Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Klurig överskrift, men har en fundering angående lysdioder.
Jag håller på med en kontrollenhet för att felsöka på radiostyrning av i mitt fall traverser.
De vanliga manöverspänningarna är antingen 48 volt eller 230 volt beroende på fabrikat.
Tänkte göra en liten låda med lysdioder, 8 stycken då det kommer in 8 signaler från mottagaren.
Nån som har en idé hur jag ska få ihop det på enklaste sätt?
Olika motstånd beroende på spänningen?
PS. Jag är väldigt dålig på elektronik så lite hjälp tackar jag för
Jag håller på med en kontrollenhet för att felsöka på radiostyrning av i mitt fall traverser.
De vanliga manöverspänningarna är antingen 48 volt eller 230 volt beroende på fabrikat.
Tänkte göra en liten låda med lysdioder, 8 stycken då det kommer in 8 signaler från mottagaren.
Nån som har en idé hur jag ska få ihop det på enklaste sätt?
Olika motstånd beroende på spänningen?
PS. Jag är väldigt dålig på elektronik så lite hjälp tackar jag för
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
AC eller DC?
Skall se om jag hittar den vi använder på jobbet, den tar dom flesta spänningar.
Edit:
Skall se om jag hittar den vi använder på jobbet, den tar dom flesta spänningar.
Edit:
JimmyAndersson skrev:Rubriken säger AC i båda fallen.
Senast redigerad av Jonaz 14 mars 2020, 09:14:21, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26309
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Att bygga själv något som ska test-verifiera om 220 Volt finns är inga problem.
Lysdiod eller ännu enklare en glimlampa och ett motstånd är allt som behövs men om man inte är väldigt bevandrad inom elektronik och är väl insatt i hur möjligt dödliga spänningar ska hanteras isolations och säkerhetsmässigt, så ska man nog tänka en gång till.
Det finns miljoner kretsar som man hellre bör satsa på att bygga för att utvidga sitt kunnande och bygga användbara mätverktyg.
En bra säkerhetsklassad och certifierad spännings-provare kostar inte så mycket, från hundralappar och uppåt, dvs du kommer inte tjäna något på att bygga själv i motsvarande, troligen blir självbygge dyrare med sämre kvalitet.
Att bygga på sämre grund kunskapsmässigt eller om man måste bygga efter någon annans ritning, så fattas fortfarande mycket för att förstå de olika byggkraven för att kunna bygga enligt säkerhetsklasser typ KAT IV 600 V/ KAT III 1 000 V.
Ett exempel: https://instrumentcenter.se/sortiment/h ... -1200-v-dc
Är det dyrt finns billigare på claes mfl. med olika mängd finesser.
Just vad gäller lysdioder så testa gärna innan köp så att lysdioderna lyser tillräckligt starkt även i dagsljus. Dessa ska ur säkerhets-synpunkt fungera utan interna batterier och sådant leder till att billiga varianter ofta lyser uselt svagt, då det är mer krävande att bygga så att lysdioderna drivs med jämn och god ljusstyrka över stor spänningsområde via den inbyggda konstant-ström-generatorn.
Vill du bygga en testbox som ska visa flera olika inkommande ledningar samtidigt, köp 8 st glimlampor.
https://www.elfa.se/sv/indikeringslampa ... p/13365827
En glimlampa kan tändas vid 60-70 Volt men indikeringslamporna har ett seriemotstånd inbyggt så att lampan ska lysa lagom starkt först vid avsedd spänning. Vill man få snävare spänningstoleranser kan man låta en transitor styra glimlamps-strömmen men det blir genast mycket knepigare säkerhetsmässigt.
En fördel med glimlampan+motstånd är att den tål betydligt mer stryk än en lysdiod om det finns transienter på spänningen från elmotorer och liknande och för en lysdiod krävs betydligt fler komponenter för att få duglig och säker funktion.
