Felsökningshjälp – Äldre Honda Elverk, ingen spänning ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ljusteknikern

Felsökningshjälp – Äldre Honda Elverk, ingen spänning ut

Inlägg av ljusteknikern »

Hej!

Kom över ett Honda Elverk E800E från 70-talet men har kört fast i felsökningen.

Det som skiljer den här generatorn mot nyare är regleringen av fältspänningen och hur kondensator är inkopplad och fungerar.
Det är ganska odokumenterat på internet hur det fungerar. Men har läst mig till att det är en äldre form av reglering som ska vara robust och felfri.
I serie ut från statorlindningen så sitter en transformator.
Parallellt med sekundärlindningen sitter en konding på 4µF innan diodbryggan som sen ger likström via kolen in i rotorns fältlindning.
Vanligare att kondensator sitter efter likriktarbryggan.
För att generatorn ska kunna ha ett magnetfält från start så sitter det på bensinmotorn en spole som är delad på mitten. Efter 2 dioder så sänder den in pulserande DC in på fältlindningen.

Generatorn är testad med dc från bilbatterier rätt in på rotorns fältlindning. Då ger den 3-5V ut beroende på varvtal. Men det är ju bara en inducerad spänning från fältlindningen.
Jag har testat alla komponenter med belastningsprov med 0,5-1A och räknat ut resistanserna.
På toppen av den satt en gammal jordfelsbrytare med oxiderade kontakter, den är nu borttagen.

Resultat av tester

Rotor och kol har resistans på 60 Ω. (58 Ω där fältlindningen är lödd till kolbanorna.)

Statorn 2Ω mellan de yttersta punkterna

Diodbrygga är belastningsprovad, har riktigt spänningsfall och spärrar som den ska.

Transformatorns primär har 0,4 Ω och sekundär har 3 Ω.

Kondensatortesten fungerar inte på min multimeter (Kinesisk UNI-T) men Rednecktesten 230VAC och kortslutning med en spik skapar bra ljusbågar. Laddar också ur sig genom multimeter när jag mäter spänning och den laddar upp sig när jag mäter M Ω genom den så det finns ju en chans att den är bra.
Från bensinmotorn kommer det ca 80V från spolen som är delad på mitten och de ger efter 2 Dioder Ca 40 V pulserande Dc som ska kunna starta upp generatorn.

Det jag tänker nu är att det är något fel med fält eller statorledningen utan att jag kan sätta fingret på vad. 60 Ω Rotorlindning mot 2 Ω Statorlindning, är det ens rimligt?
Jag läste på nätet om en som byggde om en liknande generator (Honda E1000E till vattenkraftverk) https://ludens.cl/Electron/AVR/AVR.html , han hade 15 Ω i rotorn. Jag har 60 Ω.

När jag kopplade in 1-3 seriekopplade bilbatterier på rotorn, dvs 12-36V dc så är ju hela reglerkretsen förbikopplad och satt ur spel.
Testade vända på + och - hade vi även en 1000W hårfön inkopplad som vi provade att belasta med på olika inställningar.
Provade också att koppla bort transformatorn och mätte 3-5V direkt på Statorns utgående.
Det enda vi inte testade här var nog att koppla ur den mindre lindningen till 12V DC uttaget.
Mätte också bara några V ut från de andra ledningarna på statorn. Tror det är om man vill koppla ha 110V.

Har också tidigare testat att koppla in borrmaskin, hålla inne knappen och snabbt vrida chucken tillbaka för att få återmagnetisera, såklart utan framgång. Enligt Youtube skulle det fungera, men antagligen inte på den typen generator jag har.

Om jag vore lite som de flesta andra är så skulle jag såklart inte hålla på så länge med det här utan köpa en ny.
Men nu tycker jag mig ha förstått hur det ska fungera och så utan att det gör det så jag kan inte ge upp förrän jag i det minsta förstår varför det inte funkar :doh: :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1

Re: Felsökningshjälp – Äldre Honda Elverk, ingen spänning ut

Inlägg av Janson1 »

2 ohm i statorn låter inte skitlite men. Du har ju testat att lägga på drivspänning direkt på rotorn och får ändå inte ut någon kräm. När du magnetiserade rotorn, gick motorn tungt då? Är det kortslutning i statorn så bör bensinmotorn nästan storkna. Transformatorn är en strömtransformator som ger proposionellt lika mycket mera magnetisering som uttagen effekt, så spänningen blir stabil vid olika belastningar. Ev så sitter kondensatorn som den gör för att ta bort transienter från strömtrafon för att få en lugnare reglering?
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Kanske dum fråga men gör generatorn sina 1500 rpm? Går det att se att den inte slirar någonstans?
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Sen så, Hondamotorn ex spole behövs hela tiden. Den ger grundmagnetiseringen till generatorn. på motståndet R så justerar man in 230 volt vid 50 hz. Sen när man tar ut effekt så plussas strömtrafons ström på så rotorn får magnetisering från både motorns ex spole och strömtrafon. Men vad jag kan utläsa så har du nog koll på detta med.
ljusteknikern

Motorn gick inte tungt när den magnetiserades med 36v.
Remmen är lagom sträckt och låter inte som om den slirar, är inga gummirester iaf.

Har inte mätt upp varvtal, men har ett ganska bra motoröra och jag tror inte att den motorn ska varva så mycket mer än vad jag har pressat den till.
Jag skulle gissa på runt 4000rpm.
Låter inte heller som att motorn får någon som helst belastning från generatorn.

