Hjälp med en timerkrets
Hjälp med en timerkrets
Hej.
Kan någon vara snäll och hjälpa mig med en timerkrets som skall styra ett 24v relä?
Jag har sett många exempel på youtube men inte med 24v. (555 timer) jag förstår principen på ett ungefär. Det är storleken på kondningen och motståndet som bestämmer tiden.
För den som vill hjälpa mig så önskar jag en tid på ca 10 min sen ska relät slå ifrån.
Relät i sin tur skall styra en luftpump (bubblorna till spabadet) eftersom den bara får köras 10 min i taget så behöver jag ha något som hindrar den från att starta igen om man försöker.
Jag vill starta och stoppa bubblorna via en enkel knapp på manöverpanelen.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Hälsningar Mattias
Kan någon vara snäll och hjälpa mig med en timerkrets som skall styra ett 24v relä?
Jag har sett många exempel på youtube men inte med 24v. (555 timer) jag förstår principen på ett ungefär. Det är storleken på kondningen och motståndet som bestämmer tiden.
För den som vill hjälpa mig så önskar jag en tid på ca 10 min sen ska relät slå ifrån.
Relät i sin tur skall styra en luftpump (bubblorna till spabadet) eftersom den bara får köras 10 min i taget så behöver jag ha något som hindrar den från att starta igen om man försöker.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Hälsningar Mattias
Re: Hjälp med en timerkrets
10 min är mycket lång tid att ha på en 555-krets! Ostabilt lång tid.
Det enklaste - och "mest korrekta" ville ju vara att ha en timer som summerat körtid med ett visst (snabbt) intervall.
Tänk att du räknar upp varje sekund om pumpen kör. Når den kommer till max (600) kan den inte räkna upp mer och den har då aktiverat en flip-flop som avgör om pumpen får köra.
När pumpen INTE kör räknar samma räknare ner till den kommer till noll, då flippas flip-flop'en till att tillåta att pumpen kör igen.
Når pumpen inte kör räkas alltså ner till 0 och när den kör räknas det upp till 600 med en 1 Hz klocka.
Om pumpen sedan kör 5 minuter och blir stängd av (räknaren på 300), kommer räknaren INTE att ha uppnått de maximala 10 minuter - men om du slår pumpen på efter 10 sek. kommer den att fortsätta från 200 där den räknade ner till.
Detta sätt vill säkerställa att du kan göra den enkelt och smidigt - så länge att driften är max 50% av tiden.
Enklast är att ta en µC till detta, den ska såklart programmeras också och det smidigaste är väl att ha knapparna anslutna också.
Det enklaste - och "mest korrekta" ville ju vara att ha en timer som summerat körtid med ett visst (snabbt) intervall.
Tänk att du räknar upp varje sekund om pumpen kör. Når den kommer till max (600) kan den inte räkna upp mer och den har då aktiverat en flip-flop som avgör om pumpen får köra.
När pumpen INTE kör räknar samma räknare ner till den kommer till noll, då flippas flip-flop'en till att tillåta att pumpen kör igen.
Når pumpen inte kör räkas alltså ner till 0 och när den kör räknas det upp till 600 med en 1 Hz klocka.
Om pumpen sedan kör 5 minuter och blir stängd av (räknaren på 300), kommer räknaren INTE att ha uppnått de maximala 10 minuter - men om du slår pumpen på efter 10 sek. kommer den att fortsätta från 200 där den räknade ner till.
Detta sätt vill säkerställa att du kan göra den enkelt och smidigt - så länge att driften är max 50% av tiden.
Enklast är att ta en µC till detta, den ska såklart programmeras också och det smidigaste är väl att ha knapparna anslutna också.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Titta på CD4060 en CMOS-krets med oscillator och räknare. Väldigt populär för lite längre tider.
Den här modulen kan man hitta billigt på AliX eller eBay: FRM01
Den här modulen kan man hitta billigt på AliX eller eBay: FRM01
Ja, CD4060 är som sagt mycket användbar!
Här några exempel om du vill bygga ihop den själv: https://www.engineersgarage.com/electro ... c-cd-4060/
En praktisk Äggklocka! : https://www.eeweb.com/extreme-circuits/egg-timer
Här några exempel om du vill bygga ihop den själv: https://www.engineersgarage.com/electro ... c-cd-4060/
En praktisk Äggklocka! : https://www.eeweb.com/extreme-circuits/egg-timer
-
Den mest använda timerkretsen för långa tidsintervall är XR-2242.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
En riktig "bonnavariant" är en vanlig dygnstimer, fast de brukar ha 15-minutersintervall, men iallafall om man flippar varannan kontakt så går den på en period och är av en period.. osv
Jag kanske missar något väsentligt men det var väl ungefär så det skulle fungera?
Jag kanske missar något väsentligt men det var väl ungefär så det skulle fungera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tror att ts behöver lämna lite mera information?
Skall man addera div korta intervaller på tex 1-2 min och kolla att summan inte blir mer än 10 minuter och då inom vilken totaltid tex 30 minuter?
Om max körtid uppnås hur länge måste motorn då svalna innan man kan köra en ny 10 minuters period?
Kanske ett utdrag ur manualen där tillverkarens rekommendation står?
Skall man addera div korta intervaller på tex 1-2 min och kolla att summan inte blir mer än 10 minuter och då inom vilken totaltid tex 30 minuter?
Om max körtid uppnås hur länge måste motorn då svalna innan man kan köra en ny 10 minuters period?
Kanske ett utdrag ur manualen där tillverkarens rekommendation står?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det måste jag testa med min 2-kanals timer.Relät i sin tur skall styra en luftpump (bubblorna till spabadet) eftersom den bara får köras 10 min i taget så behöver jag ha något som hindrar den från att starta igen om man försöker.
@Palle: Precis! Det vi fattas är hur lång tid det måste gå INNAN pumpen kan startas igen. Att den får gå max 10 min är klart men tid till nästa start?
Vad TS behöver är ett Paus-gångtidsrelä, till exempel https://www.tele-online.com/resources/d ... e3zi20.pdf
Ja, det stämmer! En gammal klassiker! Har byggt mycket med XR2240 under åren! Det fanns 2250 och 2260 också. Men det verkar som om produktionen har lagt ned? Dessa fanns för några år sedan på Elfa och Bhiab.alexanderson skrev:Den mest använda timerkretsen för långa tidsintervall är XR-2242.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
De flesta av dåtida Syrelec tidreläer använde CD4060, troligen de flesta andra fabrikat också.
Här är en krets som driver ett relä i 10 min och sedan upprepar detta efter en valbar tid. Går säkert att lätt modifiera efter önskemål. http://www.diy-electronic-projects.com/ ... rval-Timer