Lysdioden tänds redan från 3 Volt och resten av spänningen upp till 230Volt måste hanteras på annat sätt. Serie-kondensator och likriktarbrygga samt lite skyddsmotstånd är enklaste lösningen för att tända en lysdiod men det kommer lysa från vid både 30 och 230 Volt så därför måste man bygga en switch som öppnar strömmen till lysdioden först när spänning överstiger önska spänning för att få en tydlig indikering att man är i närheten av rätt spänning.
Lysdiod eller ännu enklare en glimlampa och ett motstånd är allt som behövs men om man inte är väldigt bevandrad inom elektronik och är väl insatt i hur möjligt dödliga spänningar ska hanteras isolations och säkerhetsmässigt, så ska man nog tänka en gång till.
Det finns miljoner kretsar som man hellre bör satsa på att bygga för att utvidga sitt kunnande och bygga användbara mätverktyg.
En bra säkerhetsklassad och certifierad spännings-provare kostar inte så mycket, från hundralappar och uppåt, dvs du kommer inte tjäna något på att bygga själv i motsvarande, troligen blir självbygge dyrare med sämre kvalitet.
Att bygga på sämre grund kunskapsmässigt eller om man måste bygga efter någon annans ritning, så fattas fortfarande mycket för att förstå de olika byggkraven för att kunna bygga enligt säkerhetsklasser typ KAT IV 600 V/ KAT III 1 000 V.
Ett exempel: https://instrumentcenter.se/sortiment/h ... -1200-v-dc
Är det dyrt finns billigare på claes mfl. med olika mängd finesser.
Just vad gäller lysdioder så testa gärna innan köp så att lysdioderna lyser tillräckligt starkt även i dagsljus. Dessa ska ur säkerhets-synpunkt fungera utan interna batterier och sådant leder till att billiga varianter ofta lyser uselt svagt, då det är mer krävande att bygga så att lysdioderna drivs med jämn och god ljusstyrka över stor spänningsområde via den inbyggda konstant-ström-generatorn.
Vill du bygga en testbox som ska visa flera olika inkommande ledningar samtidigt, köp 8 st glimlampor.
https://www.elfa.se/sv/indikeringslampa ... p/13365827
En glimlampa kan tändas vid 60-70 Volt men indikeringslamporna har ett seriemotstånd inbyggt så att lampan ska lysa lagom starkt först vid avsedd spänning. Vill man få snävare spänningstoleranser kan man låta en transitor styra glimlamps-strömmen men det blir genast mycket knepigare säkerhetsmässigt.
En fördel med glimlampan+motstånd är att den tål betydligt mer stryk än en lysdiod om det finns transienter på spänningen från elmotorer och liknande och för en lysdiod krävs betydligt fler komponenter för att få duglig och säker funktion.
Lysdioden tänds redan från 3 Volt och resten av spänningen upp till 230Volt måste hanteras på annat sätt. Serie-kondensator och likriktarbrygga samt lite skyddsmotstånd är enklaste lösningen för att tända en lysdiod men det kommer lysa från vid både 30 och 230 Volt så därför måste man bygga en switch som öppnar strömmen till lysdioden först när spänning överstiger önska spänning för att få en tydlig indikering att man är i närheten av rätt spänning.
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Såg nånstans att en vanlig led lampa för 230V även tänds med mycket lägre spänning.
Värt att prova iallafall.
Värt att prova iallafall.
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Vanlig ledlampa för ersättning av glödlampa 240Volt är oftast gjord för att lysa med snarlik ljusstyrka även vid 110Volt/60Hz. Den lyser med oftast med fallande styrka ned till några volt.
Om fallerande indikering har säkerhetsmässiga aspekter ("finns här 230 Volt eller vågar jag röra ledningen?") och man inte är helt kunnig om vad man håller på med så ska man som mindre omdömmesfull resonera om säkerhetsmässiga aspekter i denna stilen:
Håller detta bungyjump repet för 100 kg?
"Värt att prova iallafall"
Detta råd riktat till någon som deklarerat att denne inte har helt koll på elektronik och därför vänder sej till de som förväntas besitta mer omdömme och kunnande inom sitt fack.
