Löda trasig kylare till bil i alu
Löda trasig kylare till bil i alu
Har ett litet hål någonstans inte hittat var än. Kan man löda och isf vilken slags lod?
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Har inte tillgång till TIG endast mag.tecno skrev:TIG
Ny kylare på biltema 1100:-
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Det finns alulod, jag tror det är i princip rent zink man använder. Jag har testat en del med det och det funkar bra, speciellt på hål i plåt. Men jag skulle inte ge mig på att försöka med något där jag inte kommer åt att rengöra baksidan, det misstänker jag är dömt att misslyckas.
Är det på rätt ställe kan det funka. Men lodet kostar ett par hundralappar och sen behöver du brännare och en hel del övning.
Är det på rätt ställe kan det funka. Men lodet kostar ett par hundralappar och sen behöver du brännare och en hel del övning.
Senast redigerad av jihe 9 januari 2020, 20:56:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Alu är inte jätteförtjust i lim. Slipar man det när limmet är på plats så att syret inte kommer åt blir det bättre. Hade jag en bil jag bara behövde hålla rullande en begränsad tid och inte använda för långkörningar skulle jag kanske chansa med en sån fullagning.
Men innan du börjar fundera på metoder borde du nog kolla var den läcker.
Men innan du börjar fundera på metoder borde du nog kolla var den läcker.
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
ren zink går utmärkt, jag har lött ett sprucket oljetråg med det,
köpte en båt-zinkanod på feltema och hackade bitar ur det,
lödde med gasol och smetade ut det med en smal spackelspade.
förutsatt att det är lätt åtkomligt, och ganska tjock plåt....
är det nära själva kylkanalerna blir det svårt då de riskerar att smälta.
köpte en båt-zinkanod på feltema och hackade bitar ur det,
lödde med gasol och smetade ut det med en smal spackelspade.
förutsatt att det är lätt åtkomligt, och ganska tjock plåt....
är det nära själva kylkanalerna blir det svårt då de riskerar att smälta.
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Är en väldigt liten läcka. Droppar, behöver ta loss kylaren men kanske inte hittar var det läcker ändå om den inte är trycksatt?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34654
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Är väl likvärdigt med biltema..HUGGBÄVERN skrev:Kollat skruvat.se?
jbweld ska iaf funka bra på alu..
slutar väl med en ny kylare. Tråkigt bara för jag bytte den för 5år sen och då volvo original
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Om du inte vet var hålet är kanske kylarcement vore något?
Men vet du ens att det är kylaren som läcker?
Vattenpump, slangar, eller slanganslutningar kan läcka.
Det finns en fluorescerande vätska man kan köpa och blanda i kylarvätskan, och sedan finna läckan mha UV-lampa.
Vanlig malen kanel fungerar för övrigt helt OK som kylarcement.
Men vet du ens att det är kylaren som läcker?
Vattenpump, slangar, eller slanganslutningar kan läcka.
Det finns en fluorescerande vätska man kan köpa och blanda i kylarvätskan, och sedan finna läckan mha UV-lampa.
Vanlig malen kanel fungerar för övrigt helt OK som kylarcement.
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Står den på tomgång börjar det bli kondens från ena sidan på kylaren. Dragir pt alla slangklämmor. Man ser tydligt att det rinner grönblå vätska.bearing skrev:Om du inte vet var hålet är kanske kylarcement vore något?
Men vet du ens att det är kylaren som läcker?
Vattenpump, slangar, eller slanganslutningar kan läcka.
Det finns en fluorescerande vätska man kan köpa och blanda i kylarvätskan, och sedan finna läckan mha UV-lampa.
Vanlig malen kanel fungerar för övrigt helt OK som kylarcement.
Är inte pigg på att hälla i saker i varken motor eller kylare. Mer än det som hör hemma där då.
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Beror kanske lite på bilens värde o.s.v Jag har lagat läckor på gamla bilar med kylarcement från Biltema, med bra resultat varje gång. Men senast använde jag kanel när jag gjorde en riktig budjetreperation på min brors gamla buckliga bil som han bara har för att dra släp med. Hällde i några teskedar kanel i en vattenflaska, som jag sedan hällde ned i det tomma expansionskärlet, och lät bilen stå och gå på tomgång ett tag medan jag tog loss bromsskivorna och rengjorde dem med en roterande stålborste på en vinkelslip. Funkade bra, allt budjetmek jag gjorde den dagen, inklusive att limma fast glasskärvor som lossnat från ena framlyktan med superlim. Bilen gick genom besiktningen dagen därpå, och fungerar fint fortfarande, ett halvår senare.
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Självklart, hade det varit en riktig rishög så hade jag inte brytt mig. Detta är visserligen en gammal bil (945) men jag försöker sköta om den och den är i fint bruksskick.bearing skrev:Beror kanske lite på bilens värde o.s.v Jag har lagat läckor på gamla bilar med kylarcement från Biltema, med bra resultat varje gång. Men senast använde jag kanel när jag gjorde en riktig budjetreperation på min brors gamla buckliga bil som han bara har för att dra släp med. Hällde i några teskedar kanel i en vattenflaska, som jag sedan hällde ned i det tomma expansionskärlet, och lät bilen stå och gå på tomgång ett tag medan jag tog loss bromsskivorna och rengjorde dem med en roterande stålborste på en vinkelslip. Funkade bra, allt budjetmek jag gjorde den dagen, inklusive att limma fast glasskärvor som lossnat från ena framlyktan med superlim. Bilen gick genom besiktningen dagen därpå, och fungerar fint fortfarande, ett halvår senare.
Den dagen jag anser att den inte är värd att kosta på mer delar så blir det sådana nödlösningar.
Är dock lite tråkigt att volvos kylare bara höll i 5år.
Men kanske flugit in någon sten eller så.
Får riva ner och kika. Går ju att köra med, är en väldigt liten läcka, i nuläget
Re: Löda trasig kylare till bil i alu
Om kylen läcker, beror det förmodligen på att den ergat sönder, eftersom rören redan från början är lövtunna, så är det nog bara att glömma, såvida man inte tippar i kylarcement eller liknande, löda/svetsa etc, är bara att glömma.