Kom över ett Honda Elverk E800E från 70-talet men har kört fast i felsökningen.
Det som skiljer den här generatorn mot nyare är regleringen av fältspänningen och hur kondensator är inkopplad och fungerar.
Det är ganska odokumenterat på internet hur det fungerar. Men har läst mig till att det är en äldre form av reglering som ska vara robust och felfri.
I serie ut från statorlindningen så sitter en transformator.
Parallellt med sekundärlindningen sitter en konding på 4µF innan diodbryggan som sen ger likström via kolen in i rotorns fältlindning.
Vanligare att kondensator sitter efter likriktarbryggan.
För att generatorn ska kunna ha ett magnetfält från start så sitter det på bensinmotorn en spole som är delad på mitten. Efter 2 dioder så sänder den in pulserande DC in på fältlindningen.
Generatorn är testad med dc från bilbatterier rätt in på rotorns fältlindning. Då ger den 3-5V ut beroende på varvtal. Men det är ju bara en inducerad spänning från fältlindningen.
Jag har testat alla komponenter med belastningsprov med 0,5-1A och räknat ut resistanserna.
På toppen av den satt en gammal jordfelsbrytare med oxiderade kontakter, den är nu borttagen.
Resultat av tester
Rotor och kol har resistans på 60 Ω. (58 Ω där fältlindningen är lödd till kolbanorna.)
Statorn 2Ω mellan de yttersta punkterna
Diodbrygga är belastningsprovad, har riktigt spänningsfall och spärrar som den ska.
Transformatorns primär har 0,4 Ω och sekundär har 3 Ω.
Kondensatortesten fungerar inte på min multimeter (Kinesisk UNI-T) men Rednecktesten 230VAC och kortslutning med en spik skapar bra ljusbågar. Laddar också ur sig genom multimeter när jag mäter spänning och den laddar upp sig när jag mäter M Ω genom den så det finns ju en chans att den är bra.
Från bensinmotorn kommer det ca 80V från spolen som är delad på mitten och de ger efter 2 Dioder Ca 40 V pulserande Dc som ska kunna starta upp generatorn.
Det jag tänker nu är att det är något fel med fält eller statorledningen utan att jag kan sätta fingret på vad. 60 Ω Rotorlindning mot 2 Ω Statorlindning, är det ens rimligt?
Jag läste på nätet om en som byggde om en liknande generator (Honda E1000E till vattenkraftverk) https://ludens.cl/Electron/AVR/AVR.html , han hade 15 Ω i rotorn. Jag har 60 Ω.
När jag kopplade in 1-3 seriekopplade bilbatterier på rotorn, dvs 12-36V dc så är ju hela reglerkretsen förbikopplad och satt ur spel.
Testade vända på + och - hade vi även en 1000W hårfön inkopplad som vi provade att belasta med på olika inställningar.
Provade också att koppla bort transformatorn och mätte 3-5V direkt på Statorns utgående.
Det enda vi inte testade här var nog att koppla ur den mindre lindningen till 12V DC uttaget.
Mätte också bara några V ut från de andra ledningarna på statorn. Tror det är om man vill koppla ha 110V.
Har också tidigare testat att koppla in borrmaskin, hålla inne knappen och snabbt vrida chucken tillbaka för att få återmagnetisera, såklart utan framgång. Enligt Youtube skulle det fungera, men antagligen inte på den typen generator jag har.
Om jag vore lite som de flesta andra är så skulle jag såklart inte hålla på så länge med det här utan köpa en ny.
Men nu tycker jag mig ha förstått hur det ska fungera och så utan att det gör det så jag kan inte ge upp förrän jag i det minsta förstår varför det inte funkar