Få 230V-relä att hålla längre.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Glenn »

På jobbet har vi en snurrgrind som låses med en solenoid, solenoiden styrs av ett "rörsockelmonterat" relä klassat för 10A 250V, det är alltså så tillverkaren av grinden har konstruerat det hela för 20-30 år sedan.

Ända sen grinden var ny har det varit problem med att relät brinner upp och slutar fungera, när man byter relät så ser man att det är kolsvart vid själva kontakten, tyder på gnistbildning.

Man har löst problemet genom att byta reläer preventivt var sjätte månad, ingen höjdare, speciellt när det ibland glöms bort och då havererar grinden, som nu för några veckor sedan.

Men det måste väl gå att få det att fungera permanent ? En konding för gnistsläckning ? Relä med annan typ av kontaktytor ? ett SSR ?

Nån som har nån ide ? ..jag har inget schema på grinden och inga data på solenoiden vilket inte underlättar, grindleverantören verkar inte finnas längre.

Relät är iaf ett "Finder 60.13.9.024.0040"

Info hos farnell, med datablad också.. https://uk.farnell.com/finder/60-13-9-0 ... dp/1169200

Det hade varit helt perfekt om man kunde hitta nåt pluginkompatibelt att bara jacka in, typ SSR eller så.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Icecap »

Snurrgrind betyder en motor som drivs. En motor är en induktiv last vilket ger just de problem du beskriver.

Ett snubber-kretslopp över motorn ville vara det rätta, det består oftast av ett motstånd i serie med en konding.
Men då motorn tydligen kan gå åt båda håll ska det finnas 2 av dessa snubbers.

Jag vet inte hur man beräknar värden i dom men jag vet att motståndet brukar vara ganska lågt i värde (< 1kΩ) och egentligen bara sitter som en strömbegränsare för kondingen som har en del att göra just vid brytningen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, man puttar sej igenom grinden, det är alltså en snurra i förzinkat stål som står utomhus.

När man håller badgen framför läsaren så tillåter den att en person puttar sej igenom inåt, och när man trycker på knappen på insidan tillåter den att en person passerar utåt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Snurrgrind betyder en motor som drivs.
Inte nödvändigtvis, en snurrgrind kan vara manuell med en låstapp som förhindrar att flera personer går igenom vid samma tillfälle (så fungerar grinden på vårat jobb).

Edit: tvåa på bollen...
Castor

Inlägg av Castor »

Kan det vara så enkelt att saknas en diod över solenoiden? Alltså inget som tar hand om spänningen vid brytningen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, då är det en solenoide som lyfter en spärr bort - men fortfarande en induktans som ska ha en snubber.

Castor: om det är en DC som styr solenoiden är det definitivt en bra lösning - men är det AC sprängs den direkt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Enligt databladet är det en 24VDC spole på detta relä, så att dubbelkolla så att dioden finns vid reläet är väl en bra idé, men jag förstod TS som att det är kontakterna som brinner och inte reläspolen. Frågan är alltså vad solenoiden drivs med, det är där man behöver säkerställa med snubber...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du beräknar snubbern på samma sätt som för en reläspole. Har för mig att jag la upp ett dokument om detta i wikin för ett par år sedan. Finns även en gammal tråd om det.
Motståndet motsvarar DC resistansen och kondingen induktansen.
Dvs motståndet skall ha samma värde som DC resistansen i solenoiden.
Sedan får man mäta solenoidrn med en LC mätare för att kunna räkna ut kondingen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, solenoiden verkar gå på 230V (jag har förvisso inte mätt), medans manöverspänningen till reläet (som kommer från passagesystemet) är 24V.

Och ja, det är själva kontakterna som brinner, när reläet byts "preventivt" ser man redan då att det är sotigt, och när det missades så relät gick tills det pajade var det helt kolsvart vid själva kontakttungorna.

Det är lite störande att det är så svårt att veta hur det är uppbyggt, ett schema på grejerna vore bra, nu sitter grejerna i tre olika plastlådor utomhus och kablage som försvinner bakom grejer.

Det är ju också störande detta felet vad jag förstod (långt inann min tid) uppkom redan när grejerna var ganska nya.
H.O

Inlägg av H.O »

Kanske prova med en enkel varistor, GMOV-20D251K t.ex ?

Här finns lite tips:
http://www.omron.com.au/service_support ... /index.asp
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Om det är likspänning till grindsolenoiden montera en "frihjulsdiod" direkt på solenoiden.
Sätt ett RC-nät på reläkontakterna, liknande https://se.farnell.com/roxburgh/xe1201/ ... dp/1187649?

edit: stavning
Senast redigerad av nifelheim 4 mars 2020, 19:58:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om möjligt kanske du kan lossa låssprinten/solenoiden så du kommer åt att mäta om det är 24VDC eller 230VAC till den (spontant tycker jag det verkar konstigt att man valt en 230V solenoid om man redan kör med ett 24VDC styrsystem, men naturligtvis inte omöjligt).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom reläet går sönder är ju något feldimensionerat, alltså kan man inte bara ta en ersättare utifrån reläets datablad.
Jag skulle börja med att mäta spänning och strömförbrukning på solenoiden. Det går ju enkelt göra vid reläsockeln.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Inpassystemet är från en leverantör och grinden från någon annan. Då brukar man lösa interfacet mellan produkterna med ett relä.

Du måste först ta reda på solenoidens spänning och ca strömförbrukning, sen kan du lösa gnistbildningen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

mrfrenzy skrev:Eftersom reläet går sönder är ju något feldimensionerat, alltså kan man inte bara ta en ersättare utifrån reläets datablad.
Jag skulle börja med att mäta spänning och strömförbrukning på solenoiden. Det går ju enkelt göra vid reläsockeln.
Det behöver inte vara relät som är feldimensionerat.
Jag skulle börja att se om det överhuvudtaget är monterat någon snubberkrets på solenoiden. Om det finns en snubberkrets av något slag fungerar den? Fungerar den, är den förmodligen feldimensionerad och då behöver den dimensioneras om enligt de tips som redan givits här. Att mäta strömmen till solenoiden är också vettigt dels för dimensionering av snubber men även för att verifiera att relät inte är underdimensionerat i förhållande till solenoiden.
Fast att solenoiden skulle dra upp mot 10A är knappast troligt. Med rätt små strömmar kan man skapa stora magnetfält genom att ha många varv i solenoiden. Drar den stora strömmar skulle jag söka en ersättare med mindre strömförbrukning men likvärdig kraft.
Skriv svar