Men rpm kan jag ju iof kolla med telefonen. Finns appar for det som använder micken och så måste man bara hitta riktig transient.
Kanske även finns appar som mäter optiskt, då kan jag ju kolla varvtalet på rotorn för att vara säker på att det inte är nåt fel i nån medbringare eller liknande som lurar mig även om jag tror jag skulle hört det.

Då det inte är en induktionsmotor så är väl inte varvtalet kritiskt för att det ska fungera.... eller?
Du nämnde 1500 rpm...
Är det då ideellt rotorvarvtal för 50hz eftersom du såg att rotorn har 4 lindningar/2 sett med magneter ? 1500/60/2
Så har bara med frekvensen att göra då?

Det sista du skrev där med att strömmen från bensinmotorns spole plussas på den från transformatorn har jag inte kontroll på. Jag är bara en bilmekaniker så ac är jag väldigt osäker på.
Jag tänkte att när transformatorns spänning övergår den från motorn , dvs ca 42v så är det den som gäller.
Men du säger det är strömmen som plussas på , inte spänningen och det ger ju mera mening med att motståndet har en funktion under drift.
Den här växelströmmen har jag inte kontroll på:)

Men om det stämmer så borde jag ju oxå pröva med 4 eller 5 bilbatterier i serie, dvs 48 och 60v.
Kanske är för lite att testa med bara 36V.
ljusteknikern

Janson1 skrev:Är det kortslutning i statorn så bör bensinmotorn nästan storkna.

Det skulle man kanske kunna testa, det borde ju vara ofarligt om man reglerar fältströmmen försiktigt.
Elman

Inlägg av Elman »

Kolla så magnetiseringen utan magnetfält ingen ingen 230ac.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med mating på kolen till rotorn så ska man få ac ut, och relativt mycket

hur är lindningarna på rotorn, serie eller parallell?
bör gå att se om det är en tråd från spole till nästa spole

om inte det funkar som det skall så får man inte ut ac

jag hadde kollat på det en extra gång eftersom du provat med dcmatning
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Du borde nog får ut mer än 3...5 V från statorn med endast ett bilbatteri inkopplat på fältlindningen. Spänningen ut från statorn är i princip direkt proportionell mot fältströmmen, som i sin tur är proportionell mot fältspänningen. Får du ut endast 5 V på statorn med 12 V på fältlindningen, så antyder det att du behöver runt 600 V på fältlindningen för att få ut 230 V på statorn. Det känns inte rimligt.

Hur ser kolen ut? Ifall dessa är slitna eller inte kan röra sig fritt kunde det kanske vara orsaken. Du kunde kanske mäta upp också spänningen på DC lindningen (och statorlindningen) när du matar fältlindningen med bilbatteri. Ifall spänningen på DC-lindningen verkar rimlig (kanske runt 2 V), men statorlindningen ligger på endast någon volt, så tyder det på kortis i statorlindningen. Min gissning är att fältlindningen ligger runt 50 V i normal drift.
ljusteknikern

Elman skrev:Kolla så magnetiseringen utan magnetfält ingen ingen 230ac.
Hur menar du nu?
ljusteknikern

grym skrev:med mating på kolen till rotorn så ska man få ac ut, och relativt mycket

hur är lindningarna på rotorn, serie eller parallell?
bör gå att se om det är en tråd från spole till nästa spole

om inte det funkar som det skall så får man inte ut ac

jag hadde kollat på det en extra gång eftersom du provat med dcmatning
Hej!

Lindningarna på rotorn är i serie.
ljusteknikern

idiotdea skrev:Du kunde kanske mäta upp också spänningen på DC lindningen (och statorlindningen) när du matar fältlindningen med bilbatteri. Ifall spänningen på DC-lindningen verkar rimlig (kanske runt 2 V), men statorlindningen ligger på endast någon volt, så tyder det på kortis i statorlindningen. Min gissning är att fältlindningen ligger runt 50 V i normal drift.
Har inte testat med bilbatteri, men en anteckning säger att jag har 1,8V på 12V uttaget (alltså efter dioderna) med 26V fältspänning med motorn igång.

Ska mäta upp hela statorn en gång till med resistanser mellan de olika lindningarna. Återkommer i kväll.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

60 ohm i rotorn låter faktiskt i mina öron ganska mycket. Nu lurar man sig lätt på bilden men 4 spolar med koppartråd borde ge mindre än 60 ohm? Om du lägger på 12 volt på rotorn när den är lös, blir den magnetisk då? Om man vänder på idiotdea´s resonemang så måste magnetiseringsspänningen upp i många volt för att det skall bli någon ström och jag gissar på nån amp eller två som max vid fullt flås så 60 volt bör ge halvfart med 60 ohm i lindningen?
Edit: Skall väl tilläggas också att strömtransformatorn lämnar inte ut någonting innan man ansluter en last tex en lampa/borrmaskin etc. Så obelastad så hänger allt på EX spolens existens och välbefinnande ihop med dioderna, det ställbara motståndet och att det är ihopkopplat rätt förstås.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mätte du på 12v dc?

mät på 220v ac där är det bättre kolla på vilken spänning man får ut

det hela är en busenkel konstruktion och jag gillar den

gäller bara att hitta vad som är fel, hadde man haft en till att mäta på som funkat hadde det varit mycket enklare,..

men en sak åt gången
ljusteknikern

Har mätt resistans i kablarna från statorn nu.

Kan man lita på att det är lindat som på bilden?
I så fall så är det ju något tokigt med resistanserna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar