igen när den är nere på 30 grader.

Men den kan enbart gå när cirkulationspumpen är igång och den går 18 timmar om dygnet från första maj till sista september. Så det är maximala driften som är teoretisk möjlig.

Så om jag räknar snabbt 5mån med låt oss säga 30 dagar per mån så ger det 150 dagar X 18 timmar= 2700 timmar.

Gissar på att själva värmepumpen med kondensatorn ifråga går ca 70% av tiden. Då har vi 1890 timmar per år.

Så säg att den då gått nästan 4000 timmar på 2 år. Är det verkligen mycket i värmepumps sammanhang? Jag värmer ju kåken med en luft/vatten värmepump och jag gissar på att tekniken är liknande den i poolvärmepumpen. Den går ju betydligt mer, men aldrig haft problem med någon kondensator.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det står i databladet att de ska hålla 3000 timmar så det stämmer ju ganska bra https://datasheetspdf.com/pdf-file/810829/SUMEC/CBB65/1

Din luft/vatten VP har säkert trefasmotor och dessa behöver ingen kondensator, det är överlägset på alla vis.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Låter som att servicefirmorna gräver guld med att byta kondensatorer.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Idag dök den nya kondensatorn upp och den var uppenbarligen korrekt då det är en 60μF. Men jag undrar hur man kopplar i den, alltså spelar det någon roll vilken sida man ansluter så länge man ansluter samma kablar på samma sida som tidigare. Original kondensator hade 4st plintar(om man nu kallar dessa för det) på ena sidan och 2st plintar på andra sidan. Den som jag fick nu har 4st på båda sidorna. Jag kan inte se någon som helst märkning på kondensatorerna. Se bilder, den som har kablar kopplade är den defekta som jag vill byta ut och den utan den nya.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Sätt dit kablarna som de satt på den gamla, själva kondensatorn är opolariserad d.v.s. kvittar hur du vänder den.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Perfekt, av ren nyfikenhet, finns det någon anledning till att den gamla(original) har 4st på ena sidan och bara 2st på andra?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den första är gjord för en specifik applikation där man vet att det aldrig blir mer än 2 kablar på ena sidan, då kan man göra den 3 öre billigare genom att ta bort lite metall. Det blir också mindre risk för fel i fabriken när det inte finns för många onödiga anslutningar.
Den andra är universal och kan användas för alla olika apparater oavsett om det är 1 eller 4 kablar per sida.
Skriv svar