RS485, hur viktigt är det att det är tvinnat 2 meter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia

RS485, hur viktigt är det att det är tvinnat 2 meter?

Inlägg av SueCia »

Hej!

Har problem med kortläsare till ett system, vi har bytt ut ett gammalt system som fungerade bra, återanvänt alla kablar. Mellan dörrcentral och kortläsare har vi: EQQXB 1x4x0,5 dvs ej tvinnad kabel till kortläsaren, det är en RS485bus mellan dörrcentral och kortläsare, jag har problem med att kortläsarna buggar ur, slutar svara och startar om sig själva då och då.

Detta menar tillverkaren kan beror på att kabeln mellan dörrcentral och kortläsaren inte är tvinnad, kan det verkligen spela någon roll på en 2 meter lång kabel?

MVH //
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: RS485, hur viktigt är det att det är tvinnat 2 meter?

Inlägg av TomasL »

Beror på vad som finns nära den, tvinnad kabel släcker en hel del störningar.
Kan du se vilken typ av fel du får, CRC/Paket/Framing osv
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Vad kör ni för system?
Jag kan säga att ja det är jätte viktigt men kan funka.

Har varit med om att det blir total flipp när man inte gör rätt med bussen.

Sedan kan det finnas andra problem som orsakar följdproblem som man kan stirra sig blint på.

Har lyckats få till en latch funktion mellan en öppnar knapp och en armbågskontakt i ett rco system pga att någon tänkt fel och gjort ett 15 meter långt T stick på bussen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är känsliga ingångar så det kan absolut få flipp utan tvinnat, finns en anledning till att det alltid är det annars. 2 meter kabel är rena antennen i fel område.
Castor

Inlägg av Castor »

Är termineringsmotstånden desamma som tidigare, kan ställa till problem om ändrade.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De skall ju vara 120 Ohm, men man måste ju terminera riktigt, dvs i bägge ändarna
SueCia

Inlägg av SueCia »

Tommy_Naseem skrev:Vad kör ni för system?
Jag kan säga att ja det är jätte viktigt men kan funka.

Har varit med om att det blir total flipp när man inte gör rätt med bussen.

Sedan kan det finnas andra problem som orsakar följdproblem som man kan stirra sig blint på.

Har lyckats få till en latch funktion mellan en öppnar knapp och en armbågskontakt i ett rco system pga att någon tänkt fel och gjort ett 15 meter långt T stick på bussen.
Det satt tidigare ett Vanderiblt Entro, nu byter vi ut det mot Vanderbilt Omnis, entro terminerade vi med 120 ohms motstånd, omnis terminerar vi med 100 Ohm enligt instruktion.

Däremot terminerar vi inte bussen mellan kortläsare/E200 (noden), det har jag aldrig hört talas om att man ska göra, det säger inte heller tillverkaren.
Henry skrev:Det är känsliga ingångar så det kan absolut få flipp utan tvinnat, finns en anledning till att det alltid är det annars. 2 meter kabel är rena antennen i fel område.
Ska prova på den anläggningen med störst problem att byta ut till tvinnat, hoppas på det bästa :)
Castor skrev:Är termineringsmotstånden desamma som tidigare, kan ställa till problem om ändrade.
Som sagt, terminerar alltså inte slingan mellan E200 och VR40läsaren.

MVH //
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

RS485 skall alltid termineras i bägge ändar, oavsett vad diverse tillverkare säger.
DVS Första och sista fysiska enheten på bussen skall ha terminering.
SueCia

Inlägg av SueCia »

E200:an har ju en "reader" utgång, kan det helt enkelt vara så att den redan är terminerad med 120 ohm, likväl som VR40läsaren då?

E200:noderna pratar ju med E100 Centralen genom något som kallas "Echelon buss" antar att detta är någonting helt annat?
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Skulle rekommendera att du ställer frågan i säkerhetsgruppen på FB. där finns det många Omnis kungar.

Själv gillar jag Rco bättre.

Har du du dubbla läsare på e200 noder (mf1050e)
behöver man ha en diod mellan läsarna för att de inte skall få flipp.

Har dock bara skruvat omnis på ny anläggning med rätt kablage.