Om fallerande indikering har säkerhetsmässiga aspekter ("finns här 230 Volt eller vågar jag röra ledningen?") och man inte är helt kunnig om vad man håller på med så ska man som mindre omdömmesfull resonera om säkerhetsmässiga aspekter i denna stilen:
Håller detta bungyjump repet för 100 kg?
"Värt att prova iallafall"
Detta råd riktat till någon som deklarerat att denne inte har helt koll på elektronik och därför vänder sej till de som förväntas besitta mer omdömme och kunnande inom sitt fack.
- Hobbyisten
- Gått bort
- Inlägg: 2531
- Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Ingenting kan ersätta nogrannhet och försiktighet, men att parallellkoppla en lysdiod med ett seriemotstånd före kan inte vara så svårt. Och nån likriktarbrygga ska väl inte behövas då det räcker om lysdioden lyser på ena halvvågen bara ?!
Edit : känner mig manad av E Kafemans kritik att tydliggöra : Parallellt med de punkter där spänning finns/inte finns, kopplas ett motstånd i serie med lysdioden, inte helt olikt en avbrottstestare. Själva probarna utgör ju en parallellkoppling, det var så jag menade.
Edit : känner mig manad av E Kafemans kritik att tydliggöra : Parallellt med de punkter där spänning finns/inte finns, kopplas ett motstånd i serie med lysdioden, inte helt olikt en avbrottstestare. Själva probarna utgör ju en parallellkoppling, det var så jag menade.
Senast redigerad av Hobbyisten 14 mars 2020, 18:03:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Tänk bara på att en lysdiod tål nog inte 230 volt i backspänning. så därför måste det sitta en diod i serie med lysdioden som tål backspänningen och gärna ett motstånd över anod-katod på lysdioden som håller nere felspänningen över den.
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
tänk på att vid 240V det blir ganska stora motstånd då det blir hög spänning över det,
10mA blir 2,4W.
10mA blir 2,4W.
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
hur pass mycket måste dom lysa?
med bra lysdioder behöver man inte mycket ström och allt blir mycket lättare
med bra lysdioder behöver man inte mycket ström och allt blir mycket lättare
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Parallellkoppla en lysdiod med ett motstånd är givetvis inte svårt men meningslöst om det är tänkt att anslutas direkt till 230 Volt..
Det blir lätt rena katastrofen när icke elektrisk fack-kunniga ger tvetydiga råd till någon som tror att rådgivaren är fackkunnig i säkerhetsmässig applikationer.
Det blir inte bättre än en blind som leder en annan när man delger kopplingar som man själv inte har en aning om de fungerar eller gjort någon praktisk utvärdering.
Förmodar att du egentligen menar seriekoppla men TS vet kanske inte skillnaden och kommer koppla som du föreslår, visserligen kommer lysdioden med ett motstånd parallellt över dioden lysa ett kort ögonblick och därefter kommer motståndet att också lysa en stund, men sen blir det svart.
Antag att det flygplan du just ska resa med, strax innan start fick säkerhetskritiska tekniska råd hur man ska fixa lågt bränsletryck. Rådgivaren är inte ens bil-mek och har inte en susning men tyckte det var kul att bidra med första bästa tanke och piloten utgår från att den som vågar ta ansvaret att uttala sej i funktions-kritisk fråga har rätt kunskaper och då inte heller piloten kan reparera en bil, än mindre flygplan, så får han lita till andras kunskaper.
Om nu seriekoppling avsågs, seriekoppla en lysdiod med ett motstånd vid 230 Volt som enda komponenter har brister i en funktions-kritisk applikation.
Lysdioden får dåligt skydd för transienter och riskerar slockna just för att det finns 230 Volt+induktiva störningar från en elmotor.
Antag att motståndet dimensioneras för att lysdioden ska lysa med 100mW. Det blir då uppåt 10 Watt förlusteffekt över motståndet samt samma värmeutveckling i ytterligare sju kretsar.
