Beräkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Saskia

Beräkning

Inlägg av Saskia »

Är kass på det och matte. Och har en fråga om hur mycket batteri kapacitet jag behöver om jag förbrukar ca 300 kWh i månaden, alltså hur många amp jag behöver på batteripacken samt vilken volt skall jag använda med tanke på pris på inverter.
Skall förklara projektet och finns det lagliga hinder?
Betalar ca 200 i mån i elhandel och ca 430 i nätavgift så det blir billigare att ha två batteripack ett hemma och det andra vid källan så att säga.
Men det blir väl ett djä liv och går väl inte att genomföra så lätt.
Synpunkter tips mottages tacksamt.
alexanderson

Re: Beräkning

Inlägg av alexanderson »

Hur ofta skall du ladda upp batteriet ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Saskia skrev: 21 augusti 2020, 11:15:01 Synpunkter tips mottages tacksamt.
Ärligt talat så fattar jag ingenting av det där inlägget.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du har alltså en källa med gratis/billig energi där du tänker ladda ditt ena batteripaket?
Under tiden driver du din lägenhet (mtp förbrukningen gissar jag att det är en sådan) på det andra batteripaketet?
Och när det batteripaket du har i lägenheten tar slut, skiftar du dessa två?

300kWh per månad, för att göra det enkelt för oss säger vi att du jobbar hemma och har samma förbrukning varje dag (Corona gör livet så enkelt ibland)
du gör alltså av med 10kWh om dagen, och eftersom vi antar att det är en lägenhet och den låga förbrukningen antar vi att värmen inte är inkluderar..
Så de 10kWh är inte jämt spridda över dygnet..
Här måste du ju bestämma hur mycket du vill ändra ditt liv, vill du kunna köra micro och spis samtidigt?
Allt under en 2kWh växelriktare/inverter ser jag som otänkbart och då måste du tänka på varje apparatstart och vad du kör när.

Batteripack, mest i tiden är ju att köra på två Tessla pack..
Men vi antar att du kör på ett gäng 12V blyfritidsbatteri, peak strömmen till växelriktaren blir då någonstans över 200A. (verkningsgraden är ju inte på topp..)
Säg att varje batteri är på 70Ah och man får ju djupurladda fritidsbatterierna lite mer, så säg att du får ut 50Ah (högt räknat)
Ska batterierna räcka ett dygn och vi räknar på att växelriktare har en effektivitet på 80%...
Varje batteri får vi ut grovt räknat 12V * 50Ah = 600Wh ifrån och vi behöver 12500Wh (mtp effektivitet).
Alltså 21 batterier, i varje bank till en kostnad på typ 16 000 per bank, och varje bank kommer väga ca 400 kilo.

Om vi säger att du helt säger upp ditt elabonnemang sparar du ca 630 kr i månaden, efter 4 år har du sparat in kostnaden för batterierna.
Efter något år till har du sparat in växelriktaren med.
Sannolikt behöver du dock köpa nya batterier oftare än så, eller gå på tesla spåret, men då ligger ett batteripaket väl runt en 100 000 istället..
Och du behöver ju en släpvagn och dragbil för att transportera ditt 400 kilos batteri fram och tillbaka med.

Min magkänsla säger att det är billigare att betala elbolaget ström än att utnyttja whatever gratiskälla du hade luskat rätt på..

Ladda elbilen på jobbet och driva lägenheten på den när man är hemma på nätterna! :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

säter skrev: 21 augusti 2020, 12:13:35
Saskia skrev: 21 augusti 2020, 11:15:01 Synpunkter tips mottages tacksamt.
Ärligt talat så fattar jag ingenting av det där inlägget.
Nä, helt glasklart var det väl inte, men det har väl aldrig hindrat någon från att spekulera här tidigare?
Man får ju gissa och skarva lite där infon saknas..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, för att lagra 300kWh så behöver du minnst 300 st 12v 110Ah blybatterier.
Då är inte självurladdning medräknat.
En spis drar runt 6 kW så din omformare måste vara på minst denna effekt, förmodligen runt 10kW för att klara andra saker samtidigt.

