Hej
Jag har så otroligt mycket projekt jag vill göra och det är kaos i huvudet dygnet runt, vilket jag även äter medicin för. Jag minns för ca 1 månad sedan då jag rensade i lådorna ovanför garderoben och jag kastade allt, datorer, hdd’ar, strömadapterar, mobiler osv, allt jag hade sparat på mig... ifall någon skulle behöva. Precis så har mitt liv varit, sparat på mig. Jag tänker mycket på att hjälpa vänner.
När jag kastade allt så tänkte jag, jag kommer inte börja med elektricitet och allt vad det innebär.
Sen ramlade jag på en youtube kanal när man kunde använda gamla kameror från datorer. Där hände något och nu är jag fast i detta.
ElectrodroidPRO är en app jag tittar i, typ varje dag och flera ggr. Jag använder IPhone och undrar om det finns flera appar som kan hjälpa mig. Just nu försöker jag lära mig resistorer, transistor och hur man använder dem till led osv.
Finns det appar/www sidor som kan hjälpa mig att förstå bättre?
Tänk om det fanns en sida som man fick skriva in vilken komponent man hade och så visade sidan hur man gjorde, enkelt och smidigt.
Tack för er tid.
Appar och internetsidor som hjälper?
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Appar och internetsidor som hjälper?
Dra i Nödbromsen.
För att skapa lite mer utrymme för ordning kanske du ska Stänga Av Internet?
Det kan ge dig lite mer andrum, och då kan du fundera på vilket som är viktigast.
Att fastna på Forum och Youtube är i sig ett verkligt hinder för att nå dit man vill.
Att åtgärda "problemet" är svårt ibland, precis som så mycket annat i livet. (Lycka till)
För att skapa lite mer utrymme för ordning kanske du ska Stänga Av Internet?
Det kan ge dig lite mer andrum, och då kan du fundera på vilket som är viktigast.
Att fastna på Forum och Youtube är i sig ett verkligt hinder för att nå dit man vill.
Att åtgärda "problemet" är svårt ibland, precis som så mycket annat i livet. (Lycka till)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Appar och internetsidor som hjälper?
En annan tanke, för att peta lite på kaoset, är att skriva ner allt som far runt i huvet, så man slipper fundera på det något mer.
Så fort det dyker upp en idé, oavsett om det är en ny idé, eller en ändring av en gammal idé, så skriv ner den och redigera i listan.
Men det är väldigt olika från person till person om detta hjälper. En lista kan få direkt motsatt effekt så man bara blir ännu mer stressad när man ser hur lång listan blir...
Det finns en hel drös med appar för projektplanering och checklistor om man vill ge sig in i den djungeln. Startade en tråd om det här: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 13&t=97615
Har inte direkt kollat runt efter sådana elektroniksidor som efterfrågas någon gång.
Den här kanske kan vara något
https://blog.m.nu/introduktion-till-elektronik-del-1/
Det finns 5 delar, och de är väldigt grundläggande. En hel del teori dock som i skolan.
De går inte mycket längre än till motstånd och så. Men det är en fördel att förstå hur och varför innan man kopplar ihop saker.
Jag pajade många transistorer och lysdioder när jag var liten, innan all information föll på plats. Teori är tråkigt. Jag vill koppla nu!
Så fort det dyker upp en idé, oavsett om det är en ny idé, eller en ändring av en gammal idé, så skriv ner den och redigera i listan.
Men det är väldigt olika från person till person om detta hjälper. En lista kan få direkt motsatt effekt så man bara blir ännu mer stressad när man ser hur lång listan blir...
Det finns en hel drös med appar för projektplanering och checklistor om man vill ge sig in i den djungeln. Startade en tråd om det här: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 13&t=97615
Har inte direkt kollat runt efter sådana elektroniksidor som efterfrågas någon gång.
Den här kanske kan vara något

https://blog.m.nu/introduktion-till-elektronik-del-1/
Det finns 5 delar, och de är väldigt grundläggande. En hel del teori dock som i skolan.
De går inte mycket längre än till motstånd och så. Men det är en fördel att förstå hur och varför innan man kopplar ihop saker.
Jag pajade många transistorer och lysdioder när jag var liten, innan all information föll på plats. Teori är tråkigt. Jag vill koppla nu!