Motståndet måste vara av särskild högspänningstyp. De flesta motstånd är inte specade till mer än 100 Volt. Högre spänning kan ge överslag eller krypströmmar.
Det är då kritisk att ge TS informationen om den kraftiga värmeeffekten som man måste kyla bort om saker inte ska börja brinna och att det behövs särskilda typer av motstånd, som antagligen är dyra effektmotstånd. TS kan inte förutsättas själv begripa det.
I värsta fall brinner något allvarligare än den feldimensionerade kretsen i kretsens närhet om man inte kan ventilera bort värmen.
Alternativt kan man ge den infon till TS att inte överstiga 1 mW i lysdioden, så klarar man sej med ett mindre special motstånd eller med lite halvfusk, försdela spänningen över två identiska motstånd som minskar risken för rena överslag men krypströmmar kommer fortsatt vara ett problem. De initieras ofta av en högspänningstransienter på nätet på ett par tusen volt som sedan ger överslagsskador i motståndet.
Likrikta och använda ett par kondensatorer är förhållandes väldigt mycket etablerad välkänd elektronik där förlusteffekten kan hållas på några procent av totala effekten och man har bättre möjlighet att se till att lysdioden överlever eventuellt induktiva spänningsspikar. Är man väldigt snål så räcker det med en enda likriktardiod men värme-förlusterna ökar.
Schemat för detta är enkelt men TS måste först deklarera att han bygger på eget ansvar innan jag ger hänvisning till sådan koppling.
Har på flera plan jobbat med personsäkerhet och vet att många välmenande råd är rena katastrofen för den rådgivne som inte själv ser de tekniska bristerna men som kanske förleds tro att det är vattentät sakkunskap bakom råden.
TS har ännu inte informerat om hur funktions-kritisk korrekt indikering är, men då det är 230Volt sagt så utgår jag från att säker funktion är viktig tills annat meddelats då dåliga råd kan vara potentiellt dödliga.
Den som ger råd bör inse att det är ett visst ansvar som vilar på den som ger råd för hur man som novis kan koppla kretsar som säkert ska indikera 230 Volt.
Att köpa färdiga indikatorlampor av typ glimlampa är billigt och hög driftsäkerhet och tål lite transient-skräp på el.nätet och är måttligt krävande att koppla och kommer inte kunna misstolkas då de inte lyser alls vid låga spänningar till skillnad från många lysdiod-kretsar som lyser från några volt och uppåt med tilltagande styrka om man inte lägger till stabiliserande kring-kretsar och något som förhindrar lysdioden att lysa på låga spänningar.
Det är ok att ge varandra mindre vattentäta kortslutnings-råd så länge det är lek med låga spänningar och strömmar. Det finns ju ett erfarenhets-värde i att lära sej att vissa kopplingar får komponenterna att släppa ut röken.
Men koppla på hjärnan innan ni talar om i ett flygforum om trafik-flygplanets bränsleslangar ska serie eller parallellkopplas för bra bränsletryck och säker funktion. Vet man inte skillnaden eller vikten av att det blir rätt bör man kanske avstå att ge sådana råd.
Det är råd i samma el-säkerhetsmässiga nivå som råd av typen "värt att prova iallafall".
Hör vi inte mer från TS så får vi förmoda att han valde fel "råd" och blev sparkad pga att han brände ner arbetsplatsen alt. nu är el-grillad och avförd ur folkbokföringen.
Det blir lätt rena katastrofen när icke elektrisk fack-kunniga ger tvetydiga råd till någon som tror att rådgivaren är fackkunnig i säkerhetsmässig applikationer.
Det blir inte bättre än en blind som leder en annan när man delger kopplingar som man själv inte har en aning om de fungerar eller gjort någon praktisk utvärdering.
Förmodar att du egentligen menar seriekoppla men TS vet kanske inte skillnaden och kommer koppla som du föreslår, visserligen kommer lysdioden med ett motstånd parallellt över dioden lysa ett kort ögonblick och därefter kommer motståndet att också lysa en stund, men sen blir det svart.
