Göra egen spole till induktionsvärmare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FourFClub

Göra egen spole till induktionsvärmare

Inlägg av FourFClub »

Jag har beställt en liten induktionsvärmare av denna https://youtu.be/_-LJjdixxus modell för att värma upp en skruv som inte vill lossna. Skruven är ca. 4,5mm och nedsänkt i ett hål om ca. 6-7 mm, så den medföljande spolen är på tok för stor.

Jag planerar att göra en tunn spole genom att vira 1,2mm koppartråd runt en 5mm pinne, men vet inte hur detta kommer påverka funktionen, eller om det kommer fungera alls. Finns det någon som har koll på om det skulle fungera tillfredställande eller om det är något jag behöver tänka på/ta hänsyn till i detta?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Göra egen spole till induktionsvärmare

Inlägg av Glenn »

Finns nån tråd här där nån bygger en och använder bromsrör för spolen.

Men jag gissar att elektroniken förväntar sej en spole av en viss storlek av en viss dimension tråd, så det kan nog gåm illa.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Spolens egeninduktans har förmodligen en avgörande betydelse för funktionen av elektroniken.
Även ledningsförmågan för de material som skall värmas upp. Material med dålig ledningsförmåga som stål och mässing är lättare att värma upp än koppar.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Spolen ingår i en resonanskrets så du behöver ungefär samma induktans för att det skall fungera väl.

Att använda en mycket mindre spole ger betydligt lägre induktans och därmed mycket högre resonansfrekvens vilket kan medföra att kretsen inte fungerar, eller fungerar dåligt, dvs poff. Främst effektrissorna då.

Har du tittat på en "tjurk*k"? Aka grispi*t? (den är taggad så tom på KjelloCo)
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Om du minskar diametern gör då spolen i två lager. Med luft mellan lagren och varven för kylningen.
Skriv svar