0-12v pwm till 0-5v pwm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fredriko83

0-12v pwm till 0-5v pwm

Inlägg av fredriko83 »

Har plockat ut zigbee/pwm chippet ur en Ikea trådfri leddriver och bytt ut elen till 12v.
Det hela fungerar och jag kan variera volten med hjälp av an app, men jag skulle behöva få ner volten till 0-5 volt istället för att kunna läsa av volten med en arduino. Det är alltså en pwm på 0-12v jag behöver sänka till 0-5v istället. Jag behöver bara kunna läsa av volten i analog in på arduinon så det blir ingen belastning.

Hur gör jag detta enklast?

Har testat att driva zigbee chippet med 5v istället men det ville den inte.

led drivern:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-dr ... -50356187/
chippet:
https://github.com/basilfx/TRADFRI-Hacking/
hummel

Re: 0-12v pwm till 0-5v pwm

Inlägg av hummel »

Med 2 motstånd, en spänningsdelare kan du enkelt skapa 0-5 V från din 0-12 V spänning du kan mäta med en arduino.
malman

Inlägg av malman »

Antingen gör man som föregående talare beskrev och bara delar ned pwm'en till 5v med två motstånd.. spänningsdelning. Eller så tar man med ytterligare en rclänk och låter pwmen från chippet skapa en stabil spänning som kan mätas momentant med arduinon. Att läsa pwm kräver lite mera kod. Då man får mäta tiden mellan flankerna för att utvinna signalen.

Rc länk varianten: pwm signal till motstånd som matar en filterkondensator kopplad till jord. Här kommer man ha 0-12vdc som är hyffsat jämn. Sen delar man ned denna från max 12v till max 5v som man sedan matar in på en analogingång och sampar.
Nackdelen är att det kan bli lite längre svarstid på förändringarna beroende på laddförloppet hos rclänken.

Annars får man koppla in nivåanpassad pwm till lämplig timer relaterad ingång. Alt interrupt. Och låda hw räkna tiden tills nästa flank osv...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du menar säkert att du vill ha ner spänningen (inte volten).

En enkel spänningsdelare där din 12V-signal rasslar på ett motstånd på 5.6 kΩ och från detta ett motstånd till jord på ca 3.9 kΩ där du matar in den ”nedtagna” spänningen till din µP från mitten av motstånden, borde ju vara en enkel lösning.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Lite begreppsförvirring kanske... (Jag vet inget om IKEA-produkterna.)

Men en PWM-signal är digital, inte analog, dvs 0 eller 12V med olika pulsbredd i ditt fall. Den kan enkelt delas ner med en spänningsdelare till 0 eller 5V, men den är fortfarande digital och läses därför bättre av en digital än en analog ingång. Då läser man hur länge den är hög jämfört med periodtiden. (0-100%)

Om det däremot sitter t ex en RC-länk på utgången får du en analog signal som varierar mellan 0 till 12V eller 0 till 5V efter delning, som du då läser med en AD-ingång. Då är det dock ingen PWM-signal längre.

Mvh
Ingvar
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Allt resonemang runt 12V v.s 5V är fel.
Ett zigbee ikea chipmodul. Matas med max 3,3V och oftast är signalen öppen kollektor till GND. Har inte kollat med skopet om det är PWM eller linjär signal på utgången, men hur som så känns hela resonemanget med 12V v.s 5V helt fel.
TS kan du komplettera med mer information hur du kopplat och vad du vill uppnå?
fredriko83 skrev:Har plockat ut zigbee/pwm chippet ur en Ikea trådfri leddriver och bytt ut elen till 12v.
Det hela fungerar och jag kan variera volten med hjälp av an app, men jag skulle behöva få ner volten till 0-5 volt istället för att kunna läsa av volten med en arduino. Det är alltså en pwm på 0-12v jag behöver sänka till 0-5v istället. Jag behöver bara kunna läsa av volten i analog in på arduinon så det blir ingen belastning.

Hur gör jag detta enklast?

Har testat att driva zigbee chippet med 5v istället men det ville den inte.

led drivern:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-dr ... -50356187/
chippet:
https://github.com/basilfx/TRADFRI-Hacking/
fredriko83

Inlägg av fredriko83 »

Tack för alla svar, ska testa i helgen.
Palle500 skrev:Allt resonemang runt 12V v.s 5V är fel.
Ett zigbee ikea chipmodul. Matas med max 3,3V och oftast är signalen öppen kollektor till GND. Har inte kollat med skopet om det är PWM eller linjär signal på utgången, men hur som så känns hela resonemanget med 12V v.s 5V helt fel.
TS kan du komplettera med mer information hur du kopplat och vad du vill uppnå?
Kanske jag som va otydlig men jag har tagit ut kretskortet med zigbee chippet som gör om likström till pwm. Eftersom Ikeas led/spottar är 24v och jag ska ha det till 12v datorfläktar bytte jag ner till 12v. kretsen gör sedan om detta till pwm på 12v vid 100% duty cycle (när jag hade 24v så va det ju 24v pwm vid 100% duty cycle).

Tanken från början va som att köra datorfläktar (utan pwm) med dimmern men det visade sig fungera sådär då det blev en missljud vid allt annat än 100% duty cycle.
Så nu har jag bestämt mig för att bara styra fläktarna med dimmern på pwm pinnen på fläkten och mata fläkten med 12v från dc-adaptern. Eftersom det helt andra frekvenser som krävs för en pwm fläkt (25kHz) jämfört med spottar (60hz??) så vill jag läsa av dimmern i en arduino och sen mata ut pwm till fläkten med korrekt frekvens.

Alltså jag behöver få ut under 5v från zigbee/pwm/dimmer kretsen för att inte grilla Arduinon-
Palle500

0-12v pwm till 0-5v pwm

Inlägg av Palle500 »

Ok tackar för förklaringen att det är det kompletta kretskortet där zigbeemodulen är monterat som du använder.
Har du funderat på att använda rena zigbeemodulen via 3,3V ?
fredriko83

Inlägg av fredriko83 »

Nej det har jag inte, inte för att det inte skulle va intressant men det känns som ett för stort projekt för mig (vilket det kanske inte är??). Tills för två-tre veckor sedan hade jag absolut noll erfarenhet av el och det är inte mycket bättre nu ;)
fredriko83

Inlägg av fredriko83 »

HUGGBÄVERN skrev:Du menar säkert att du vill ha ner spänningen (inte volten).

En enkel spänningsdelare där din 12V-signal rasslar på ett motstånd på 5.6 kΩ och från detta ett motstånd till jord på ca 3.9 kΩ där du matar in den ”nedtagna” spänningen till din µP från mitten av motstånden, borde ju vara en enkel lösning.
Spelar storleken på resistorerna någon roll på något sätt? Kan jag lika gärna använda ett 10MOhm och ett 7 MOhm?

bilden kommer från
https://www.digikey.se/sv/resources/con ... ge-divider
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

ja, i teorin men med stora värden på resistorerna kommer spänningen att bli något annat då du kopplar in den på din arduino.

citat:
The analog input resistance is claimed to be 100 Mohms. During an actual sample, the input resistance is temporarily a lot lower as the sampling capacitor is charged up so it is recommended that whatever you connect to the A/D have an output impedance of 10k or less for best accuracy.
slut citat.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Istället för en spänningsdelare använder du en resistor i serie med en zenerdiod på 4,7V. Zenerdioden begränsar spänningen så att den ej blir för hög för ingången. Resistorn måste beräknas så att du inte överskrider zenerdiodens tillåtna effekt. Beräkna så att du har marginaler.
Skriv svar