Antag att det flygplan du just ska resa med, strax innan start fick säkerhetskritiska tekniska råd hur man ska fixa lågt bränsletryck. Rådgivaren är inte ens bil-mek och har inte en susning men tyckte det var kul att bidra med första bästa tanke och piloten utgår från att den som vågar ta ansvaret att uttala sej i funktions-kritisk fråga har rätt kunskaper och då inte heller piloten kan reparera en bil, än mindre flygplan, så får han lita till andras kunskaper.
Om nu seriekoppling avsågs, seriekoppla en lysdiod med ett motstånd vid 230 Volt som enda komponenter har brister i en funktions-kritisk applikation.
Lysdioden får dåligt skydd för transienter och riskerar slockna just för att det finns 230 Volt+induktiva störningar från en elmotor.
Antag att motståndet dimensioneras för att lysdioden ska lysa med 100mW. Det blir då uppåt 10 Watt förlusteffekt över motståndet samt samma värmeutveckling i ytterligare sju kretsar.
Motståndet måste vara av särskild högspänningstyp. De flesta motstånd är inte specade till mer än 100 Volt. Högre spänning kan ge överslag eller krypströmmar.
Det är då kritisk att ge TS informationen om den kraftiga värmeeffekten som man måste kyla bort om saker inte ska börja brinna och att det behövs särskilda typer av motstånd, som antagligen är dyra effektmotstånd. TS kan inte förutsättas själv begripa det.
I värsta fall brinner något allvarligare än den feldimensionerade kretsen i kretsens närhet om man inte kan ventilera bort värmen.
Alternativt kan man ge den infon till TS att inte överstiga 1 mW i lysdioden, så klarar man sej med ett mindre special motstånd eller med lite halvfusk, försdela spänningen över två identiska motstånd som minskar risken för rena överslag men krypströmmar kommer fortsatt vara ett problem. De initieras ofta av en högspänningstransienter på nätet på ett par tusen volt som sedan ger överslagsskador i motståndet.
Likrikta och använda ett par kondensatorer är förhållandes väldigt mycket etablerad välkänd elektronik där förlusteffekten kan hållas på några procent av totala effekten och man har bättre möjlighet att se till att lysdioden överlever eventuellt induktiva spänningsspikar. Är man väldigt snål så räcker det med en enda likriktardiod men värme-förlusterna ökar.
Schemat för detta är enkelt men TS måste först deklarera att han bygger på eget ansvar innan jag ger hänvisning till sådan koppling.
Har på flera plan jobbat med personsäkerhet och vet att många välmenande råd är rena katastrofen för den rådgivne som inte själv ser de tekniska bristerna men som kanske förleds tro att det är vattentät sakkunskap bakom råden.
TS har ännu inte informerat om hur funktions-kritisk korrekt indikering är, men då det är 230Volt sagt så utgår jag från att säker funktion är viktig tills annat meddelats då dåliga råd kan vara potentiellt dödliga.
Den som ger råd bör inse att det är ett visst ansvar som vilar på den som ger råd för hur man som novis kan koppla kretsar som säkert ska indikera 230 Volt.
Att köpa färdiga indikatorlampor av typ glimlampa är billigt och hög driftsäkerhet och tål lite transient-skräp på el.nätet och är måttligt krävande att koppla och kommer inte kunna misstolkas då de inte lyser alls vid låga spänningar till skillnad från många lysdiod-kretsar som lyser från några volt och uppåt med tilltagande styrka om man inte lägger till stabiliserande kring-kretsar och något som förhindrar lysdioden att lysa på låga spänningar.
Det är ok att ge varandra mindre vattentäta kortslutnings-råd så länge det är lek med låga spänningar och strömmar. Det finns ju ett erfarenhets-värde i att lära sej att vissa kopplingar får komponenterna att släppa ut röken.