Men borde vara ganska smal sak o byta kablage om det inte ligger intryckt mellan karmen och väggen i silikon.

Ni kör senaste versionen på servern?

Vet att det kom en del förbättringar för ett par år sedan gällande kommunikationen mellan server och central.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Echelon bussen är en LON buss om jag inte har fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man brukar inte terminera permanent, antingen vis dip-switchar/jumprar, mjukvara eller fysiska motstånd.
Echelon buss är samma som LON-Bus, vilket är något helt annat, visserligen kör de över TP, men standarden ser hel annan ut jämfört med RS485, om jag inte mins helt fel.
jah

Inlägg av jah »

SueCia skrev:...Mellan dörrcentral och kortläsare har vi: EQQXB 1x4x0,5 dvs ej tvinnad kabel till kortläsaren //
Plockar du ut "rätt" parter i en 1x4 så blir den löst partvinnad, par1=vit-blå, resp par2=grön-lila.
Jepp, har testat detta i verkligheten, och sett det fallera om man blandar. Inte alltid, men naurligtvis när man minst önskar det :?

Ju högre hastighet ju viktigare med terminering.
Upp till 9600 funkar det oftast utan. Beror lite på vilka transceivers som används, vilken miljö och om det finns "bias"-resistorer och vilka värden de har.

Mitt recept på framgång med RS485:
- partvinnad kabel, skarva inte hej vilt med olika kabeltyper i onödan (blandning fastighetsnät-CAT-kabel har jag sett fallera med konstiga fenomen)
- busskoppling utan (långa) avstickare, inga stjärnor, inga cirkulara kopplingar
- Avstickare görs med fram-retur för att bibehålla rak buss.
- en terminering i varje ända på bussen, dvs två, varken mer eller mindre, standard 120ohm (CAT-kabel är egentligen 100ohm, så den kan termineras 100ohm också). Samma värde i båda ändar.
- bias-resistorer (dvs pull-up resp pull-down). Om terminerat rätt, ~680-1k @5V, oterminerat max 10k
- Noll/utjämnings-ledare! (Jordning kan vara lurigt, så se upp så att denna inte råkar bli utjämnade mellan två t.ex byggnader/spänningsaggregat...! :shock:)

/J
xxargs

Inlägg av xxargs »

två meter är inte så långt men om den oskärmad, är dragen längs efter en järnyta, ligger i en järnbalk eller järnrör och det är en massa ledningar i paret som är inkopplat till annat eller helt öppna änder eller ihopvirade mot varandra så kan även korta sträckor ställa till med mycket om datahastigheten är högre.

termineringsmotstånd skall vara samma som kabelns impedans (som kan vara något helt annat om det tex. ligger tätt efter en plåtyta) - inte vad det står i bruxet - 100 - 120 Ohm brukar fungera då det mesta i signalkabelväg ligger i området, men om det inte fungerar med 100 Ohm - har du provat med 120 Ohm (dvs den gamla termineringen) ? och se om det blir skillnad.

kika på hur trafik-pulserna ser ut i termineringarna oscilloskop och 10x-probe (den skall vara friflytande, ej jordad, helst batteridrivet) - sådan kan ge hint om ev problem, också om det är stor skillnad i datahastighet då det är skillnad om det pratar med 10 kbit (9600 Baud) och 1 Mbit då det blir kinkigare med högre hastighet.
SueCia

Inlägg av SueCia »

Osciloskop har jag inget så det blir svårt, skulle inte kunna tyda det iallafall :)

Jag tror att jag har lärt mig något nu dock..

Jag har ALLTID kopplat buss-slingorna enligt bilden jag bifogar, då använder jag FLQQBR 2x1.5+2x2x0.5 där jag använt vit/blå som bus till, och vit/orange som buss från, den kabeln är typiskt 1-5 meter lång.

Skulle det alltså vara OK att koppla som jag ritat i den högra bilden? Isåfall, hur långt skulle det avsticket vara OK att göra?
Bild

För att återgå till problemet, jag ska ta den anläggningen som krånglar mest och byta ut kablaget till partvinnat mellan kortläsare/E200 och se om det förändrar något. Fast där tror jag t.o.m att kabeln är under 0.5 meter :( ...
Skriv svar