Kostnaden för batterierna blir väl runt 500kSEK eller så, omformare kanske 10k

Men som sagt, förstår ingenting vad TS vill uppnå.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Äh, jag körde en trinettkök från bauhaus i hästlastbilen på en 2kW/24V växelriktare från Clash Ohlsson.
Kompletterat med en micro...
Man fick ju bara köra en sak åt gången, och det gick faktiskt att koka pasta på elspisen och sen ändå få igång lastbilen efteråt:D
(Och växelriktaren hade inte internet, så den kunde inte läsa här vad den skulle klara, utan startade glatt upp kompressorn i kylskåpet...)

Men att leva så hemma? Nä tack :)
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

TomasL skrev: 21 augusti 2020, 12:34:37 Tja, för att lagra 300kWh så behöver du minnst 300 st 12v 110Ah blybatterier.

En spis drar runt 6 kW så din omformare måste vara på minst denna effekt, förmodligen runt 10kW för att klara andra saker samtidigt.

Kostnaden för batterierna blir väl runt 500kSEK eller så, omformare kanske 10k

TS har kanske vedspis eller gasspis (biogas eller gasol) !
Begagnade truckbatterier finns att köpa på skroten !
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det vore väl bra med lite information innan vi spekulerar vilt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

AndLi skrev: 21 augusti 2020, 12:40:55 Äh, jag körde en trinettkök från bauhaus i hästlastbilen på en 2kW/24V växelriktare från Clash Ohlsson.
Kompletterat med en micro...
Man fick ju bara köra en sak åt gången, och det gick faktiskt att koka pasta på elspisen och sen ändå få igång lastbilen efteråt:D
(Och växelriktaren hade inte internet, så den kunde inte läsa här vad den skulle klara, utan startade glatt upp kompressorn i kylskåpet...)

Men att leva så hemma? Nä tack :)
Vill man så kan man köpa ett gasolkök på Biltema, så blir det mera friluftsliknande!
Saskia

Inlägg av Saskia »

1: Bor i torp på landet eldar med ved och hugger för hand, bra motion och kul när du har lärt dig swingen.
2: Batterier Teslas nya panasonic. Eller en BMW pack från 2015 med 8 bank a 48 volt, ett antal 18650. Kostnad runt 1000kr för BMW, Teslas frakten och inga garantier eftersom dom varit testade till max, men hälften av cellerna är OK enl ord men som ni vet lita aldrig på en american. Och sorry kan inte hjälpa till med införskaffande av batterier. Det finns i USA men frakten?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På vilket sätt ska du ladda batterierna?
svanted

Inlägg av svanted »

du vill alltså slippa nätavgifterna i torpet genom att säga upp nätkopplingen där och använda batterier som fraktas mellan hemmet och torpet?
right?
ett 100Ah batteri innehåller c.a. 1.2 kWh

alltså 250 st/månad i energi,

lika med 3st av de största tesla-accarna, ja du förstår...

hur ofta kan du ladda?

storleken krymper med faktor laddtillfällen per månad...

edit:
och du borde hitta alternativ till allt som inte måste drivas med el, vilket borde ge stora energiminskningar,
typ gasolspis, gasolvärmare/solpaneler för värme e.t.c.

så kanske du klarar dig med en liten växelriktare och en solpanel på taket till ett mindre batteri.

edit igen:
ok, han bor i torpet, slarvläste...
delar av inlägget kan då ignoreras. :)
Senast redigerad av svanted 22 augusti 2020, 10:54:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Han bor ju i torpet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

48V i 8 banker säger ju inget om deras kapacitet...

Men visst går det att köra ett torp off grid, det blir ju en annan typ av livskvalitet, och det gäller nog att vara lite händig vid strul med ens bilbatteribanker. Man kan ju också börja fundera på om det är vettigt att köra ett 230V nät eller driva belysning direkt på DC spänningen. Spisen är ju bättre att köra på gasol/ved. Kylskåpet kan ersättas av en jordkällare i köksgolvet....

Solceller och vindkraftverk kan ju hjälpa upp situationen lite.

Men att åka iväg med sin batteribank flera gånger i veckan och ladda tror jag man blir sjukt trött på efter ett tag, såvida man inte klarar sig över en helg och plockar strömmen i närheten av jobbet.

Jag tror det blir svårt att räkna hem, men sen värdesätter jag ju bekvämligheten med..
Skriv svar