Men koppla på hjärnan innan ni talar om i ett flygforum om trafik-flygplanets bränsleslangar ska serie eller parallellkopplas för bra bränsletryck och säker funktion. Vet man inte skillnaden eller vikten av att det blir rätt bör man kanske avstå att ge sådana råd.
Det är råd i samma el-säkerhetsmässiga nivå som råd av typen "värt att prova iallafall".
Hör vi inte mer från TS så får vi förmoda att han valde fel "råd" och blev sparkad pga att han brände ner arbetsplatsen alt. nu är el-grillad och avförd ur folkbokföringen.
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Jag kanske ska klarggöra lite vad jag menade.
När det gäller el besitter jag nog tillräckligt med kunskap då jag jobbat som industrielektriker i snart 30 år och mätinstrument hasr jag av bästa sorten.
Nuvarande arbete jag har är som tekniker på traverser m.m. och där arbetar jag med spänningar upp till 500VAC.
När jag felsöker på ett manöverdon eller en radiostyrning är det vanligaste manöverspänningarna 48VAC eller 230VAC.
Nuvarande arbetsmetoderna för att konstatera om det är nåt fel på dom får man dela hartingdonen och koppla in bara kontakten och mäta med voltmeter om man får signalerna som man ska. och på rätt stift.
Jag har en låda där jag kan koppla in manöverdonet men saknar optisk indikering på om signalerna kommer och på vilket stift signalen kommer.
I kontrollådan sitter det en trafo som lämnar 48VAC och 230VAC och med ett vred bestämmer jag vilken spänning som ska gå ut till manöverdonet, Av den anledningen skulle jag vilja få till det att när jag påverkar en funktion ska jag få en optisk indikering.
Styrkan på diodens ljus är inte så viktigt, bara så man ser att signalen kommer.
Därför frågan.
Mina kunskaper vad gäller elektronik är begränsade som jag skrev först i tråden.
Gick el och tele på det glada 70-talet men har inte sysslat med svagström så mycket.
När det gäller el besitter jag nog tillräckligt med kunskap då jag jobbat som industrielektriker i snart 30 år och mätinstrument hasr jag av bästa sorten.
Nuvarande arbete jag har är som tekniker på traverser m.m. och där arbetar jag med spänningar upp till 500VAC.
När jag felsöker på ett manöverdon eller en radiostyrning är det vanligaste manöverspänningarna 48VAC eller 230VAC.
Nuvarande arbetsmetoderna för att konstatera om det är nåt fel på dom får man dela hartingdonen och koppla in bara kontakten och mäta med voltmeter om man får signalerna som man ska. och på rätt stift.
Jag har en låda där jag kan koppla in manöverdonet men saknar optisk indikering på om signalerna kommer och på vilket stift signalen kommer.
I kontrollådan sitter det en trafo som lämnar 48VAC och 230VAC och med ett vred bestämmer jag vilken spänning som ska gå ut till manöverdonet, Av den anledningen skulle jag vilja få till det att när jag påverkar en funktion ska jag få en optisk indikering.
Styrkan på diodens ljus är inte så viktigt, bara så man ser att signalen kommer.
Därför frågan.
Mina kunskaper vad gäller elektronik är begränsade som jag skrev först i tråden.
Gick el och tele på det glada 70-talet men har inte sysslat med svagström så mycket.
Re: Få en lysdiod tänd med 48VAC eller 230VAC
Nu är ju dessa för panelmontage med stora lampkalotter, men vill minnas att dom lyser ner till 24VAC.
https://www.tme.eu/se/details/zbvm4/sta ... -electric/
Vi anväder 110V varianten av dessa, dom lyser också ner till 24V dock svagare.
https://se.farnell.com/cml-innovative-t ... dp/1312288
Kan bekräfta det på måndag om du vill.
https://www.tme.eu/se/details/zbvm4/sta ... -electric/
Vi anväder 110V varianten av dessa, dom lyser också ner till 24V dock svagare.
https://se.farnell.com/cml-innovative-t ... dp/1312288
Kan bekräfta det på måndag om du vill.