Hej
Ny här, så jag vet inte om frågan hamnar på rätt platts...
Jag vill tända/släcka en LED vid en specifik resistans. Det är för att indikera lågnivå i en bränsletank. Bränslemätaren är trasig men jag vill ändå ha någon indikering på när på bränslet börjar ta slut.
Givaren i tanken ändrar resistans mellan ca 5 (full) till 80 (tom) ohm.
Finns det något enkelt sätt att lösa detta på? (förutom att köpa ny mätare)
Til/från vid specifik resistans
Re: Til/från vid specifik resistans
Sätt givaren i en spänningsdelare och använd nån form av komparator.
Men det förutsätter då att du är ensam om att läsa av givaren, går den även till en tankmätare eller nåt kanske det inte funkar lika lätt.
Å andra sidan, om du sätter den i en spänningsdelare och använder en OP-stärkare som komparator så kan du lika gärna använda OP-stärkaren som just en förstärkare och koppla den till ett mätinstrument istället. Då får du en tankmätare.
Om det är billigare och enklare än att köra en ny mätare är väl upp till dig att avgöra.
Men det förutsätter då att du är ensam om att läsa av givaren, går den även till en tankmätare eller nåt kanske det inte funkar lika lätt.
Å andra sidan, om du sätter den i en spänningsdelare och använder en OP-stärkare som komparator så kan du lika gärna använda OP-stärkaren som just en förstärkare och koppla den till ett mätinstrument istället. Då får du en tankmätare.
Om det är billigare och enklare än att köra en ny mätare är väl upp till dig att avgöra.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En liknande tråd nyligen kanske har lite svar:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=98491
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=98491
Visst går det.
För att mäta motståndet behöver man dra en viss ström genom motståndet - och detta kan göras vid att montera ytterligare ett motstånd till en spänningskälla och sedan mäta spänningen över flottören.
Man kan sedan lägga till en komparator och få en brytning som indikerar på rätt sätt.
Som Nerre skriver blir det resultatet en spänningsdelare med en komparator.
För att mäta motståndet behöver man dra en viss ström genom motståndet - och detta kan göras vid att montera ytterligare ett motstånd till en spänningskälla och sedan mäta spänningen över flottören.
Man kan sedan lägga till en komparator och få en brytning som indikerar på rätt sätt.
Som Nerre skriver blir det resultatet en spänningsdelare med en komparator.
Tack för tipsen. Googlade runt lite i ämnet och kom fram till att en schmitt trigger borde vara det optimala. Då får jag med lite hysteres på köpet.