kretskort....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

kretskort....

Inlägg av anlamotte »

Hej!

Jag har gjort ett första försök att göra ett
kretskort, det är en mycket enkel historia som
är en del av ett styrsystem för discolampor.

Problemet är att all koppar som ska försvinna
under etsningen inte har gjort det vilket har
lett till att i stort sätt hela kretskortet är ledande......

Vad kan detta bero på..? Har jag belyst för lite..?

Såhär har jag gjort...

Först skrev jag ut det hela på 2 overheadfilmer, la dom
på varandra med en glas-skiva ovanpå och belysta i ca
4 minuter med en 300W UV lampa på ca 40cm avstånd.

Därefter framkallning (pulver från Kjell & CO) och sedan
etsning, 50 grader och pulver från Kjell & CO....

Detta blev resultatet....

Bild

det som syns som mörka banor är helt kopparfärgat
i verkligheten...

Sen när man ska borra, funkar det bra med en vanlig
sladdlös borrmaskin eller behöver man köpa nån såndär
miniborrmaskin..??

tacksam för svar!!
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Om du låter kortet ligga i etsbadet längre tid försvinner det ingen mer koppar då och ungefär hur länge hade du kortet i etsbadet nu?

Om du använder ett stativ så fungerar det nog bra med en vanlig borrmaskin bara du använder små borr. Själv köpte jag en "Dremel kopia" på Harald Nyborg för 130 kr och den fungerar fint.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag tror att du måste etsa mycket längre. se till att ha varm etsvätska hela tiden och låt vätskan vara i rörelse hela tiden. All koppar runtomkring ska nämligen försvinna innan det är klart, detta syns mycket tydligt.

/Johan
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det du också kan tänka på är att tex. koppla övrig koppar till jord signalen. På så sätt behöver du inte etsa bort lika mycket koppar. Vilket medför att etslösningarna räcker längre.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

ok.. jag etsade först i ca 3-4 minuter, sedan tog jag upp kortet och tittade på det.. efter det la jag ner det i vätskan igen men då hände det inget mer...

avtar etsningen om tar upp kortet och sedan lägger ner det igen..?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nu har jag inte exakt koll på hur lång tid det brukar ta när jag etsar men säg att jag kanske etsar över 15 minuter.
Prova även att etsa i varmare lösning än 50 grader. När jag etsar använder jag ingen termometer men jag brukar ha det på gränsen till att det börjar koka, så att det kommer någon enstaka bubbla här och var från bottnen.

Om du bara tar upp och kollar lite på kortet och sedan tar ner det igen så borde det inte påverka etsningen tycker jag.

Från början trodde jag att ju starkare lösning man använde desto snabbare gick det att etsa men det visade sig att så var inte fallet. Har man för mycket etspulver löst i vattnet så händer det knappt något, ytan blir lite grynig bara. Använde knappt en matsked etspulver i 2 deciliter vatten senast jag etsade och det gick fint, så om det inte hjälper att förlänga tiden så kan du prova med att ändra styrkan på etslösningen.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Det ser ut som du skulle behöva fram kalla kortet lite längre tid....
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

anlamotte skrev:ok.. jag etsade först i ca 3-4 minuter, sedan tog jag upp kortet och tittade på det.. efter det la jag ner det i vätskan igen men då hände det inget mer...

avtar etsningen om tar upp kortet och sedan lägger ner det igen..?
Jag tycker det ser ut precis som när man haft i kortet i etslösningen för kort tid (och/eller kanske för kallt), ser ut som att etslösningen har börjat gnaga på kopparn, men inte hunnit klart. Prova kör det längre bara och glöm inte att värma vattnet. Det ska gå fint att stoppa ner det igen efter att ha tagit upp det.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

nej det är inga problem att ta upp det och sedan stoppa ner det igen

se till att ha det varmt och vicka på skålen (ännu bättre är ju att ha ett riktigt kärl med luftpump som rör om vattnet)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har en 300W UV-lampa, och den måste värmas upp i ca 4 minuter innan själva UV-strålningen är så hög som den ska vara. Under denna tid har jag kort och glasskiva övertäckt med en tjock tidning. När lampan är uppvärmd tar jag bort tidningen och så belyser jag kortet i ca 7 minuter. Funkar bra tycker jag. Det går att belysa i mer än 20 minuter och få ett bra resultat, men då jäklar får man vara snabb med framkallaren, då nästan all fotoresist löses upp efter 1 sekund! :D

Hålen i kretskortet gör jag med ett 0,7mm-borr och en miniborrmaskin. 1mm är alldeles för stort, vilket brukar vara det minsta som funkar i en vanlig sladdlös, som dessutom går alldeles för sakta. 15000rpm är lagom :)
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Du är väll fultmedveten om att det som ar svart på orginalet blir koparn på kortet.

JAg tycker det ser ut som du har etsat för lite me Inveterat Original.
allså, det du ska ha koppar har du transparant. och vise versa.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

hmmm... banorna på min OH-film är svarta som det ska vara...?

och det som ser ut som mörka banor på bilden är helt kopparfärget
i verkligheten.

Men jag tror som ni säger att jag har etsat för kort tid, ska göra
ett nytt försök när jag får fler kort från Kjell&Co, de visade
sej vara slut för tillfället....
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Fortsätt du på ditt redan befintliga kort om du inte har tvättat av fotoresisten med sprit.

Det är bra att låta kortytan komma i kontakt med luft. Det är då själva etsnigsprocessen är som effektivast.
Så jag brukar ha såpass lite vätska i kärlet så man kan viak behållaren o då täcker det endast 50% utav kortet. O så hålle rman på o vickar fram och tillbaka. Vänta tills man ser att vattnet drar sig bort ifrån ytan o vkicka över till andra sidan.

Etsning är en konst som är tidskrävande att lära sig själv om man inte får hjälp utav kunnigt folk.

Det finns flera bra (svenska) sidor som beskriver fint hur man skall gå tillväga.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag är mycket noga med att kortet får så lite kontakt med syre som möjligt från det att det åkt ner i framkallningsvätskan. Allt för många gånger har jag erfarit att etsningen spolierats helt pga det lilla kalk som bildas då vattnet dunstar på kortet. T.ex då jag framkallade och sen sköljde av kortet, lät det ligga i luften medans jag hällde i etsvätskan i samma kärl (jag hade bara ett som passade :p ) Det försvinner ingen mer koppar. Testade då att ha i mer etspulver och hetta upp vattnet till närmare 80°, bara för att se att de synliga banorna blev smalare och smalare, medans på den del som vatten dunstat på hände det ingenting.
Skriv svar