Bakgrund:
Jag sitter och funderar över hur jag skall utveckla mitt system där jag integrerat ett förbruknings-/reservbatteri (AGM) i min bil. Har redan en Arduino Mega som styr reläer för diverse förbrukare och jag skulle gärna få till så jag kan styra till och frånkoppling av de två batterierna också. Syftet för till och frånkopplingen skulle i så fall vara för att lösa laddningsproblematiken som finns när två parallellkopplade batterier har olika kapacitet.
Det konventionella sättet att lösa laddningsproblematiken är ju att använda DC-DC laddare (som till exempel CTEK Dual 250). Tyvärr är ju effekten för dessa är låg jämfört med om du till exempel skulle koppla förbrukningsbatteriet direkt till bilens generator. Jag skulle därför vilja kunna koppla till och från respektive batteri för att ladda så effektivt som möjligt. Därmed behövs någon slags brytare som jag kan styra.
Det finns ju soleniod-reläer som klarar strömmen men nackdelen med dessa är att de har en förbrukning då de är tillslagna. Vill kunna ha startbatteriet kopplat för det mesta utan att ha en förbrukning när bilen bara står. Skulle kunna använda ett normalt stängt relä men de jag hittat som klarar strömmen är rätt dyra.
Min fråga:
Jag kan inte hitta någon brytare som bara har förbrukning vid ändrat läge. Borde det inte finnas brytare som öppnas och stängs med någon elektrisk aktuator? Skulle kunna vara solenoidaktuerat med hållande funktion eller med linjäraktuator.
Funderar på att bygga själv. Konstruktionen borde kunna vara rätt enkel; en vanlig "manuell" brytare som aktueras med till exempel en liten stegmotor. Tänker dock att det borde finnas anledning till att det inte är en känd produkt redan. Någon som har en ide varför?