Laga fläktmotor som brunnit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HåkanH

Laga fläktmotor som brunnit

Inlägg av HåkanH »

Hej,
Fläktmotorn till min vedpanna har slutat fungera. När jag öppnade den såg jag att kontakterna hade bränt hål i tejpen runt lindningen. Några frågor:
1. Vad använder man för tejp? Den är orange-brun, ingen vanlig eltejp, liksom en tunn plastfilm. Var får man tag i sån?
2. Hur löder man fast ledarna? Det är 5 ledare. Färgerna är borta och en del lödningar har lossnat, men det ser ut som om nollan var lödd mot en koppartråd i lindningen, svart och grå var ihoplödda och kan ha varit lödda mot en annan koppartråd, samt att brun var lödd på en termistor som i sin tur var lödd mot en tredje koppar tråd i lindningen. Jorden var fortfarande hel, dock med lite bränd isolering. Verkar detta logiskt?
3. Det såg ut som om ledarna med lödning mot koppartrådarna var isolerade mot resten av lindningen. Är det så man ska göra?
4. Varför kan det ha brunnit? Är det ett tecken på något annat fel, tex att kondensatorn är trasig? Eller något annat? Var ska man leta?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Laga fläktmotor som brunnit

Inlägg av SeniorLemuren »

Det går ju inte att se om det är logiskt med den beskrivning du lämnat. Ta en eller flera bilder på hur det ser ut. Om det varit så varmt så att lödningar släppt på lindningen så är det troligt att det är kortis i lindningen. Oavsett det så är det där inget du skall försöka reparera eftersom du helt saknar kunskap.
HåkanH

Inlägg av HåkanH »

Jag har listat ut hur ledarna var lödda nu. Återstår alltså frågan om vilken sorts tejp man använder och vad som kan ha orsakat felet. Ett vanligt fel på dessa pannor är trasig kondensator. Kan det orsaka överhettning i motorn? Eller kan det vara något annar?
butthead

Inlägg av butthead »

Jag tycker allt talar för att du ska byta den istället för att laga den.

Jag killgissar att tejpen antingen är den gula tejp som används för transformatorlindningar eller kaptontejp. Chansa inte, då detta kan vara ett isolationlager för att möta de regulatortiska elsäkerhetskraven som finns för din säkerhet.
Skriv svar